piatok, 26 február 2016 10:17

Koruna z temnoty

Pokračovanie knihy Trón zo skla, ktoré v žiadnom prípade netrpí syndrómom druhých kníh v sérii. Akcia, prekvapivé odhalenia, situácie, ktoré lámu srdcia a známa vrahyňa priam volajú po prečítaní.

Na úvod, ako to už býva zvykom pri viacdielnych knižných sériách, vás varujem pred prípadnými spoilermi, ktoré by vám mohli pokaziť jednotku. Ak ste ju ešte nečítali, radšej nečítajte ani túto recenziu.

Koruna z temnoty začína tam, kde jednotka skončila. Celaena získala post kráľovského zabijaka, a tak plní špinavú prácu, ktorú jej nenávidený kráľ Adarlanu pridelí. (Ibaže by to tak nebolo? Podrobnosti nájdete v knihe.) Problém nastane, keď dostane za úlohu zavraždiť Archera, známosť z dôb pred jej uväznením v soľných baniach Endovieru, z dôb, kedy ešte bola obávanou adarlanskou nájomnou vrahyňou, a nie nástrojom v kráľových rukách. Okrem toho, že býval objektom Celaeninej detskej lásky sa takisto dozvedáme, že Archer je momentálne zapletený do tajného rebelského odboja proti kráľovi Adarlanu.

...o momenty plné citov, vášní, naplnených či nenaplnených túžob nie je núdza.

„Zbadala mu v očiach podozrenie alebo strach? Odsudzoval ju za to, že slúži tyranovi, pred ktorým sa trasie celý svet, alebo naozaj spolupracoval s rebelmi a mal čo skrývať? Pokúšala sa pôsobiť uvoľnene, ako keby sa úprimne tešila z náhodného stretnutia so starým známym.“

Samozrejme, nitky ľúbostnej tematiky sú aj v tomto príbehu dosť výrazné. Dozvieme sa, ako to dopadne s ľúbostným trojuholníkom medzi vrahyňou, dedičom trónu a kapitánom stráže. Alebo teda aspoň sčasti. Myslím však, že o momenty plné citov, vášní, naplnených či nenaplnených túžob nie je núdza. Navyše autorke kvitujem, že máme pohľad do hlavy viac než len jedného protagonistu, a to jednoznačne pomáha vžiť sa do vnútra postavy (aj keď pri niektorých po všetkých stránkach dokonalých kráskach ako je Celaena to občas môže nám, obyčajným radovým smrteľníkom, liezť na nervy).

Dozvieme sa prekvapivé aj menej zarážajúce nové veci...

„Neuniklo mu, ako sa Celaena červenala, aj mnohé jej úsmevy pôsobili veľmi prirodzene. Nemohol si na ňu robiť nároky, nič hlúpejšie by už ani nemohol spáchať, ale aj tak mal sto chutí dôrazne Archera varovať pre prípad, že by Celaena podľahla jeho šarmu.“

Okrem rozkošatenia deja autorka prispela aj rozvojom hlavných postáv. Dozvieme sa prekvapivé, aj menej zarážajúce nové veci o princovi Dorianovi, princeznej Nehemii a, samozrejme, aj o Celaene. S niektorými postavami sa, žiaľ, budeme musieť aj rozlúčiť. Musím uznať, že Maas má zriedkavý talent nenásilne vtiahnuť do deja, ba niekedy až do konkrétnej postavy tak, že vidíte svet jej očami, má dar zohriať vám srdce, no takisto ho kruto tresnúť o stenu, rozbiť na márne kúsočky, ktoré však začne postupne opäť zliepať – a to, prosím pekne, všetko v rozpätí zopár kapitol. Navyše je cítiť, ako si dláždi cestu k ďalším dielom série a namotáva čitateľov/čitateľky na sériu, napríklad cez postupné odkrývanie tajomstiev mágie Celaeninho sveta. Z pohľadu osoby, ktorá už v sérii pokročila ďalej, dokážem oceniť, že autorka ozaj starostlivo vkladá do deja postavy a situácie, ktoré nemajú len akútny význam, ale aj ten dlhodobejší. Takže sa máte na čo tešiť. :-)

...je cítiť, ako si dláždi cestu k ďalším dielom série a namotáva čitateľov/čitateľky...

Priznám sa, všetky diely z tejto série som najprv čítala v pôvodnom jazyku, a preto mi miestami slovenský preklad nesedel (hlavne pri prekladoch niektorých vlastných mien), no myslím, že ak čítate slovenskú verziu jednotky, a potom vezmete do ruky slovenskú dvojku, nebudete mať žiaden problém ponoriť sa do Celaeninho sveta (a obľúbiť si ho).

Ak máte radi fantasy svet, čiastočne zahalený tajomstvom, s postavami, ktoré sú aj napriek všetkému extrémne ľudské  Korunu z temnoty by ste nemali prehliadnuť. A pokiaľ máte radi autorov a autorky, ktorí/é svojich fanúšikov nenechávajú čakať roky a krásne naservírujú knihu (ba až dve, hoci nie z tej istej série) raz za rok, určite siahnite po Sarah J. Maas. Koruna z temnoty je vynikajúcim dôkazom jej neobyčajného spisovateľského talentu.

• Meno autora: Sarah J. Maas
  • Počet strán: 392
  • Poznámka: Prvá časť v sérii s názvom Trón zo skla je dostupná v slovenskom preklade od roku 2015. V marci 2016 sa chystá vydanie zatiaľ dvoch noviel (Vrahyňa v púšti a Vrahyňa proti Pánovi pirátov), ktoré dopĺňajú sériu a dejovo sa odohrávajú pred Trónom zo skla.
Čítané 1896 krát
Viac z tejto kategórie: « Příchod noci Mlhy Avalonu »