utorok, 21 máj 2013 21:47

Čarodejník z krajiny Oz

(7 hlasov)

Aj vy už máte dosť tohto šedého a beztváreho sveta? A čo keby ste sa preniesli na úplne inú planétu, do krajiny plnej kúzel, kde o lietajúce čarodejnice, rozprávajúce zvieratá či iné podivné tvory niet núdze? Čo keby ste sa preniesli na planétu čarodejníka Oz? Malá Dorotka vás určite veľmi rada vezme so sebou.

Ach, staré dobré rozprávky! Myslím, že občas človeku nezaškodí vrátiť sa aspoň na chvíľu do detstva a nejaké si prečítať. Len tak uniknúť z tejto bezútešnej reality, zabudnúť na všetky problémy a starosti a vnoriť sa do sveta plného fantázie. A práve jeden z takýchto svetov vám ponúka Lyman Frank Baum prostredníctvom dômyselného a originálneho príbehu malej Dorotky a jej troch nezvyčajných priateľov. Aj keď ho veľa detí u nás i na celom svete videlo sfilmovaný alebo v bábkovom divadle ako divadelnú hru, zarmucuje ma predstava, že sa stále nájde množstvo ľudí, ktorí o tejto knihe ešte nepočuli. Som presvedčená, že na Alicu v krajine zázrakov, či už v knižnej podobe, alebo v podobe filmu s Johnny Deppom, si spomína každý. No na veľkosťnemeniteľnú Dorotku sa akosi zabudlo. Preto by som vám rada priblížila jej rovnako pútavý príbeh.

Dorotka žila so svojím strýkom farmárom a tetou, ktorá bola farmárovou ženou, v rozľahlej kansaskej prérii, z ktorej život a radosť už dávno vyprchali. Starých farmárov čakala vždy len práca a niečo ako smiech nepoznali.

„A potom sa stala čudná vec. Domec sa dva či tri razy otočil okolo vlastnej osi a pomaly sa vzniesol do povetria. Dorotka mala pocit, akoby sa vznášala v balóne.“

Jedno z tornád, ktoré sú pre Kansas bežné, spôsobilo, že Dorotka sa z ničoho nič ocitla v zázračne krásnej krajine Oz a nevedomky zabila zlú čarodejnicu z východu. Krajina Oz bola totiž rozdelená na štyri časti, pričom v každej vládla jedna čarodejnica. Teda aspoň do príchodu Dorotky. Každá časť mala iných obyvateľov vyznačujúcich sa inými vlastnosťami a spôsobujúcimi iné problémy. Mančkinovia, Kvodlingovia či Vinkiovia - to sú ľudia (ak sa tak vôbec dajú nazvať), ktorých ste v krajine Oz mohli stretnúť. No a napokon sám veľký čarodejník Oz, mocnejší ako všetci dohromady, žijúci v Smargdovom meste uprostred krajiny.

V tejto situácii bolo jedinou túžbou Dorotky vrátiť sa späť do Kansasu. Keďže z krajiny Oz nebolo žiadneho úniku, vydala sa na dlhú, strastiplnú cestu s cieľom požiadať o pomoc práve tohto čarodejníka. Cestou sa k nej pridali tri odlišné postavy, ktoré však mali jednu vec spoločnú - každému niečo chýbalo. Strašiakovi rozum, plechovému mužovi srdce a levovi odvaha. Avšak, ako po čase zistili, veľký čarodejník Oz bol len obyčajný človek a oni všetky tieto túžby už splnené dávno mali...

„ -Tak či tak, - povedal strašiak, - ja si vypýtam rozum, a nie srdce. Načo by bolo hlupákovi srdce! Aj tak by nevedel, čo s ním robiť.
- Ja chcem srdce, - odpovedal plechový drevorubač, - lebo rozum nám nedáva šťastie. A šťastie je to najlepšie, čo máme na tomto svete.“

Vskutku krásny príbeh o odvahe, priateľstve a iných ľudských hodnotách. Teda o všetkom, čo správna rozprávka má mať. Rozhodne odporúčam nie len všetkým deťom, ale aj dospelým.