piatok, 25 marec 2016 17:55

The retribution of Mara Dyer

Po šokujúcom závere druhého dielu čitatelia netrpezlivo očakávali posledný. Noah je údajne mŕtvy a Mara je ďalšia na rade. Je nezvládnuteľná a musí zomrieť. Avšak Mara túži po pomste a vysvetleniach. Na oboje si bude musieť počkať, pretože nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá...

Najprv sme si kládli otázku, čo sa stalo Mare Dyerovej a potom sme nevedeli odpovedať, kým vlastne je. Teraz je na rade už tretí a posledný diel, ktorý sa, žiaľ, na našom trhu v slovenčine neobjaví. Táto knižná séria, ktorá si získala úspech v zahraničí, slovenských čitateľov podľa vydavateľstva príliš neoslovila.

Nastal čas jej premeny a nikto ani len netuší, aká bude po premene silná.

Na začiatok si pripomeňme udalosti predchádzajúce dielu, pretože trojka na všetko v momente nadväzuje. Mara Dyerová má schopnosť zabíjať pomocou myšlienok a trpí halucináciami. Nikto nechápe prečo. Jej priateľ Noah má opačnú vlastnosť – pomocou svojich myšlienok môže liečiť seba, ale aj okolie. Obaja sa dostávajú do špeciálnej školy Obzory, kde vládne prísny režim a chcú ich vyliečiť. Mara spoznáva ďalších podobných ľudí so zmutovanými génmi, čo majú nejakú super schopnosť.

„Jamie vyjadril niečo, čo som nedokázala sformulovať do slov. Bol v tom ale náznak nepríjemnosti, ktorý ma držal od toho, aby som tie slová vyslovila nahlas. Nemyslím si, že potrebujem byť napravená. Mala som rada tú novú Maru, ktorou som sa stávala.“

Záver druhého dielu prináša zrútenie školy pomocou Marinej pomoci. Zavrú ju do klietky a presviedčajú, že Noah zomrel len vďaka nej. Tretí diel začína nadrogovaním a pokusmi. Potrebujú vypnúť jej schopnosť zabíjať pomocou myšlienok. Začína sa u nej premena. Nikto netuší, ako sa jej schopnosti vyvinú a aká bude silná. Mara je zúfalá. Nevie, kde je Noah, no verí, že žije. Rozhodne sa zabiť doktorku Kellsovú a spoločne s priateľmi utiecť. Plánuje nájsť svojho brata s knihou, ktorú mu kedysi dala, a ktorá obsahuje veľmi cenné informácie. Následne musí nájsť Noaha, no akoby sa po ňom zľahla zem.

Mara túži po pomste pre tých, čo im zmutovali gény.

Popri hľadaní odpovedí stretávajú nepriateľov, ktorí sa ich snažia zastaviť. Mara túži po pomste pre tých, čo im zmutovali gény a všetko toto spôsobili. Odpovede siahajú do ďalekej minulosti. Marina stará mama totiž poznala Noahových rodičov. Mara Dyerová nie je iba obyčajné dievča so super schopnosťou, ale zbraň, ktorú keď niekto bude ovládať, môže zničiť celý svet. Podarí sa nakoniec Mare vykonať svoju pomstu a nájsť milovaného Noaha?

„,Nebol si tam.´ Moje slová ho bodli. ,Nevidel si...´ otočila som hlavu smerom na obrázky doktorky Kellsovej, Wayna a pána Ernsta. ,Tvoj otec neklame. Urobila som všetky z tých vecí, čo hovorí.´
,Som si istý, že si to zaslúžili,´ povedal Noah a videla som mu jemný úsmev v kútiku pier. Ja som mu ho ale opätovať nedokázala.“

Ostanete poriadne dlho v napätí, či vlastne Noah žije a čo sa mu stalo.

Fanúšikovia sa posledného dielu dočkali už v roku 2014, no slovenské vydanie sa zatiaľ nechystá. Pokiaľ si budete chcieť túto knihu prečítať, je potrebné si ju zakúpiť v angličtine. Autorka nechala čitateľov pekne dlho čakať na svoje dielo, keďže sa jej spočiatku nepáčilo žiadne zo zakončení, čo napísala. Potrebovala tomu dať ten správny koniec a rozuzlenie. Tretí diel prináša oveľa menej akčných scén ako predchádzajúce dva diely, no za to vás prekvapí množstvom vysvetlení. Striedajú sa kapitoly zo súčasnosti a taktiež aj minulosti, ktoré všetko objasňujú. Zároveň ostanete poriadne dlho v napätí, či vlastne Noah žije a čo sa mu stalo.

Scéna na konci sa mi zdala poriadne rozťahaná a autorka mohla taktiež dodať, čo sa stalo na záver i s ostatnými postavami. Musím sa priznať, že tento diel bol pre mňa troška sklamaním oproti napínavosti predchádzajúcich dielov a finálnemu zauzleniu. Celú túto paranormálnu knižnú sériu však musím vyzdvihnúť. Michelle Hodkin prišla na knižný trh s niečím novým, s čím rozhodne zaujala. Pokiaľ máte radi dystopické príbehy ako Hry o život alebo Divergenciu, trilógia o Mare Dyerovej vás rozhodne nadchne.

• Meno autora: Michelle Hodkin
  • Knihu vydalo: Simon and Schuster
  • Počet strán: 472