piatok, 16 október 2015 19:34

Vládca vlkov

Černokňažnik Rogan je človek, poloboh a polodémon slúžiaci Černobohovi. Vynikajúci bojovník, po boku ktorého klusá vlk Goryvlad. Ale nepredbiehajme, všetko má svoj čas.

Juraj Červenák vytvoril v trilógii Černokňažník fascinujúcu postavu Rogana, nemilosrdného bojovníka, ktorý, určite nielen mne, pripomína v čomsi Conana. Napokon, ani tento hrdina nie je Červenákovi neznámy. Rogan je však taký náš, Slovan, bojujúci proti nepriateľom Slovanov – Avarom. Najhorší z Avarov sú Krvaví psi, družina krvilačných hrdlorezov, na čele ktorých stojí Burgut. Rogan ich prenasleduje s jediným cieľom: všetkých zabiť. Má sa im za čo pomstiť, rana v jeho srdci, ktorú mu spôsobili, je stále otvorená a krváca. Nech sa páči, ponúknite sa z prvej časti trilógie, ktorá nesie názov Vládca vlkov.

Bojová stratégia je veľmi jednoduchá: zabiť čo najviac nepriateľov a prežiť to.

„Rogan sa nehýbal, operenie šípu ho šteklilo na líci. ,Viem, čo si zač, holá riť.´
,Ozaj? To som teda zvedavý.´
,Premieňaš sa na hmlu a zuby máš ostré ako rys. Aj malé decko by vedelo, že si zasraný upír.´“

Neďaleko hostinca sa Roganova cesta prepletie s cestou Mireny, respektíve Osy, ktorá je vedmou a lovkyňou besov. Mirena má navyše schopnosť rozprávať sa s mŕtvymi, aj keď ju to stojí nemálo úsilia. Je to však niečo, čo sa bojovníkom zíde pri stopovaní a tvorbe stratégie. Hoci, nepreháňajme, tá stratégia je vlastne veľmi jednoduchá: zabiť čo najviac nepriateľov, a zároveň to prežiť. Rogan a Mirena sa spoja a chystajú sa bojovať proti Krvavým psom spolu. V Borine spolu s nimi vyrazia do boja miestni muži na čele s vladyňou Krasou. Nie je to však iba boj zbraní, ale aj boj hláv. Bojuje fyzická sila a bojuje mágia.

V prvej knihe série Černokňažník Vládca vlkov sa Rogan dozvie pravdu o svojom skutočnom pôvode a objaví svoje schopnosti, ktoré sa postupne učí používať. No kým sa tak stane, aj tento famózny nebojácny bojovník môže byť porazený a zranený, ak padne do pasce alebo je presila nepriateľov, celkom jednoducho – priveľká.
Červenák vytvoril dielo plné napätia a akčného deja. Najmä v druhej polovici síce neveľkej, ale o to hutnejšej knihy, si nebudete mať kedy ani vydýchnuť. Kapitoly, v ktorých Borinovia bojujú o holé životy a o svoju česť, budete naozaj čítať ako bez dychu, dúfajúc, že prežijú, že vyhrajú. A Krvavým psom budete priať naozaj krvavú smrť...

Krvavým psom budete priať naozaj krvavú smrť...

„,Ach, myslíš, že ich skolil on?´
,Vôbec o tom nepochybujem. Zostali tam len bezhlavé telá – to je určite jeho práca. Nikdy mu nešlo o korisť, vždy vzal iba krvavé trofeje. Nanajvýš si ešte zobral nejaké šípy, ale tie nám vždy vrátil – do krkov, do čriev, do sŕdc. Sukin syn.´“

Knihu podľa mňa obohacuje prítomnosť mnohých uctievaných bohov: Perún, Veles, Radhost, Chors, Belboh, Černoboh a ďalších. Je úžasné, aké množstvo bohov starí Slovania poznali a uctievali, ako celé to nadpozemské zoskupenie malo podelené sféry moci. Ale chaos v tom mať nebudete, je jasné, kto uctieva koho. Každý kmeň alebo bojovná družina má svojich vlastných bohov, ktorým sa klaňajú. Iným bohom zasa nosia obety čarodejníci a hrdinovia a ich vzťahy k bohom a s bohmi sú kapitolou samou o sebe.

Slovania poznali a uctievali množstvo bohov...

Priznávam sa, na konci Vládcu vlkov sa mi na malú chvíľu takmer zaliali oči slzami. Objavia   sa postavy, ktoré nečakáte a dojatie pohne aj tými najdrsnejšími. Je to však bojová kniha, plač sa na bojisko nehodí, tak sa ním nenechajte ovládnuť. Vlastne ani nebude mať šancu. Život je krutý, takto to je, s tým sa treba zmieriť. Fňukanie je zbytočný prepych.

Z čisto praktického hľadiska oceňujem v doslove knihy ozrejmenie historického pozadia doby, do ktorej Červenák svojich hrdinov dosadil. Pre mňa je Juraj Červenák jedným z najlepších slovenských autorov a určite nesklame nikoho, kto obľubuje knihy plné akcie, zvratov, ale aj fantasy a možno, predsa len, dokonca ani milovníkov histórie. Pretože hoci je séria Černokňažník fikciou, mnoho z napísaného bolo inšpirované slovanskou históriou.

• Meno autora: Juraj Červenák
  • Knihu vydalo: Artis Omnis
  • Počet strán: 244