nedeľa, 16 jún 2013 21:01

Trója - Štít hromu

„Musíš pochopiť, kráľ Priamos,“ povedal Agamemnón, „že my tu nechceme dakoho urážať len tak pre nič za nič. Schválil si manželstvo Parida s Helenou. Helena je spartská princezná, ktorú sem poslal jej otec počas nedávnej vojny. Môj brat Menelaos je teraz kráľom Sparty a Helena je jeho podriadená. V záujme svojho ľudu rozhodol, že sa s ňou ožení.“

Štít hromu je druhá časť veľkolepej historickej trilógie s názvom Trója, ktorú napísal anglický spisovateľ David Gemmell. Prvá časť s podnázvom Pán strieborného luku ma nadchla najmä pre podmanivý rozprávačský štýl autora a jeho schopnosť pútavo skĺbiť bohatý mytologický svet s reálnymi historickými udalosťami. A pokračovanie nesklamalo. Do popredia vystupujú ďalší antickí hrdinovia a množstvo nových postáv. Pozitívne dojmy mi tiež znásobilo, že autor nezabudol ani na postavy z prvej časti a dej na ňu súvisle nadväzuje.

Na počesť svadby udatného trójskeho princa Hektora a jeho nastávajúcej ženy, svojráznej Andromachy, sa v Tróji usporadúvajú olympijské hry, na ktorých sa zúčastnia všetci východní i západní králi. Do Tróje cestuje i bájny rozprávač, itacký kráľ Odyseus. Ten po ceste narazí na dvoch mykénskych odpadlíkov, idealistického Kalliada a jeho priateľa Banokla a na kňažku Piriu, hnanú túžbou zachrániť svoju priateľku. Olympijské hry zaručujú dočasné prímerie medzi Trójou a západnými krajinami, hoci autor stavia do kontrastu povrchnú politickú diplomaciu s pretvárkou, intrigami a skrytými zámermi.

„Ešte vždy si rozpoltený, Odyseus?“ spýtal sa potichu Agamemnón. „City sú zložitá vec. Neznášam Pelea a mám rád Hektora a Helikaóna. Peleus je teraz mojím spojencom a priatelia sú teraz mojimi nepriateľmi. Pravdaže sa cítim rozpoltený. Ale kurz je stanovený, plachty sú napnuté. Vyhlásili ma za nepriateľa Tróje. Uvidia, čo to znamená.“

Zatiaľ čo z Homérovej Iliady vyplýva, že trójsku vojnu zapríčinila najkrajšia žena na svete, spartská Helena, Gemmell dáva do popredia najmä posadnutosť mykénskeho kráľa Agamemnóna pokoriť veľkú Tróju, získať bohatstvo, moc a slávu. Napätie, ktoré by sa počas hier v Tróji dalo krájať, vyvrcholí, keď je Odyseus obvinený z dávnej vraždy dardanského kráľa Anchisa, príbuzného trójskeho kráľa Priama. Priamos ho vyhlási za nepriateľa Tróje, v dôsledku čoho sa dovtedy nestranný Odyseus pridá na Agamemnónovu stranu. Vojna sa začína.

Na Gemmellovi mi imponuje, že napriek množstvu postáv a dejovo prepletajúcich sa línií dokázal príbeh o legendárnej Tróji podať tak, že osloví aj čitateľov, ktorí o nej čítali len zo školských učebníc. Je to najmä preto, že v týchto dielach pracoval s osvedčenými postupmi. Príbeh plný lásky, vášne, osudovosti, nenávisti či honby za mocou zakaždým oslovuje široké masy ľudí. Zároveň autor psychologicky charakterizuje každú jednu postavu, s ktorou sa počas čítania dostaneme do kontaktu, a to najmä formou retrospektívy. Tá nám sprostredkúva, prečo postavy v danom okamihu konajú tak či onak. Všetko v ich správaní vyplýva z jasnej príčiny a tou je väčšinou ťažká minulosť plná utrpenia.

Gemell si tiež jednotlivé postavy neidealizuje. Či sú to slávni králi, alebo len obyčajní ľudia, vykresľuje ich so všetkými ich slabosťami, vášňami, radosťami a problémami. Vo filmovej Tróji od Petersena je kráľ Priamos patetický a dokonale bezchybný kráľ. V knihe je krutým a cynickým vládcom, schopným bez ľútosti dať povraždiť vlastných synov, ktorí proti nemu chystajú vzburu. Podobne je to aj s najväčším antickým hrdinom Achillom, ktorý je v Gemellovom ponímaní bezohľadným tyranom zamilovaným do vlastnej nesmrteľnosti.

Helikaón cítil, že sa v ňom dvíha hnev ako obranný val proti spomienkam. „Ja som túto vojnu nezačal,“ povedal. „Bol som spokojný, keď som mohol obchodovať na Veľkom zelenom mori. Za všetky tieto hrôzy je zodpovedný Agamemnón.“ Geršom nepohol ani brvou. „Toho chlapca nezabil Agamemnón, ale ty. Vraždiť deti, to by som očakával od Agamemnóna, ale od teba nie.“

Takisto Gemmell dokáže veľmi autenticky priblížiť staroveký svet, ktorý sa zmietal v krvilačných zverstvách a bezpráví. Všetko ľudské počínanie, akokoľvek barbarské a zvrhlé, je ospravedlňované vôľou bohov. Preto zmýšľanie vtedajšieho človeka, hoci aj schopného prežiť v drsnom svete bez pravidiel, na nás dnes pôsobí priam primitívne.

Štít hromu je kniha, ktorej nemám potrebu vôbec nič vytknúť. Antický svet plný mytologických obrazov disponuje ohromným potenciálom a Gemmell z neho vyžmýkal, čo sa dalo. Ľahko čitateľné a obsahovo jedinečné dielo, ktoré očarí snáď každého milovníka osudových románov.

• Meno autora: David Gemmell
  • Počet strán: 424
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012