streda, 30 september 2015 13:37

Inheritance

Posledná fáza príbehu o dračom jazdcovi Eragonovi a jeho dračici Zafire. Osudové bitky, rozhodujúce súboje, prekvapenia a slzy – to všetko čaká na vaše prečítanie.

Priznám sa, po treťom dieli som si ten posledný kupovala iba z túžby po uhasení čitateľskej zvedavosti – kto by predsa nechcel vedieť, ako skončí rozčítaný príbeh, však? Trojka bola trošku rozvláčnejšia a miestami nudnejšia, a tak mi to ubralo z dychtivosti. Po „ochutnaní“ štvorky som však bola milo prekvapená. Možno som iba podľahla sentimentálnemu pocitu konca, možno to bolo spôsobené nábojom akcie a rozmotávajúceho sa príbehu, a možno Paolini ozaj kompenzoval navýšenie série o jednu knihu zvýšením kvality. Ktovie?

Po „ochutnaní“ štvorky som však bola milo prekvapená.

Dej začína tam, kde trojka skončila. Ak ste nečítali predošlé časti, môže sa stať, že vám pokračovanie tejto recenzie pokazí celkový čitateľský zážitok. Preto je tu varovanie: zopár riadkov nižšie prezrádzam dej, takže ak ste tak ešte neurobili, bežte si najprv prečítať Eragona, EldestBrisingr, alebo čítajte ďalej na vlastné riziko! Takže, dej: Eragon s Vardenmi pomaly tiahnu na Urubaen, podrobujúc si pri tom mestá, ktoré sú na ceste. Pripájajú sa k nim trpaslíci a mačkolaky a aj napriek víťazstvám sa Eragon nedokáže zbaviť obáv z toho, ako porazí kráľa Galbatorixa. Ten okrem Murtagha, Tŕňa a šialeného draka Šruikana vlastní i kopec dračích eldúnarí (zhmotnená duša, vedomie a sila draka), z ktorých čerpá neskutočnú energiu.

„Čím viac sa Vardeni blížia k Urubaenu, jemu a všetkým ostatným v Nasuadinej armáde zostane menej a menej času na zotavenie pred každým novým bojom. Vojna ich zoderie pokým nebudú všetci krvaví, dobití a takmer neschopní boja, a to sa ešte budú musieť postaviť Galbatorixovi, ktorý si na nich jednoducho a pohodlne počká.“

...lákadlo rozuzlenia deja a odhalenia tajomstiev bolo prisilné.

Áno, prevaha kráľa je veľká a aj ja som bola dosť skeptická. Navyše som nemohla prehliadnuť niektoré podozrivo „pohodlné“ udalosti, ako napríklad nález starodávnej kopie na zabíjanie drakov hneď v prvej kapitole pri obliehaní Belatony. Napriek tomu si myslím, že práve to ma udržiavalo v očakávaní nejakého veľkolepého a nečakaného zvratu. Či som sa dočkala? Sčasti áno a sčasti nie, ale sklamaná som nebola. Svojím spôsobom sa Paolinimu darilo udržať pozornosť namotaných čitateľov a čitateliek  (rozumej, mňa) – lákadlo rozuzlenia deja a odhalenia tajomstiev bolo prisilné. Navyše som si nebola istá, ktorá z postáv sa nedožije literárneho zajtrajška (lepšie povedané, ďalšej strany).

„,Nie!’ zakričal Eragon počas toho, ako stena opevnenia s obrovským rachotom padla, pochovávajúc Ronana a piatich ďalších mužov pod horu kameňa vysokú dvadsať stôp a zaplaviac pri tom dvorec temným mrakom prachu.“

...nachystajte sa na poriadnu dávku odpovedí.

Tak čo, ste už aj vy „konca-nedočkaví“? Chcete vedieť, komu sa vyliahne ten nádherný zelený drak z obálky? Ako to dopadne s Galbatorixom a celou Alagaeziou? Či sa splní Eragonovo proroctvo? Je Murtagh ozaj synom svojho otca, alebo má ešte nádej? Čo sa nachádza na zničenom ostrove jazdcov? A čo vzťah Eragona a Arye?  Ak áno, nachystajte sa na poriadnu dávku odpovedí. Nie všetky sú možno také, aké by zarytý fanúšik chcel. Mne osobne  sa páčilo to, že kniha nekončí až tak úplne klasicky v osnovách „ťuťuli-muťuli happy fantasy ending“ (aj keď musím uznať, že autor si nechal na môj vkus príliš veľké zadné dvierka na prípadné pokračovania). Na druhej strane by som prijala viac priestoru pre niektoré sľubne sa vyvíjajúce postavy ako napríklad Murtagh či Nasuada. Aj napriek všetkej kritike, ktorá sa nesie internetovým svetom, je to podľa mňa dobrá kniha. Ako inak, keď vo vás vyvolá aspoň nejakú emocionálnu odpoveď (a teraz nemám na mysli iritáciu slabo napísanou knihou a nechuť čítať ďalej). Skôr mám na mysli paletu trpko-sladkého sklamania, potešenia, smútku a nostalgie.

Táto kniha je pre mňa dôkazom toho, ako dej fantasy literatúry, hoci nerealizovateľný v našom živote, nesie v sebe hlbší odkaz „reálnosti“. Príbeh je tak trochu o bremene dospelosti a o tom, ako poznanie seba samého často zmení človeka a jeho smerovanie. Je pravda, že som si Inheritance kupovala s pocitom „ja len chcem vedieť, ako to skončí“. Musím však povedať, že ma oslovila aj iným spôsobom a páčila sa mi.

• Meno autora: Christopher Paolini
  • Knihu vydalo: Corgi Childrens
  • Počet strán: 880
  • Dátum vydania: štvrtok, 25 október 2012
  • Poznámka: Kniha je štvrtým a posledným dielom ságy Odkaz dračích jazdcov. Prvý diel, Eragon, bol sfilmovaný, ale nezožal predpokladaný úspech, a tak sa ďalšie knižné časti filmového spracovania nedočkali.
Čítané 855 krát
Viac z tejto kategórie: « Kolosální Conan Vládca vlkov »