streda, 05 jún 2013 21:20

Robokalypsa

(5 hlasov)

Je pravdepodobné, že akonáhle bol vynájdený mysliaci stroj, nebude trvať dlho, kým stroje prekonajú naše možnosti... Budú schopné komunikovať a cibriť si tak intelekt. Mali by sme teda predpokladať, že stroje v určitom momente prevezmú vládu."

Do tohto futuristického sci-fi thrilleru od amerického autora Daniela H. Wilsona som sa pustila s obrovským očakávaním. Postapokalyptické pesimistické námety týkajúce sa nevyhnutného úpadku ľudstva sú mi totiž veľmi blízke.Akonáhle som zistila, že hlavná dejová línia je o vzbure robotov proti ľudstvu, nemohla som sa dočkať, kedy sa mi kniha dostane do rúk.

Pri jej čítaní si priaznivci žánru spomenú najmä na myšlienkovo veľmi podobný filmový trhák s názvom Terminátor. Zatiaľ čo v Terminátorovi sa proti ľuďom vzbúril centrálny počítač Skynet, v Robokalypse je to superinteligentný stroj Archos, ukrývajúci sa hlboko pod zemou na Aljaške.

Román je písaný retrospektívnym štýlom. Na začiatku sa zoznámime s viac-menej hlavnou postavou Cormacom Wallaceom. Cormac so svojou partiou dvadsať minút po skončení vojny s robotmi objaví čiernu skrinku, v ktorej sú pouličnými kamerami a roboštenicami" zachytené detailné záznamy o histórii robotického povstania. Skrinka tiež disponuje rôznymi príbehmi veľkého množstva ľudí vyrovnávajúcich sa so vzburou robotov po svojom. Cormac sa rozhodne tieto príbehy spísať a prerozprávať nám, ako prebiehala trojročná vojna s vyspelými robotmi.

Vy ľudia ste biologické stroje vytvorené k tomu, aby ste vyrábali ešte sofistikovanejšie nástroje. Došli ste až na vrchol evolúcie vlastného druhu. Životy všetkých generácií pred vami, vzostupy a pády národov, každučké ružové, plačúce nemluvňa – všetko to viedlo sem, k tomuto okamihu, v ktorom ste naplnili osud ľudstva a stvorili svojho nástupcu. Váš čas vypršal. Splnili ste to, na čo ste boli určení.“ Vo vedcovom hlase zaznie zúfalý podtón. Nie sme určení iba na výrobu nástrojov. Sme stvorení preto, aby sme žili.“ Nie ste projektovaní na to, aby ste žili. Ste projektovaní na zabíjanie.“

Keď sa umelá inteligencia na čele s Archosom obrátila proti svojim stvoriteľom, miliardy ľudí po celom svete zahájili boj o prežitie. Milióny zavraždili domáci roboti, automobily a technológie, na ktoré boli zvyknutí. Mnohí ďalší boli uväznení v pracovných táboroch. Iní sa ukryli hlboko do hôr, kde bojovali s prírodnými podmienkami. Niektoré skupiny sa sformovali a po celom svete vytvorili hnutia odporu. Z tohto hľadiska má román široké priestorové rozpätie. V Afganistane sledujeme súdny proces s americkým vojakom, ktorý nevie vysvetliť, prečo humanoidný vojenský robot zaútočil na nevinných civilistov. V Tokiu sa stretneme s neobyčajným opravárom strojov, beznádejne zamilovaným do svojej androidky. V New Yorku zas prídeme do kontaktu s dvanásťročnou Mathildou, ktorej v pracovnom tábore vyoperovali oči a nasadili robotické, v dôsledku čoho je schopná komunikovať so strojmi. Aj vďaka tejto schopnosti Mathilda výrazne ovplyvní priebeh vojny.

Spočiatku ma sklamalo, že román nie je celistvým epickým príbehom, v ktorom by figurovali dve-tri hlavné postavy. Je skôr akýmsi dokumentárnym, spravodajským útvarom zachytávajúcim osudy viacerých postáv. Kvôli tomuto odosobnenému poňatiu, bohužiaľ, nie je čas na to, aby sme sa s nimi bližšie zoznámili a aby nám na nich viac záležalo. Hrdinovia príbehu nie sú teda psychologické osobnosti, ale skôr objektívni sprostredkovatelia udalostí.

Jednotlivo prerozprávané záznamy však aj napriek tomu oplývajú napätím, dobrodružstvom a zaujímavými zvratmi. Robokalypsa je totiž značne rozsiahlou kronikou zobrazujúcou začiatok, priebeh i koniec vojny. Je očividné, že Wilson sa vo svojom románe inšpiroval nacistickou ideológiou. Masová genocída ľudstva a presúvanie preživších do pracovných táborov je toho jasným dôkazom. Navyše sú ľudia podrobovaní rôznym experimentom, čo Wilson vykresľuje dosť naturalisticky.

Napriek tomu, že Robokalypsa po obsahovej stránke kopíruje mnoho iných filmov a kníh, veľmi ma v myšlienkovej rovine zaujalo, že hlavným cieľom robotov nie je zničenie našej planéty, ale jej oslobodenie od primitívneho živočíšneho druhu, akým je ľudstvo. To dokumentuje Archos trefným výrokom: Oslobodili ste najmocnejšie dobro, aké tento svet poznal. Žírne lesy pokryjú vaše mestá. Vyvinú sa nové živočíšne druhy, aby strávili toxické pozostatky vašej civilizácie. Život povstane vo svojej mnohotvárnej sláve.“ Okrem toho paradoxne tiež vyznieva myšlienka, že ľudstvo je bez pomoci robotov v podstate bezmocné, a aby malo šancu zvíťaziť nad Archosom, musí spolupracovať aj s čatou oslobodených robotov stojacich na strane ľudstva.

Hoci Robokalypsa nie je práve originálnym dielom, milovníci sci-fi sa od nej určite neodtrhnú. A o tom, že v ňom veľký potenciál vidí aj Hollywood svedčí, že sa v roku 2015 môžeme tešiť na filmové spracovanie pod taktovkou skúseného Stevena Spielberga.

• Meno autora: Daniel H. Wilson
  • Knihu vydalo: Knižní klub
  • Počet strán: 376