nedeľa, 28 február 2016 22:02

Mlhy Avalonu

Uprostred jazera pokrytého hmlou stála na pramici žena. Zodvihla ruky a znovu ich spustila, aby hmlu rozptýlila a dostala sa tak na kúzelný ostrov. Za starých čias to bolo jednoduché, ale Avalon sa v novom veku čoraz viac vzďaľoval skutočnému svetu...

Román Mlhy Avalonu je rozsiahlym dielom, ktoré nás zavedie na jedinečnú cestu naprieč artušovskou legendou. Ak trochu poznáte rytierske príbehy spoza okrúhleho stola, vedzte, že v diele americkej spisovateľky Marion Zimmer Bradley sú predstavené z úplne iného uhla pohľadu. Autorka vydala z tohto cyklu ešte ďalšie tri knihy, ktoré sa venujú čarovnému ostrovu, ale žiadna z nich si nezískala srdcia čitateľov tak veľmi ako Mlhy Avalonu

Hlavné slovo tu majú ženy a ich poprepletané osudy.

Hlavnou hrdinkou je Morgaine, sestra kráľa Artuša. V iných verziách legiend je vnímaná ako záporná postava, tu jej ale budeme fandiť od začiatku až do konca. Kniha sleduje aj ďalšie ženy, ktoré sa  objavujú v Artušovom živote, a nájdeme tu príbehy až troch generácií. Najprv nazrieme do života Artušovej matky Igraine a jej sestry Viviane, veľkňažky z Avalonu. Následne spoznáme mladú Morgaine a Artušovu manželku Gwenhwyfar. Nakoniec sledujeme najmladšiu generáciu detí rytierov okrúhleho stola.

„Morgaine nebola vysoká, a už asi nikdy nebude, ale za roky, ktoré strávila v Avalone, predsa len prerástla svoju Pani o pár centimetrov. Tmavé vlasy mala spletené vzadu na krku a previazané koženým remienkom. Na sebe mala tmavé modré šaty a tuniku z jelenice ako každá kňažka a medzi obočím jej bol vidieť tmavý kosák."

Nešťastná láska medzi Artušom, Gwenhwyfar a Lancelotom je jedným z najznámejších ľúbostných trojuholníkov.

Príbeh sa odohráva v dobe, keď krajinu nechajú Rimania napospas nejednotným kmeňom a kráľom. Zjednotí ich až Artuš, ktorý udržuje so svojimi rytiermi na mnoho rokov v Británii mier. Ústredným konfliktom je boj pohanského náboženstva s nastupujúcim kresťanstvom. Morgaine ako zástupkyňa starej viery a Gwenhwyfar ako zástupkyňa kresťanstva ovplyvňujú Artušovo myslenie. Autorka vykresľuje Gwenhwyfar ako fanatickú bojovníčku za kresťanstvo, ktorej pričinením sa Artuš obracia chrbtom k starej viere, napriek svojej prísahe. Artuš, ktorý bol vysvätený na Avalone, kde dostal aj meč Excalibur, sa pokresťančuje a ovplyvňuje tak aj celý svoj dvor a rytierov. Viviane a po nej Morgaine sa mu snažia jeho dávnu prísahu pripomenúť.

„Gwenhwyfar chce byť dobrá, chce mať čistú a nepoškvrnenú dušu, ale zároveň pre ňu veľa znamená, aby ju ľudia považovali za cnostnú, dobrú a bezúhonnú kráľovnú; ona sama nevidí nič zlé napríklad na Morgaine, ktorá tri roky žila po jej boku. Morgaine bola, pokiaľ je jej známe, rovnako cnostná ako ona. Aj napriek tomu sa hovorí, že Morgaine je čarodejnica.”

Druhou hlavnou líniou je nešťastná láska, ktorá ovplyvňuje životy mnohých hrdinov, ale hlavne Gwenhwyfar. Tá je zmietaná pochybnosťami, či sa má oddať láske ku Lancelotovi alebo ostať verná Artušovi.

Kúzla sú tu popisované veľmi decentne a uveriteľne.

Ženy sú hlavnými hýbateľkami celého deja knihy a majú tu hlavné slovo. Sú zapálené pre svoje presvedčenie, snažia sa ovplyvňovať vývoj udalostí a prežívajú všemožné dobrodružstvá. Búrajú tak mýty o ženách, ktoré celý život len vyšívali, tkali a priadli. Muži sú tu hlavne v úlohe milencov, manželov a bojovníkov. A veľký druid Merlin je iba milý starec, ktorý je otvorený kresťanstvu. Podľa môjho názoru si kniha získala pozitívne ohlasy hlavne kvôli tomu, že postavy nemajú čiernobiele charaktery. Ich motívy sú vždy dopodrobna rozobraté, takže čitateľ ich úplne chápe a súcití s nimi. Aj keď ich rozhodnutia a pohnútky nie sú vždy správne, dokážeme ich pochopiť a dokonca im aj odpustiť.

Autorka nám predstavuje starú Britániu, po ktorej sa ešte prechádzali druidovia a ľud oslavoval sviatky prírody. Bardi a kňažky bohyne sa tešili úcte ľudu. Starý poriadok sa však musí čoraz častejšie vysporiadať s kresťanmi, ktorí prestali druidov považovať popri kňazoch za rovnocenných radcov kráľa. Kňažky začali označovať za čarodejnice a víly, starú vieru zas za vieru v diabla. Kňažky tak čoraz častejšie museli siahať po nekalých praktikách pri posledných pokusoch o udržanie pohanstva v krajine.

Mlhy Avalonu sa čítajú jedným dychom a svojou rozsiahlosťou nás určite neunudia. Ak vás zaujímajú osudy žien z artušovských legiend a starodávne rituály, začítajte sa do tejto obrovskej epopeje, ktorá oslavuje ženskú silu.

• Meno autora: Marion Zimmer Bradley
  • Knihu vydalo: Knižní klub
  • Počet strán: 800