sobota, 30 január 2016 17:50

Enderova hra

Strieľačky, bitky, vojny, súperenie... kde prestáva chlapčenská hra a kde začína boj o holý život?

Ender/Andrew Wiggin je tretím dieťaťom v rodine. Hanba. Povolené sú deti dve, kvôli tomuto tretiemu museli rodičia prejsť špeciálnou procedúrou. Je zároveň tretím, ktorý je testovaný, či má v sebe schopnosti zakódované na boj proti termiťanom. Brat Peter a sestra Valentina si tým prešli tiež. On bol príliš agresívny, ona príliš mierna. Bude Ender tým, na koho čaká celý svet? Stane sa z neho veľký náčelník, kapitán, vodca, ktorý vybojuje poslednú definitívnu vojnu proti nenávideným termiťanom a zabráni tým zániku Zeme?

Ender musí byť nemilosrdným vojakom, nezáleží na tom, že je to šesťročné dieťa...

Ender má len 6 rokov. Je to dieťa, ktoré túži po láske, po objatí mamy, po porozumení s bratom. Choďte s tým niekam, na také banality teraz nie je čas! Svetu hrozí zánik, Ender musí byť nemilosrdným vojakom. Že má len šesť? O to lepšie, nemá ešte zlé návyky a boj bude vnímať ako hru. Začína sa Enderova hra, brilantný kúsok sci-fi autora Orsona Scotta Carda.

„Ender Wiggin musí uvěřit, že za žádných okolností mu žádny dospělý nikdy, nikdy nepřijde na pomoc. Musí v hloubi duši uvěřit, že jedině on dokáže provést to, co s ostatními dětmi vymyslí. Jestli tomu neuvěří, nikdy nedosáhne nejzazších mezí svých schopností.“

Cieľom výcvikovej školy, do ktorej Endera zoberú, je vychovávať z chlapcov, prípadne aj dievčat, bojovníkov a bojovníčky. Ender je dieťa s najväčším potenciálom, preto ho učitelia od začiatku izolujú. Robia to sofistikovane. Endera príliš chvália, dávajú ho za vzor ostatným, tí musia počúvať, akí sú oproti nemu neschopní či pomalí. Šesťročné chlapča sa tak stáva triednym vyvrheľom. Nechcú, aby mal priateľov, chcú, aby mal podriadených. Musí sa snažiť ešte viac, aby si získal aspoň rešpekt, ak už nie kamarátov.

Nechcú, aby mal priateľov, chcú, aby mal podriadených

Chlapci sú po absolvovaní základného výcviku rozdeľovaní do armád. Ender je však prevelený oveľa skôr, ako stihne absolvovať výcvik. Dostane sa do armády Mlokov. Hoci ho jej veliteľ nechce a považuje ho len za príťaž, Ender sa od neho napriek tomu naučí, čo môže, kým prejde do armády Krýs. Má len deväť a pol a dostane vlastné vojsko. Poskladané z najmenších, najnepriebojnejších a najneskúsenejších vojakov. Opakujem – vojakov, hoci nik nie je starší ako on sám. Názov Draci, ktorý im učitelia vybrali, je v podstate výsmechom. Drobec sa však nevzdáva – a práve v tom je jeho sila. Bojuje, aj keď mu kladú prekážky, aj keď menia pravidlá hry počas hry samotnej, aj keď ho spolu s jeho vojskom ženú za hranice vlastných síl a schopností. Je to vôbec ešte hra?

„Ostatní armády nejsou nepřítelem. Nepřítel, to jsou učitelé. Nutí nás, abychom bojovali mezi sebou, abychom jeden druhého nenáviděli. Hra je všechno. Vyhrát za každou cenu. Nestojí to za nic. Zabíjíme se, jako šílení se snažíme porazit jeden druhého a celý ten čas nás ti hnusáci sledují, studují, odhalují naše slabá místa, rozhodují, kdo z nás je nebo není dost dobrý. K čemu máme být dost dobří?“

Jeho vojsko tvoria najmenší, najnepriebojnejší a najneskúsenejší vojaci

Zatiaľ čo Ender bojuje a učí sa v elitnej Bojovej škole, svoj vlastný boj zohrávajú na Zemi jeho súrodenci. Všetci traja sú mimoriadne nadanými a inteligentnými deťmi, učia sa preto tiež. Aj keď inak ako ich najmladší brat, rovnako sa pripravujú na vojnu. Odbočka k Petrovi a Val bola jedným z bonusov kníh, aj keď bola asi najnáročnejšia kvôli politickému pozadiu a ich filozofickým úvahám. Bolo mi však ľúto, že ju autor viac nerozvinul.

Hoci Orson Scott Card hovorí najmä o inšpirácii dielami Isaaca Asimova, ja by som určite pozitívne ocenila paralelu medzi ním a Georgom Orwellom s jeho dielom 1984. Manipulácia na každej strane, každý je sledovaný, testovaný. Jednoducho – veľký brat ťa vidí. Pri všetkom, aj keď spíš. Enderova hra je len jedna z množstva kníh o Enderovi. Ale je prvá. Autor neodolal a rozvinul jeho príbeh v niekoľkých ďalších dielach, a rovnako aj príbehy jeho spolubojovníkov. Vznikli celé ságy a jeho schopnosť písať úžasné sci-fi diela je pre mňa nepochopiteľná najmä v súvislosti s jeho pôsobením v mormonskej cirkvi. O to viac mi to príde fascinujúce. Na motívy knihy Enderova hra vznikol aj rovnomenný film.

• Meno autora: Orson Scott Card
  • Knihu vydalo: Laser
  • Počet strán: 362