sobota, 31 október 2015 21:00

Hobit

Chcete zažiť chvíle plné napätia a dobrodružstva? Chcete vedieť, čo je to skutočné priateľstvo? Tak potom neváhajte a vydajte sa spolu s Bilbom na dobrodružnú cestu, z ktorej sa možno nikto nevráti živý...

Nepatrím medzi najväčších Tolkienových fanúšikov, aj keď fantasy filmy priam milujem. Zbožňujem ten pocit, keď sa môžem ponoriť do príbehu, dostať sa preč z reality, z tohto bláznivého sveta niekam, kde je všetko možné. A práve takým bol pre mňa Hobit. Malý mužíček s veľkým srdcom a ešte väčšou odvahou a snami.

Myslím si, že v každom z nás sa nachádza kúsok z Bilba.

„Tento náš hobit bol veľmi zámožný a volal sa Bublík. Bublíkovci žili odnepamäti pod Kopcom a všetci ich pokladali za veľmi ctižiadostivých, a to nielen preto, že väčšina z nich bola bohatá. Vážili si ich preto, že sa nikdy nepúšťali do nijakých dobrodružstiev a nikdy neurobili nič nečakané. Vopred ste vedeli, čo vám Bublík odpovie na akúkoľvek otázku, ani pýtať ste sa nemuseli.“

Myslím si, že v každom z nás sa nachádza kúsok z Bilba. Veď koľkí z nás tiež žijú svoj pokojný život a pritom nechcú, aby im ten stereotyp, to, čo tak dobre poznajú a od čoho nemusia očakávať zmenu, niekto pokazil? Koľkí z nás sú navonok so svojím životom spokojní, no hlboko vnútri túžia po dobrodružstve? Mne sa už veľakrát stalo, že som mala možnosť vyskúšať niečo nové, uvidieť nový kraj, no zo strachu, čo sa ukrýva za bránami môjho domu, som radšej nikam nešla. Veď svet je plný nástrah. To nás predsa učia rodičia odmalička.

A preto som sa ani trošku nečudovala Bilbovi, že sa zľakol a nechcel ísť, keď mu na dvere zabúchali trpaslíci a pozvali ho na dobrodružnú cestu. Že mu prekážalo, keď mu jeho „vzácna“ návšteva začala vyjedať všetky zásoby a pohadzovať si taniere. Bilbo vtedy skutočne pôsobil úzkoprso, ustráchane a absolútne nedobrodružne. Hlboko v jeho vnútri sa však skrývala túžba po nových zážitkoch, po zmene a po úniku do ďalekého sveta. Potreboval len malé postrčenie.

Okamžite som si príbehy plné lesných elfov, trpaslíkov, drakov a piesní zamilovala.

„Bilbo si do smrti nespomenul, ako sa ocitol vonku – bez klobúka, bez palice, bez groša vo vrecku, bez všetkého, čo si zvyčajne bral, keď niekam išiel. Druhé raňajky nechal nedojedené, riad neumytý a už aj strkal Gandalfovi do rúk kľúče a upaľoval, čo mu chlpaté nôžky stačili – najprv uličkou, potom popri veľkom mlyne, potom cez Povodu a potom ešte celú míľu.“

Priznávam sa, kým som sa vrhla na knihu Hobit, videla som ho najprv sfilmovaného. Po mojom zážitku s Pánom prsteňov sa mi však nemôžete čudovať. Tolkienov štýl a Frodova nekonečná cesta mi akosi nesadla. Hobit bol však iný. Okamžite som si príbehy plné lesných elfov, trpaslíkov, drakov a piesní zamilovala. Ako to však už býva, nič nie je dokonalé a určité pasáže v knihe som popreskakovala. Myslím si, že Tolkien sa s knihou mohol trošku viac vyhrať, ísť viac do hĺbky a rozvinúť jednotlivé príbehy a charaktery postáv.

Hobit vám ukáže, čo je to skutočné priateľstvo a hrdinstvo.

Nič z toho však nepokazilo môj dobrý dojem z knihy. Je to veselý príbeh, ktorý si môžu vychutnávať rovnako deti, ako aj dospelí. Kniha je plná dobrodružstva, hrdinstva, spevu a smiechu. Prevedie vás zelenými pláňami, ktoré vám vyrazia dych. Hobit vám však ukáže aj to, čo je to skutočné priateľstvo a hrdinstvo. Vďaka nemu zistíte, že niekedy treba dať bokom svoje potreby a pomôcť priateľom. Bilbo s družinou trpaslíkov museli spoločne prekonať veľa nástrah a aj keď boli rozdielni, aj keď si úplne neverili, vzniklo medzi nimi puto, pevnejšie než akékoľvek reťaze.

„Vedel, že mu ostáva iba chvíľa vzácneho času, kým sa pavúkom naháňačka zunuje a vrátia sa k stromom, kde visia trpaslíci. Dovtedy ich musí zachrániť. Najhoršie bude dostať sa hore na dlhý konár, kde sa omotaní trpaslíci pohojdávali. Nazdávam sa, že by sa mu to nebolo podarilo, keby jeden z pavúkov našťastie nechal visieť dolu vlákno.“

Hobit je jednoduchá a čarovná kniha. Jej hlavným prínosom pre mňa bolo to, že by som častejšie mala počúvať svoj vnútorný hlas, svojho hobita, ktorý po mne kričí, že má dosť jednoduchého a pohodlného života. Ak je pravda, že máme len jednu šancu na tomto svete, treba ju poriadne využiť a vychutnať si všetko, čo nám môže ponúknuť.

• Meno autora: J.R.R.Tolkien
  • Počet strán: 232
  • Dátum vydania: pondelok, 03 marec 2014