sobota, 13 február 2016 09:30

Výtvarné umění Zeměplochy

Zeměplocha či Plochozem, ono je to vlastne úplne jedno. Je to bez debaty absolútne magický svet. Pre mňa určite. Tam by som chcela žiť. V koži napríklad Bábi Zlopočasnej.

Zeměplošské príbehy ožívajú už v takmer štyroch desiatkach kníh. Jednotlivé postavy stretávame na obálkach diel, no každý čitateľ a čitateľka si ich môže predstavovať ako len chce. Ak by však túžili po vizuálnom návode, nech sa páči. Môžu siahnuť po knižke Terryho Pratchetta Výtvarné umění Zeměplochy, ktorú ilustroval Paul Kidby, a konfrontovať tak vlastnú fantáziu a predstavivosť s predstavivosťou dvojice autorov. Paul Kidby nie je prvý, kto Pratchettove knihy ilustroval, zdá sa však, že sa do sveta ukrytého za jeho usmievavým čelom trafil najviac.

Môžete konfrontovať vlastnú fantáziu a predstavivosť s predstavivosťou dvojice autorov.

„Čo sa týka čarodejníc, siahol som po pekne osvedčenom starom modeli: stará žena, ktorá v spoločnosti, kde sa všetko odovzdáva ústnym podaním, vie viac, než ktokoľvek iný. Pretože ju rodina neupálila, má čas premýšľať a možno, tu a tam, podniknúť nejaký experiment."

Tvoriť príbehy, to nie je len tak. Najmä ak ich chcete situovať do konkrétneho vesmíru, sveta alebo dokonca mesta. Geografickým stredobodom Zeměplochy, minimálne tej časti, v ktorej sa väčšinu času pohybujeme, je mesto Ankh-Morpork. Kvôli tomu autor vymýšľal nielen postavy, ich charaktery, vlastnosti a zážitky, ale aj ulice, križovatky a susedstvá jedného mesta. Nikdy predtým som sa nad týmto nezamyslela. Pretože ak je raz v jednej knihe napríklad Krivá ulička situovaná ako rovnobežná s Hlavnou, nemôže byť v inej knihe na úplnom okraji mesta a vybiehať do poľa, alebo tú Hlavnú napríklad pretínať. Terry Pratchett však našťastie myslel aj na to. A spolu s ním ilustrátori.

Mesto Ankh-Morpork je inšpirované reálnymi mestami.

„Mestá nie sú len veže. Väčšinou sú to obchodníci, lode vykladajúce v prístave tovar a podniky, ktoré perú peniaze. Mám rád Ankh-Morpork. Je to starodávne mesto, ktoré nikdy nespí. Pripúšťam, že to môže byť kvôli blchám.“

Fantasy mesto Ankh-Morpork je však inšpirované reálnymi mestami. Podľa vlastných slov autora sú to najmä estónsky Tallin, česká Praha a štipka ďalších troch miest: Londýn 18.storočia, Seattle 19.storočia a New York 20.storočia. Najmä zmienka o Prahe ma potešila, predsa len som mala pocit, že je to skoro ako doma...

Čitatelia košatej série diel o Zeměploche postavy z jednotlivých príbehov poznajú. Po knihe Výtvarné umění Zeměplochy im môžu dať istejšiu vizuálnu podobu a navyše majú šancu zistiť, akým vývojom mnohé z nich prešli. Tak vizuálnym, o čom hovorí ilustrátor Paul Kidby, ako aj osobnostným, čo je parketa samotného Pratchetta. Pripomeniete si lorda Vetinariho, členov mestskej hliadky, cech žobrákov a aj cech vrahov, trpaslíkov, trollov, prvého turistu Dvoukvítka, Neviditeľnú univerzitu a mnoho ďalších.

Mrakoplaš bol na papieri práve takým, akým som ho videla svojím vnútorným zrakom.

Listovanie v diele bohatom na obrazový materiál ma viedlo k spokojnému prikyvovaniu hlavou, ak boli hrdina či zlosyn namaľovaní tak, že sa zhodovali s tým, ako som si ich predstavovala ja, ale veru bolo aj nesúhlasné krútenie. Najmenej sa mi páči Dvoukvítek. Avšak jeho sprievodca Mrakoplaš, ale napríklad aj taký Smrť, boli na papieri nakreslení tak, ako som ich videla aj ja svojím vnútorným zrakom.

„Mrakoplašovým zamestnaním je stretávať sa so zaujímavými ľuďmi. Čitatelia sa dožadujú jeho ďalších príhod, ale s postavou, ktorá je zbabelá a naviac je jej ešte jedno, kto sa to dozvie, sú vaše možnosti obmedzené."

Knihu Výtvarné umění Zeměplochy odporúčam milovníkom série kníh Terryho Pratchetta o Zeměploche. Ak máte hoci len zopár zeměplošských príbehov za sebou, táto ilustrovaná krása bude pre vás znamenať čistú radosť. Aj ona vám na pery prinesie neschádzajúci úsmev a spokojnosť z trvajúcej prítomnosti pratchettovho humoru. Či by niečo dala aj tým, ktorí od neho nič nečítali, neviem s istotou posúdiť, ale skôr si myslím, že asi nie. Tým bude jedno, prečo žiaden upír nie je členom mestskej hliadky, hoci všetky ostatné stvorenia v nej zastúpenia majú, alebo či je zlomyseľnejšia Bábi Zlopočasná alebo Stařenka Oggová. No pre nás všetkých, ktorí sme trvalými stúpencami Pratchettovho diela, je Výtvarné umění Zeměplochy krásnou knižkou patriacou do zbierky.

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Knihu vydalo: Talpress
  • Počet strán: 112