sobota, 20 február 2016 18:39

Příchod noci

Tma ako niečo absolútne hrôzostrašné, nepochopiteľné, k šialenstvu privádzajúce. Tma je na planéte, ktorá je ožiarená šiestimi slnkami, jednoducho nepredstaviteľná.

Vitajte na Kalgaši, planéte obývanej ľuďmi, ktorú osvetľuje šesť sĺnk. Hlavným slnkom je Onos, ktorý prináša žlté svetlo a dobrú náladu. Každé z nich je však špecifické. Na Kalgaši žijú ľudia ako my, mysliace bytosti a aj rok, v ktorom sa ocitáme, je zhruba totožný s naším. Zopár desaťročí už nezaváži.

Zatiaľ to znie jednoducho, zdanie však opäť klame. Isaac Asimov a Robert Silverberg vás v diele Příchod noci okamžite kompletne zamotajú, už po prvých dvoch stranách nebudete ničomu rozumieť. Potom sú len dve možnosti: utekať od knihy kade ľahšie, alebo sa lepšie obzrieť, zistiť, že človek je nie zamotaný, ale namotaný a s chuťou sa pustiť do čítania. Tak predsa vyzerá výzva!

Kalgaš je planéta, ktorú osvetľuje šesť sĺnk.

„My jednoducho nie sme schopní zniesť tmu tak dlhú dobu. Minútu, dve možno – potom sa začneme psychicky rúcať. Je to vrodená vec, som o tom presvedčený, miliónov rokov evolúcie nás tvarovali takých, akí sme. Tma je v našom svete neprirodzená vec.“

Tri hlavné postavy, ktoré zdanlivo nič nespája, postupne spojí jeden príbeh.

Sheerin 501, psychiater, je zavolaný k vážnemu prípadu. V istom meste postavili Tunel záhad a jeho hlavnou úlohou je poskytnúť záujemcom zážitok z tmy. Tma sa totiž na Kalgaši nevyskytuje. To, čo vyzerá ako nevinná atrakcia, však ľuďom spôsobuje nemalé psychické problémy, niektorým jedincom dokonca až smrť. Úlohou Sheerina je zistiť, ako vážne je tunel nebezpečný a či je, alebo nie je možná jeho ďalšia prevádzka.

Na celkom inom konci sveta sa nachádza archeologička Siferra 89. Odhaľuje ruiny najstaršieho známeho kalgašského mesta. Nečakaná piesočná búrka pomôže jej tímu odhaliť niečo, čo vôbec nečakali. Zdá sa, že údajné najstaršie mesto planéty je v podstate iba batoľa...

Astronóm Beenay 25 s použitím najmodernejšieho počítača zistí, že Univerzálna teória gravitácie nie je podľa jeho prepočtov až taká univerzálna... Hľadá chybu v sebe, vo svojich výpočtoch. Vo forme matematického zadania dá úlohu vypočítať svojim asistentom a keď aj oni prídu s rovnakým výsledkom, chytí ho panika. Pre Beenaya je to v istom zmysle koniec sveta, koniec všetkého, čomu veril, čo sa učil, na čom staval svoju profesionálnu kariéru.

Tri hlavné postavy, ktoré zdanlivo nič nespája, postupne spojí jeden príbeh. A jedna blížiaca sa katastrofa. Aj tu existujú proroci predpovedajúci zánik existujúcej civilizácie. Opäť paralela so Zemou, u nás mal byť – zatiaľ posledný – koniec sveta podľa mayského kalendára v roku 2012. Predtým bol naplánovaný na rok 2000, ale evidentne sme tu ešte stále. Nuž, proroci na Kalgaši, nazývaní Apoštoli plameňa, hovoria, že ich svetu ostáva už len 418 dní. Fanatický blud? Alebo sa niečo o tých vyše 400 dní skutočne stane? Kniha sa nie nadarmo volá Příchod noci...

„Presne štyristoosemnásť dní od dnes – aby sme boli úplne presní, najbližšieho devätnásteho theptaru – príde k veľkej zmene nášho pohodlného, známeho sveta. Šesť sĺnk vstúpi do Jaskyne Tmy a zmizne, Hviezdy nám prinesú posolstvo a celý Kalgaš bude pokrytý plameňmi.“

Tma ako šialená, šokujúca, nenormálna, zabíjajúca substancia.

Pre nás je nepredstaviteľné, akú hrôzu mali Kalgašania z Tmy. Z Tmy s veľkým písmenom, pretože Tma bola pre nich všetko pohlcujúca. Šialená, šokujúca, nenormálna. Pre nás, ľudí zvyknutých na striedanie dňa a noci, je tma súčasťou života, oni mali len deň alebo o niečo tmavší deň, ak bolo na oblohe len jedno či dve slnká. Planéta s jedným slnkom bola pre Kalgašanov absurdnou hypotézou, pretože v takých podmienkach predsa život nemôže existovať... Aj takýmito nenápadnými poznámkami dokázali Asimov so Silverbergom ulahodiť duši čitateľa.

Pre mňa, čitateľku, ktorá fyzike príliš nerozumie a o astronómii nevie vlastne vôbec nič, boli niektoré pasáže knihy chvíľami zložité, občas až nezrozumiteľné. To však vôbec nie je výčitka, pretože i napriek tomu, že som občas tápala v tme (haha), som tomu porozumieť chcela. Obdivovala som zároveň rozsiahle a fascinujúce vzdelanie oboch autorov v oblastiach tak rozdielnych, ako sú astronómia a archeológia. Museli dôkladne poznať zemské reálie a históriu na to, aby dokázali vytvoriť nový, uveriteľne reálny svet. Asimov je vo svete fantastiky pojmom. Hoci k jeho najznámejším dielam patrí asi séria o Nadácii, Příchod noci je dôkazom, že aj diela mimo akejkoľvek série sú čitateľských zážitkom pre každého milovníka fantasy a sci fi žánru.

• Meno autora: Isaac Asimov, Robert Silverberg
  • Knihu vydalo: Laser
  • Počet strán: 294