streda, 23 september 2015 18:42

Kolosální Conan

Nežné ženy, slabí muži, odstúpte. Prichádza muž, s ktorým sa nehodno ťahať za prsty. Prichádza Conan. Barbar, zlodej, vrah. Avšak muž, ktorý vždy dodrží svoje slovo, neúprosný a neľútostný. Hrdina.

Conana milovníkom fantasy nie je potrebné predstavovať. Robert Erwin Howard, ktorý ho vytvoril, je pojmom a jeho výtvor napokon tiež. Na motívy jeho príbehov o neohrozenom bojovníkovi vznikli komiksy, seriály, filmy. Komiks o Conanovi, najmä ten s kresbami Franka Frazettu, patrí k základom komiksových zbierok všade na svete. Je zbytočné sporiť sa o umeleckej hodnote Conana. Pre jeho priaznivcov je totiž nesporná, a tým, ktorí komiksy nemusia, sa vysvetliť nedá.

Je zbytočné sporiť sa o umeleckej hodnote Conana.

Frazettove kresby sú fascinujúce a určite inšpirovali mnohých k vlastným maliarskym pokusom. I príbehom Conana sa nejeden autor inšpiroval, Robert E. Howard bol však jedinečný. A práve taký je aj najnovší Kolosální Conan. Nádherné, epické a veľkolepé spracovanie 51 zošitov kreslenej série o hrdinovi z Cimérie. Táto komiksová kniha má svoju váhu a hrúbku, podieľalo sa na nej 23 autorov a je väčšia a ťažšia ako väčšina kníh v bežnej knižnici ktorejkoľvek domácnosti.

„Ale pokaždé pak přišla ta temnota, hustá, horká a tísnivá. Vše pohlcovala a vše ochromovala. Zabíjela dokonce i naději.“

Držiac v rukách Kolosáního Conana človek nevie, či má skôr čítať text alebo si prezerať kresby. Lebo tie sú fascinujúce. Možno nie v pravom slova zmysle pekné, lebo však čo už môže byť pekné napríklad na odrezanej ľudskej hlave, kostlivcoch valiacich sa ulicou či potokoch krvi. Sú však hodnoverné, často veľmi detailné a precízne. A mimoriadne silno priťahujúce. Postarali sa o ne Cary Nord a Greg Ruth.

Je to nádherné, epické a veľkolepé dielo.

Conan opustil svoju rodnú zem, Cimeriu, zem temnoty a hlbokej noci, aby sa dostal do krajiny menom Hyperborea, v ktorej žijú vysokí, krásni a nesmrteľní ľudia tak dlho, ako oni sami chcú. Ak ich život omrzí, vrhnú sa z najvyššieho útesu a v letku sa spoja so svojimi bohmi. Príliš ideálne? Nepochybujte. Conana to však ťahá do neprebádaných území, výzvy priam vyhľadáva a spokojný je, až keď porazí zopár protivníkov a pomiluje peknú ženu.

„Země věčného léta, kde z nebe padá místo sněhu hebké peří a kdy se nad krásnou krajinou plnou drahokamů a vzácných kovů zvedají štíhle čedičové věže.“

Conanov pobyt v Hyperborey je len jedným z mnohých príbehov, ktoré sa v tomto súhrnom diele nachádzajú. Nie sú usporiadané chronologicky, sú na časovej osi umiestnené rôzne, no čitateľ sa v nich nestratí. Hlavní autori a scenáristi diela, Kurt Busiek a Timothy Truman, používajú drsný jazyk bojovníkov, ktorý je však naturalistický a uveriteľný. Nejaká tá kliatba predsa k mužom meča patrí.
Svoje miesto tu majú povery, bohovia najrôznejších schopností a sily, mágia. Samozrejmosťou sú svalnatí muži, štíhle ženy a aby to nebolo také idealistické, aj hnusné stvorenia pochádzajúce mimo hraníc nášho chápania a vesmíru.

Conan je plný fascinujúcich a mimoriadne priťahujúcich kresieb.

„Civilizovaný muž by pochyboval, myslel by, že šílí, ale něco takového Cimeřana vůbec nenapadlo. Věděl, že stojí tváří v tvář démonovi Staršího světa a tohle vědomí ho přikovalo na místě.“

Conan bojuje za spravodlivosť, pomáha slabším, ctí si nepísané dohody a mužskú súdržnosť na bojovom poli. Klamstvo a podvod neodpúšťa. Nikdy nepohrdne dobrým jedlom a pitím a už vôbec nie spoločnosťou krásnych žien. Vysmieva sa bohom, kňazom, slabochom, mestským ľuďom. Dokáže sa však smiať tak, až mu tečú slzy – rehotajúci sa Conan, viete si to vôbec predstaviť?

Kolosální Conan je knihou, ktorá ma uchvátila. Hoci Conana poznám, čítala som knihy aj komiksy, a aj keď by sa do mojej top 20-tky kníh Conan nedostal, Kolosální Conan je naozaj kolosálny. Veľkolepý príbeh hrdinu, ktorý sa ničoho a nikoho nebál. Vizuálny zážitok. Velikánska krásna kniha, ktorá je okrem iného aj ozdobou knižnice. Vhodná pre potenciálnych hrdinov, ktorí by i dnes tasili meče a pre všetky cnostné devy, ktoré by radšej jazdili na koni ako varili v nedeľu kuraciu polievku.

• Meno autora: Kurt Busiek
  • Knihu vydalo: Dark Horse
  • Počet strán: 1264