nedeľa, 09 jún 2013 12:00

Artemis Fowl

(5 hlasov)

„Ako by sa dal opísať Artemis Fowl? Rozliční psychiatri sa o to pokúšali, ale bez úspechu. Hlavným problémom je jeho inteligencia. Dopletie každý test, ktorý mu predložia. Nejednu lekársku kapacitu z neho rozbolí hlava a mnohí sa vracajú do nemocníc, a pritom nezrozumiteľne bľabocú.“

Nech už majú akékoľvek vlastnosti či zvláštne schopnosti, vždy vcelku pôsobia ako kladné postavy. Chtiac-nechtiac vykonajú nejaký hrdinský čin a nikdy si neodpustia ľúbostný románik. Presne takto vykresľujú autori svojich hrdinov, ktorí sa neskôr, podľa sympatií, stávajú aj našimi idolmi. Medzi takéto postavy patrí, napríklad aj slávny čarodejník Harry Potter, ktorý si získal srdcia malých i veľkých čitateľov na celom svete, a teda vám ho určite predstavovať nemusím.

Eoin Colfer však zvolil inú cestu, na ktorú väčšina z nás nie je veľmi zvyknutá, a tým si získal moje sympatie viac ako ktorýkoľvek iní autori s takýmto druhom kníh. Eoin Colfer totiž vsadil na temnú stránku, ktorá číha v každom z nás. Túžba po peniazoch, chamtivosť , pomstychtivosť. A takýto je aj jeho hlavný hrdina. Samoľúby, majetnícky, vypočítavý a krutý, no zato nadpriemerne inteligentný, priam geniálny kriminálnik - Artemis Fowl.

„Príbeh sa začína pred niekoľkými rokmi, na samom počiatku dvadsiateho prvého storočia. Artemis Fowl vymyslel plán na obnovenie značne zmenšeného rodinného majetku, Plán, ktorý mohol zničiť civilizáciu a vrhnúť planétu do vojny medzi dvoma živočíšnymi druhmi. V tom čase mal dvanásť rokov.“

Zamysleli ste sa už niekedy nad tým, čo je tam dole pod vami? Áno, určite sú tam nejaké horniny, minerály a podobné látky, no ono je tam dole ešte niečo, o čom nikto z nás ani len netuší. Je to svet škriatkov, ktorý tvoria inteligentní a vždy ozbrojení elfovia, hlúpi goblini chrliaci plamene, ľudožraví trollovia, nečistotní trpaslíci a iné pozoruhodné tvory. Majú vlastný jazyk, zvyky a pravidlá, podľa ktorých sa riadia, a keďže nič nefunguje len tak, poriadok zabezpečuje LEP - Lokálna elfská polícia s vyspelým technologickým vybavením. Teda, ak ste si predstavovali škriatkov ako malé neinteligentné bytosti so zastaranými spôsobmi, boli ste na veľkom omyle. Takí sme pre škriatkov my.

Pochopiteľne, odhalenie takéhoto sveta by mohlo mať veľmi vážne následky. Znamenalo by to niečo ako vojnu dvoch svetov. Doposiaľ sa ich však vďaka najprísnejším bezpečnostným zariadeniam, našťastie, nikomu nepodarilo odhaliť. Nikomu, okrem Artemisa Fowla.

Artemis Fowl je, ako som už spomínala, nadpriemerne inteligentný, počítačový mág, dokonalý taktik a chlapec vždy oblečený v čiernom obleku. So svojím strážcom Domovoiom Butlerom, ktorý mu je zároveň jediným priateľom a choromyseľnou matkou, vždy zavretou vo svojej izbe, žije v rodinnom panstve Fowl Manore v Írsku. Kriminálne gény zdedil po svojom otcovi, ktorý je už dlhú dobu nezvestný.

Po objavení a rozlúštení Knihy škriatkov, ktorá mu otvorí dvere ku všetkým ich tajomstvám, sa Artemis Fowl rozhodne ukradnúť škriatkom po stáročia strážený poklad. A začne tým, že unesie Helu Krátku, jednu z predstaviteľov LEP, čím rozpúta napínavý boj medzi svetom škriatkov a ním samým.

Naozaj netuším, kde Eoin Colfer chodí na svoje nápady, ale nepochybne sa mu rovnako ako táto prvá kniha, podarila aj celá séria kníh o Artemisovi Fowlovi. Noblesou spojenou s iróniou Artemisa, vznikli tak neuveriteľne vtipné, neopakovateľné a originálne scénky, pri ktorých sa idete doslova „ušúľať“ od smiechu.

• Meno autora: Eoin Colfer
  • Národnosť: írska
  • Počet strán: 280