sobota, 05 september 2015 17:36

Pondelok sa začína v sobotu

Týždeň sa u nás začína v pondelok. Ak však začne už v sobotu, je to dôkaz, že ľudská fantázia je bezhraničná. Čo všetko len dokáže človek vymyslieť!

Programátor Alexander Privalov vezme cestou autom za svojimi priateľmi dvoch stopárov. A vďaka nim sa dostane na čudesné miesto. Do Chanastranož. Ani vysloviť sa to nedá. A pritom je to celkom obyčajná „chalúpka na stračej nôžke“. Bratia Arkadij a Boris Strugackij vytvorili v knižke, s krásnym názvom Pondelok sa začína v sobotu, podivuhodný svet posplietaný z rozprávok, sci-fi a fantasy reality.

Svet posplietaný z rozprávok, sci-fi a fantasy reality.

Na knižke je poznámka, že je to rozprávka pre mladších vedeckých pracovníkov. Tak celkom rozprávka to však nie je, hoci príbeh má skutočne veľa rozprávkových čŕt. Nemožné je možným, ak použijete správne zaklínadlo alebo vec, ktorá čarovanie umožňuje. Napríklad diván. Obyčajná pohovka má schopnosť preniesť vás do inej reality. Ale musíte ju vedieť použiť. Inak vám na plece sadne sup kŕmiaci sa zdochlinou a pozor, aby ste sa jeho potravou nestali vy sami.

„A vy osobne veríte na prízraky? – spýtal sa lektora jeden z poslucháčov.
Pravdaže nie – odvetil lektor a pomaly sa rozplynul vo vzduchu.“

V knihe je okrem divána, o ktorom sa od začiatku všetci rozprávajú, aj mnoho ďalších zaujímavých úkazov. Ak z toho vynecháme ľudí, je to napríklad hovoriaci kocúr v depresii – zo všetkých rozprávok si totiž pamätá len polovicu, ak vôbec toľko. Alebo rozprávajúce zrkadlo, ktoré diskutuje samo so sebou. Alebo zelený papagáj, ktorý najskôr zomrie a potom ožije.

Príbeh sa točí okolo zmätkov, čo môže zmiasť aj čitateľa.

Kniha sa skladá z troch príbehov, pričom je to vlastne jedno pokračujúce rozprávanie, a názov každého z nich sa točí okolo zmätkov. Zmätky okolo divána, Zmätky nad zmätky, Totálne zmätky. Zmätočné? Ja som veru chvíľami zmätená bola, ale nevzdávajte sa, čítajte ďalej!

„S Modestom Matvejevičom sa všetci snažili vychádzať po dobrom, pretože to bol človek mocný, neoblomný a fantasticky nevzdelaný.“

Alexandrov Privalov je, ani sám nevie ako, vtiahnutý do čudesného príbehu. Tí dvaja stopári, ktorých vzal úplne na začiatku knihy, ho presviedčajú, aby prišiel pracovať ako programátor k nim. Do VÚVČAKu. Vedeckého ústavu pre výskum čarodejníctva a kúzelníctva. To, čo vidí a zažíva, sa inak ako čarami nazvať nedá, ale čary – nečary, v druhej časti príbehu je už Privalov ich. Stáva sa vedúcim daného oddelenia a pracuje pre iné oddelenia. Jeho základným pracovným nástrojom je zariadenie, ktorému láskyplne hovorí Aldan. Ten má síce svoju vlastnú hlavu, občas vypočíta to, čo nemá a nevypočíta to, čo má, Privalov je s ním však spokojný. A s Privalovom sú spokojní ostatní kolegovia, pracujúci pre tie najzvláštnejšie oddelenia. Napríklad pre oddelenie zmyslu života alebo oddelenie lineárneho šťastia (čo som ja najskôr prečítala ako „literárneho“ šťastia).

Jeho kolegovia sú svojskí a natoľko milujú svoju prácu, že si vedia vyrobiť identických dvojníkov, tzv. dublov. Nevyrábajú ich na to, aby dublovia za nich robili, ale naopak. Dublov posielajú domov (pretože v ústave panuje prísny zákaz práce po určitej hodine) a sami sa potajomky zašívajú vo svojich laboratóriách. Aby mohli pokračovať vo svojich výskumoch a čarovaní. Pozor, na chvíľu sa dokonca objaví aj samotný Merlin!

Na chvíľu sa dokonca objaví aj samotný Merlin!

„Toto je zoznam osôb, ktoré majú povolenie používať laboratóriá aj v noci, ale nevpúšťať ani tých, pretože sú sviatky. V celom ústave nesmie byť živá duša. Démonov treba pri príchode a odchode zakliať. Je vám to jasné? Dnu sa nesmie dostať ani živá duša a všetky ostatné nesmú zase von.“

Na rozdiel od iných kníh, kde doslov v ich závere píše autor alebo prekladateľ, doslov v knihe Pondelok sa začína v sobotu napísal hlavný hrdina príbehu, Alexander Ivanovič Privalov. Nehovorí to už samo za seba o pôvabe knižky? Jej autori, bratia Strugacki, ju odporúčali ako detskú literatúru, ja však s nimi v tomto nesúhlasím. Niektoré momenty boli príliš komplikované a zamotané aj pre dospelého čitateľa, aj keď chápem, že taký bol zámer. S radosťou však knihu môžem odporúčať milovníkom sci-fi a fantasy, no pripravte sa na to, že je to trochu iná liga ako súčasná fantazijná literatúra.

• Meno autora: Arkadij a Boris Strugackij
  • Národnosť: ruská
  • Knihu vydalo: Mladé letá