nedeľa, 13 september 2015 18:29

Atlantída 2: Vodopád

Nikdy nevyroň slzu. A keď ju predsa len vyroníš a zaplavíš svet, aspoň to skús napraviť. Eureka, hlavná hrdinka, to teda skúsi.

Bojovať za svojich priateľov si vyžaduje pevné nervy, obrovskú odhodlanosť, ale aj veľkú dávku sebazaprenia. No a bojovať za všetkých ľudí na zemi, ktorým ste nechcene zobrali domov, auto, psa, ale aj životy, stojí mladú Eureku takmer všetko.

Bojuje proti nepriazni osudu a zákernému Atlasovi, ktorý chce vzkriesiť bájnu Atlantídu a využíva na to podobu Eurikinho najlepšieho priateľa. Ťažko totiž zabijete niekoho, koho poznáte celý život, aj keď je v ňom prevtelený zlosyn z báj a legiend. Pretože priateľstvo a láska sa často veľmi podobajú, dokonca splývajú.

Priateľstvo a láska sa často veľmi podobajú...

Po Slze, ktorá odštartovala túto fantastickú sériu, sa vo Vodopáde Eureka so zvyškom svojej rodiny, priateľkou Cat a spriaznenou dušou a láskou Anderom vydáva za Solónom, ktorý by mal Eureke pomôcť. Na svete to už totiž nie je, čo to bývalo – všetko zaplavuje voda, slaná ako Eurekine slzy, ktoré onedlho zničia svet. Premenia ho na Atlantídu, kde bude všetko riadiť Atlas, teda ak tomu Eureka bude chcieť zabrániť. Lebo všetko má svoje výhody i nevýhody...

„,Príbeh Atlantídy je najdlhší román na pokračovanie v dejinách, ale niekto ho dokončí...´ Keď jeho hlas zmĺkol v daždi, Eureka myslela na Selenine slová z Knihy lásky: Kde skončíme? Kto môže vedieť, kde bude koniec, kým nebude napísané posledné slovo? Posledné slovo by mohlo všetko zmeniť.“

Poznáš to: Fantázii sa medze nekladú. Ale...

Kto čítal Slzu alebo iné knihy Lauren Kate (napríklad sériu Padlí anjeli), je už zvyknutý na autorkin štýl písania, ktorý zahŕňa najmä poriadne fantastické svety a príbehy nasiaknuté fantáziou. Kým prvá časť série sa začala pozvoľna, pomaly naberala na obrátkach a vyzvŕtala fantáziu postupne, vo Vodopáde ideme na plný plyn od začiatku. Udalosti sa dejú rýchlo, na všetko je málo času, ľudia zomierajú, postavy ukazujú svoje odvrátené „ja“ a katastrofa je na spadnutie.

Vo Vodopáde ideme na plný plyn od začiatku!

Avšak nie je to príbeh písaný z rýchlika. Autorka sa so všetkým poriadne vyhrala. Vykreslila svet, ktorý poznáme len z bájí a z piesne Mira Žbirku (neodolala som a pri čítaní som si jeho Atlantídu aj pustila) a aby všetko všade pasovalo ako puzzle, charaktery jednotlivých postáv vyhotovila na mieru úplne každému – či už išlo o významné postavy, alebo tie, ktoré sa v knihe len tak mihli. Lebo každý z nich bol v skladačke dôležitý.

„Solónove črty sa zachveli, potom sa strašne skrútili, akoby robot mal tvár z hliny. William fňukal Eureke na kolenách. Potom sa Ovídiov nos predĺžil. Pery sa mu zväčšili a líca predĺžili.“

Eureka, Solón, atlantídske čarodejnice, dokonca stroj Ovídius – ani jeden z nich nie je čierny alebo biely. Odtieňov povahových čŕt by ste v ich vnútrach našli desiatky. Najviac to oceňujem na hlavnej postave – vďaka Lauren, že Eureka nebola ďalšia urevaná sexikosť, ktorá spasí svet jedným mávnutím gigantických mihalníc. Eureka bola spasiteľka, miestami poriadne bezcitná sprostaňa, ktorej by ste dali facku z otočky, ale aj milujúca bytosť plná strachu z toho, čo príde, ako i z toho, čo už nemôže prísť.

Niektoré veci budete dlhšie spracovávať...

Nie je toho akosi veľa na jednu postavu, jeden príbeh, jednu knihu?

Najmä poriadne prepletený príbeh, v ktorom je všetko naturalisticky vykreslené, takže miestami som uvažovala, ako, preboha, toto môže niekto napísať. Neviem či to myslím v dobrom alebo v zlom. Nie som skúsený fantasy maniak, takže možno preto mi sem-tam do hlavy zablúdila myšlienka, či toho nie je akosi veľa na jednu postavu, jeden príbeh, jednu knihu. Všetko sa totiž stalo naraz a rovnako rýchlo sa aj skončilo.

A teraz naozaj neviem (a nenašla som to ani na google) či slečna Kateová chystá pokračovanie série alebo zhasla fajka a ďalšie knihy už v kníhkupectve neuvidím. Teda nebudete vedieť, či sa zmieriť s celým príbehom (a jeho koncom!!!), alebo to len uložiť do úzadia mysle, kým sa v ďalšej knihe všetko opäť nezmení. V každom prípade Vodopád prečítajte všetci, ktorí chcete na chvíľu vypadnúť z reality a vybojovať vlastný boj s osudom.

„Jedna noha pred druhú. Hore svahom. Potkýnala sa po skalách a zanechávala za sebou krvavú stopu. Oblaky zakrývali mesiac. Bolesť vrcholila.“

Na internete sa objavilo množstvo polemík, ku ktorým sa prikláňam aj ja – a to, že Slza bola lepšia. Netreba však zanevrieť na druhú časť, nebudete sklamaní. Aj táto kniha ponúka pre čitateľa napätie, zaujímavé zvraty a rozhodnutia, pri ktorých sa pristihnete, že neveriacky krútite hlavou.

• Meno autora: Lauren Kate
  • Knihu vydalo: YOLI
  • Počet strán: 336