piatok, 20 november 2015 12:09

Labyrint: Zhorenisko

Deti, ktoré majú zachrániť svet. Zelená Zem už nejestvuje, zo sveta sa stalo zhorenisko. Pár vyvolených kráča v ústrety neznámemu. Na konci je tajomný liek a nádej, že všetky hrôzy KONEČNE skončia.

Druhá časť trilógie Labyrint má veľmi podobnú štruktúru ako jednotka. Hŕstka tínedžerov vyriešila a prežila hrôzy Labyrintu, vytvoreného skupinou vedcov (vraj sa pokúšajú zachrániť svet) a dostáva ďalšiu úlohu: musia vyjsť na svetlo sveta a prejsť neskutočné kilometre, vyhnúť sa vražednému slnku (lebo zo sveta sa stala vyprahnutá púšť) a prísť do útočiska. Cestu im však nekomplikuje len „slnečné" počasie, ale aj banda pomätencov a skupina dievčat, ktorá ich má vyhladiť. Aha, a zabudla som dodať, že všetkým povedali, že sú chorobou zvanou erupcia nakazení tiež a v útočisku sa dočkajú lieku.

Všetkým povedali, že sú chorobou zvanou erupcia nakazení...

„Po poslednej vete sa v pomätencovej tvári čosi zmenilo a Thomas vedel, že vyhral. Zazrel to iba na okamih, ale nepochyboval, že to bol výraz nádeje, vzápätí zamaskovaný ľahostajnosťou.
,Liek,´ zopakoval Jorge.
,Áno, liek.´ Thomas sa rozhodol, že odteraz povie čo najmenej. Urobil, čo mohol.“

Cesta peklom

Centrom pozornosti je opäť raz Thomas, ktorý v celom putovaní zohráva kľúčovú úlohu. Ako som spomínala, skupina vedcov totiž Thomasa a jeho kamarátov z labyrintu používa ako laboratórne myši  skúša ich reakcie na situácie. Reakciám hovorí premenné a dúfa, že na ich základe sa im podarí nájsť liek na erupciu – chorobu, po ktorej sa z vás stanú pomätenci, ktorí by vám najradšej odhryzli nosy.

„Vlasy akoby mu niekto vytrhal, zostali po nich iba krvavé chrasty. Muž mal bledú a vlhkú tvár, samá jazva a rana. Namiesto jedného oka vypĺňala jamku červená gumovitá hmota. Chýbal mu aj nos a Thomas videl v lebke pod desivo doráňanou kožou náznak nosovej kosti.“

Oproti predchádzajúcemu dielu, v ktorom sme žili len v prítomnosti, a teda o minulosti a príčinách toho, čo sa deje, sme nevedeli ani prd, teraz konečne spoznávame aj tú. Thomasovi sa priebežne vynárajú spomienky na svoj minulý život a zisťuje, že s labyrintom, ako aj skupinou vedcov a najmä s Teresou, ktorá ho chce v tejto časti vidieť mŕtveho, má spoločného viac než dosť. Zvládne všetky prekážky, ako aj zradu milovanej osoby?

Zvládne všetky prekážky, ako aj zradu milovanej osoby?

„Pred vnútorným zrakom mu opakovane vyskakoval štítok pred jej dverami. Zradkyňa. Zakaždým to slovo odohnal.“

Ešte teraz si pamätám svoje pocity z prvej knihy. Mimochodom, nájdete ich tu. Jednotku som prečítala neuveriteľne rýchlo. Žiaľ, pri druhej časti som nebehala očami po stránkach až tak hltavo. Príbeh bol klasicky dobrý, James Dashner všetky situácie vykreslil neuveriteľne citlivo a zaútočil na moju predstavivosť naozaj excelentne. Ale keď som sa dozvedela, že deti majú pred sebou opäť putovanie, ktoré určite nebude jednoduché, trošku som spomalila. Dopredu som totiž vedela, že kým prídu do cieľa, prežijú veľa útokov, útekov, sklamaní a prídu aj o pár kamarátov. Samozrejme, vyplnilo sa mi to. Aj preto som nevydržala knihu čítať od začiatku do konca, ale po niekoľkých kapitolách som si dopriala odpočinok. Predsa len, prvýkrát som z toho bola nadšená, ale teraz som zhruba vedela, čo ma čaká, a preto som si trochu dávala načas.

Hovorí pravdu alebo klame?

Oproti dvojke však musím vyzdvihnúť najmä manipuláciu s čitateľom. Vo veľkej miere autorovi vyšla. Zmiatlo ma veľa vecí, naozaj som nevedela, komu alebo čomu vlastne môžem dôverovať. Okrem toho som si v hlave vytvorila asi dvesto scenárov na možný vývoj príbehu a na moje veľkú spokojnosť mi ani jeden z nich nevyšiel. A to je pri každej knihe obrovské plus.

Musím vyzdvihnúť najmä manipuláciu s čitateľom.

„Nepreháňa to? pomyslel si Thomas. Nech už má v úmysle čokoľvek, jej slová znejú čoraz absurdnejšie. A Thomas sa už nemohol brániť skutočnosti, že ju začína nenávidieť, bez ohľadu na to, čo mu povedala na začiatku.“

Na internete som si čítala množstvo názorov, aby som si overila svoju mienku o Zhorenisku. Veľa ľudí (asi dievčat) písalo, že im liezla na nervy Teresa. Nuž, najprv som ich vôbec nechápala, teraz však s nimi súhlasím. Vytáčala ma, nevedela som, či jej možno dôverovať a páčilo sa mi, že ani Thomas to nevedel. No niekedy boli jeho reakcie trochu naivné. Nuž, ale je to postava, nie reálny chlap, takže som sa preto nehádzala o zem. Ale trošku chlapskej vyspelosti, aj vzhľadom na to, čo už prežil, by mu nezaškodilo.

Tešíme sa na záver

Druhá časť Labyrintu však nebola horšia alebo lepšia ako jednotka. Obe mali silný príbeh, skúšali hrdinov z každej strany a dovolili čitateľom rozmýšľať, ako by na ich mieste zareagovali oni. Dobré bolo, že príbeh menil miesta, že Thomas spoznal nových ľudí a že po prečítaní sa nebudete vedieť dočkať, ako to vo veľkom finále dopadne.

• Meno autora: James Dashner
  • Knihu vydalo: YOLI
  • Počet strán: 344