sobota, 26 december 2015 08:30

Anansiho chlapci

Kedysi patrili všetky príbehy sveta tigrovi. Bola v nich sila, krv, krutosť. Potom sa objavil pavúk a všetky príbehy si prisvojil. Už boli aj o šikovnosti a dôvtipe. To jedného tigra dožerie, nemyslíte?

Príbeh Anansiho chlapci od Neila Gaimana začína priam až obyčajne. Charlie vyrastá v neúplnej rodine, pretože jeho mama opustila jeho otca. Ten podľa popisu vyzerá ako správny chlapík. Muž, ktorý je správnym chlapíkom, však môže byť absolútne nevhodným na manželstvo a rodičovstvo. Vtedy sa jeho žoviálnosť, bezstarostnosť a dôvera, že zajtra bude lepšie bez toho, aby čo i len prstom pohol, stanú skôr príťažou ako pomocou v reálnom živote. Charlie sa navyše celý svoj život za otca hanbí. Za jeho správanie, vystupovanie, obliekanie. Teraz sa však ide ženiť. Je to dôvod na zmenu prístupu?

Charlie sa celý svoj život za otca hanbí.

Gaiman a toto? Nečakané. Ale počkajme, čo sa z toho vykľuje. Dlho to nepotrvá...
V momente, keď snúbenica Charlieho presvedčí, že by svojho otca na svadbu pozvať mal a keď sa on k tomu aj odhodlá, zistí, že jeho otec zomrel. Namiesto svadby teda absolvuje pohreb, kde s hrôzou zisťuje, že za otca sa musí hanbiť ešte aj v danej chvíli. A to za spôsob jeho úmrtia. No to, čo je pre jedného trápnosťou, je pre iného zábavou, na to pozor.

„Samozrejme, všetci rodičia sú trápni. Je to súčasť ich životnej roly. Majú v povahe strápňovať potomkov už len tým, že existujú, tak ako majú deti od istého veku vo zvyku kriviť tvár od hanby, trápnosti a zdesenia, ak ich rodič čo i len osloví na verejnosti.“

V deň pohrebu sa Charlie dozvie, že jeho otec bol... boh.

V deň pohrebu sa Charlie od staručkej susedky dozvie, že jeho otec bol... boh. Veru, boh. Nie utajený kráľovský ľavoboček, vrah, geniálny umelec alebo hoci homosexuál. Nie. Jeho otec bol boh. Hm, bohovia sú vari smrteľní? Alebo je to starecká demencia susedy, ktorá má hádam aj sto rokov? Hlavný hrdina sa prikláňa skôr k druhej možnosti, keďže starenka navyše tvrdí aj to, že Charlie má brata. Brata?!?

Babka však vravela pravdu. Charlie je synom boha Anansiho. Anansi je človek i pavúk zároveň. On je ten, kto na smrť nahneval tigra, ukradol mu všetky príbehy a oslabil jeho moc. Tiger sa mu za to chce pomstiť a čaká len na správnu chvíľu. Ako však môže byť Charlie, ktorému celý život nik nepovie inak ako Tučniak Charlie – a to, že nie je tučný, je absolútne irelevantné – synom boha? Kde, dočerta (ups...), sú nejaké tie magické schopnosti, zdroje sily, alebo aspoň praobyčajná šarmantnosť? Charlie žije priemerný život, má priemerný byt aj prácu. Niekde sa stala chyba. A kde, dočerta (ups, ups...), je ten brat?

Niekoho stratil, niekoho získal. Pochoval otca, no objavil brata. Za prvého sa celý život hanbil, boh – neboh, aký bude ten druhý? Bude to vôbec výhra? Zdá sa, že Pavúk, ako volajú jeho brata, je Charlieho pravým opakom. Šarmantný, neobyčajný, a tak sa zdá, že ani nejaké tie kúzla mu nie sú cudzie. To, že sa objavil, však napokon privodí Charliemu ďalšiu stratu. Ale opäť je to kolobeh. O niečo najskôr príde, aby čosi iné nadobudol.

Život je však taký, že občas je nám tá „zlá“ stránka sympatickejšia ako dobrá...

Príbehy sú ako pavúky s dlhými nohami. Sú ako pavučiny, do ktorých sa môžete škaredo zamotať, no pritom sú nádherné, keď ich vidíte v rannej rose pod listami. Čože? Chcete vedieť, či Anansi vyzeral ako pavúk? Pravdaže, no zároveň vyzeral ako človek. Nie, nikdy nemenil podobu. Ide len o to, ako vyrozprávate daný príbeh.“

Musím povedať, že Anansiho chlapci boli pre mňa vskutku prekvapujúcim románom. Gaimana mám rada, no hodnú chvíľu som nevedela, čo si mám myslieť o tomto príbehu. Napokon, i tu sa dostane k slovu mystika, fantázia za hranicami chápania, ale omnoho viac, ako inde, je tu toho ľudského. Navyše sa mi časom zdalo, že Gaiman napísal poriadne škodoradostnú knihu... Až priam oddychovku po takých Amerických bohoch... Je to však dielo postavené na klasických rozprávkových základoch, kde je jasné, kto je na strane dobra a kto na strane zla, a tak trochu teda aj to, ako to celé asi dopadne. Život je však taký, že občas je nám tá „zlá“ stránka sympatickejšia ako dobrá...

• Meno autora: Neil Gaiman
  • Počet strán: 399
  • Žáner: fantasy/sci fi