nedeľa, 24 január 2016 20:01

Atramentová krv

Celé týždne, ba priam mesiace počúvala príbehy o modrých vílach, ohnivých elfoch, rusalkách a iných magických bytostiach. Deň čo deň snívala o tom, že ich uvidí. A keď sa jej naskytla príležitosť stretnúť sa s nimi, jednoducho ju musela využiť.

Megie mala vždy veľmi rada knižky. Často celé hodiny sedela s nosom zarytým v nich. Milovala ich vôňu, šuchot papiera a každý príbeh, ktorý sa v nich odohrával. Lásku ku knihám zdedila po svojom otcovi a nebolo to to jediné, čo jej Mo odovzdal. Tak ako on, aj ona dokázala z kníh privolať bytosti. O čo sa však nikdy nepokúsila bolo, dostať sa do príbehu. Keď sa však pred jej dverami objavil Farid a v rukách mal ich cestovný lístok, neodolala. Aj keď si uvedomovala, že tým veľmi ublíži svojej rodine, ktorá je tak krátko kompletná, nemala na výber.

Priamo pred očami sa vám rozostrie Atramentový svet.

„Meggie hľadela na pekné čierne písmo. Čakala na chuť prvých slabík na jazyku, pokúšala sa predstaviť si svet, o ktorom slová šepkajú, stromy, vtáky, cudziu oblohu... potom s búšiacim srdcom začala čítať. Srdce jej bilo takmer rovnako rýchlo ako vtedy v noci, keď mal jej hlas zabíjať. A pritom ju teraz čakala menej náročná úloha. Chcela len poodchýliť dvere, iba jedny dvere medzi písmenami, len toľko, aby cez ne s Faridom prešli.“

Také jednoduché. Tiež by som chcela mať takúto schopnosť. A vlastne nielen túto. Chcela by som, asa rovnako ako Prašnoprst, rozprávať s ohňom. Chcela by som písať príbehy, ktoré ožívajú, rovnako ako Fenoglio. Chcela by som sa rozplynúť na stránkach ako atrament a prežiť dobrodružstvo, o akom sa mi nikdy ani nesnívalo.

Cornelia Funkeová dáva čitateľovi možnosť nazrieť do nedostupného, fantazijného sveta. Priamo pred očami sa vám rozostrie Atramentový svet a v ňom ríša Vypaseného grófa i Hadohlavova. Prechádzať sa budete po uličkách Ombri a sledovať úžasné umenie hltačov ohňa. Spolu s Meggie a Faridom sa ocitnete aj v zajatí na Temnom hrade, bojujúc o holý život seba a svojej rodiny. O záchranu celého Atramentového sveta.

Atramentová krv je dramatický príbeh, ktorý sa komplikuje z kapitoly na kapitoly a zamotáva sa.

„Ležal tam so zatvorenými očami, pod špinavou dekou, ale Meggie napriek tomu videla krv. Celú košeľu mal od krvi, tú košeľu, čo tak rád nosil, hoci okraje rukávov už mala zodraté. Meggie na všetko zabudla, na Farida, na vojakov, na Prašnoprstovo varovanie, zabudla, kde je, prečo je tu... Svet bol odrazu prázdne, úplne prázdne miesto a jej srdce bolo studené a mŕtve.“

Atramentová krv je dramatický príbeh, ktorý sa komplikuje z kapitoly na kapitolu a zamotáva sa. Pribúdajú nové a nové postavy a príbehy, ktoré rozvíjajú a vzájomne preplietajú ich osudy. Niekedy som mala chuť nakresliť si štruktúru, kto s kým, kedy a čo. Občas som sa v knihe a v postavách strácala, ale myslím, že to bolo aj tým, že som nečítala prvú časť. Našťastie autorka myslela aj na ľudí ako som ja. A na konci knihy umiestnila „ťahák“ s menami hlavných postáv a s ich krátkym popisom. Dokonca si môžete prezrieť aj mapku celého Atamentového sveta. Ak sa rozhodnete si túto knihu čítať nahlas a včítať sa do príbehu za Meggie a Faridom, určite si ju nezabudnite zobrať so sebou. Uľahčí vám cestovanie po Ombre i po okolitých mestách a hlavne sa nestratíte v Neschodnom lese.

Kniha obsahuje všetko, čo sa od kvalitného románu očakáva.

Kniha obsahuje všetko, čo sa od kvalitného románu očakáva – zloducha, krásneho princa, nádherné ženy i mladú rodiacu sa lásku. A aby toho nebolo málo, všetko sa to odohráva vo svete, kde žijú škriatkovia, v stromoch hniezdia modré aj ohnivé víly. Z močiarov vykúkajú rusalky, ktorých krása oslepuje ľudí. A ak by ste v tomto tajomnom kraji zatúžili po písaní príbehov, niet lepšieho pomocníka ako sklenený mužíček. Cornelia Funkeová vymyslela naozaj úžasný tajomno-krásny a nebezpečný svet. A najlepšie na tom všetko je, že nepotrebujete predčítača, nemusíte byť Čarojazykom, aby ste sa tam dostali. Stačí len otvoriť knihu a pred vami sa otvorí celý Atramentový svet.

A aby som tu len stále nechválila, poviem vám aj to najhoršie, čo som pri čítaní Atramentovej krvi zistila. Keď som si knihu dala do kabelky, skoro mi ruka odpadla. Nuž, 600 strán má predsa len nejakú tú váhu. Každopádne, ak chcete zažiť skutočné dobrodružstvo, musíte to nejako zvládnuť. Všetko v našom svete, i v tom čarovnom, má určitú cenu.

• Meno autora: Cornelia Funkeová
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Tatran