štvrtok, 14 január 2016 16:28

Pomalé skúmanie ticha

Každá vec má svoj príbeh. Svoju dušu. Svoje meno. A práve Auri je dievča, ktoré chce tieto vlastnosti všetkým veciam ponechať. Hľadá ich zmysel a miesto, kam patria. Aby bolo všetko tak, ako má byť. Aby bol svet šťastný.

Pomalé skúmanie ticha je jednou veľmi zvláštnou knihou, ktorá však ale naozaj nie je pre každého. Aj podľa samotného autora sa vôbec nespráva tak, ako sa na dobrý príbeh patrí. Ale naozaj potrebuje príbeh dialógy, akciu, konflikt... a mala by v ňom vystupovať viac než jedna postava? Po dočítaní tejto knihy som sa presvedčila, že nie.

naozaj potrebuje príbeh dialógy, akciu, konflikt...?

„...ak sa chcete dozvedieť viac o Auri, táto kniha vám má čo ponúknuť. Ak milujete slová, záhady a tajomstvá, zaujímate sa o Podsvet a alchýmiu a túžite nazrieť za oponu môjho sveta... potom je tento príbeh možno práve pre vás.“

Auri je jednou z menej známych postáv zo série kníh Príbeh kráľovraha, dievča, ktoré žije v Podsvete – v tajomných starovekých chodbách, ukrytých hlboko pod univerzitou v meste Temerant. Napriek tomu však musím upozorniť, že nejde o pokračovanie tejto série kníh (Meno vetra, Strach múdreho muža), ani sa ich nijak priamo netýka. A aj keď autor píše, že je lepšie prečítať si najskôr tie, myslím si, že je to úplne nepodstatné. Avšak pôvodne neplánovaný príbeh Auri je celkom odlišný, ako doteraz všetky ostatné príbehy Patricka Rothfussa. A to príbeh vecí, „portrét“ napísaný tridsaťtisíc slovami.

Opísať dej tejto knihy je veľmi ťažké, pretože kniha v podstate žiadny dej nemá. A práve to ju robí inou. V ostatných knihách Patricka Rothfussa sme si zvykli na akúsi fantasy dokonalosť. Úžasný príbeh s dávkou akcie okorenený všetkými druhmi emócií. To ale vôbec neplatí pri tejto knihe, čo však môže množstvo ľudí sklamať. Spoznávanie Auri tiež nemusí byť také, ako očakávate. Aj keď prostredníctvom tejto knihy vidíte, ako sa Auri správa, čo robí a ako sa asi cíti, autor nám neprezrádza nič viac. Nič z jej minulosti a množstvo vecí sa ani nesnaží odôvodňovať. A aj keď sa v podstate celý čas nič nedeje, môže sa vám to zdať nudné či zdĺhavé, čaro tejto knihy musíte hľadať medzi jej riadkami.

čaro tejto knihy musíte hľadať medzi jej riadkami

Opisom niekoľkých Auriných dní čakania máme možnosť spoznať tak ako aj tajomný svet Podsveta, aj jej svet. Túto zvláštnu a mierne vyšinutú osôbku, milujúcu svet, prírodu a alchýmiu, tešiacu sa, keď veci fungujú tak, ako majú, no zároveň smutnú a tak veľmi osamelú. No Auri vie, že je to správne tak, ako to je. Že je to tak dokonalé a jej jedinou úlohou je starať sa o veci. Preto celé dni blúdi podzemnými chodbami, spoznáva a stará sa o nové predmety, no zároveň čaká a hľadá vhodný dar pre výnimočného človeka, ktorý neskôr príde.

celé dni blúdi podzemnými chodbami

Jednoducho Auri je iná ako ostatní a dobre si to uvedomuje. Aj jej príbeh je iný a trochu zvláštny, no zároveň je skutočnosťou, ktorú prežíva väčšina z nás, hoci trochu inak. Koľkí ľudia prechádzajú životom s pocitom osamelosti, obklopení ľuďmi sužovanými rovnakými vnútornými dilemami?! No tým hlavným v živote je uvedomiť si, čo je skutočne dôležité.

„Človek nemá chcieť veci pre seba. Skromnosť ho robí malým a bezpečným. Dovoľuje mu plynulo sa pohybovať svetom bez toho, aby prevrhol každý vozík s jablkami, ktorý sa mu pripletie do cesty. A ak je dosť opatrný a splynie so svetom, potom môže aj pomáhať. Opravovať pukliny, vyrovnávať šikmé predmety... A svet sa zase postará, aby nezomrel od hladu. Je to jediný elegantný spôsob existencie. Všetko ostatné je márnivosť a pýcha."

• Meno autora: Patrick Rothfuss
  • Počet strán: 176
Čítané 1176 krát