nedeľa, 23 august 2015 09:43

Pod parou

Čo je väčším zázrakom – kúzla čarodejníkov alebo schopnosť človeka vymýšľať si, a svojim snom dávať reálnu podobu?

Mladý Mandlomil Štědrovka má pozitívny vzťah k číslam, matematike a technike. A aj napriek tomu, že jeho otca zabila para, on jej kúzlu podľahne a rozhodne sa ovládnuť ju. V momente, keď sa Mandlomil svoj nápad rozhodne vysvetliť vlastnej mame, dobrej, ale nevzdelanej žene, podľahne knihe čitateľ. Začína sa technická revolúcia v podaní Terryho Pratchetta!

Začína sa technická revolúcia v podaní Terryho Pratchetta!

Zázraky sa nedejú len v zázračných krajinách, ale aj na našej celkom prozaickej Zemi. Pretože to kedysi svojho času musel byť zázrak, keď ľudia vymysleli vlak (a áno, aj iné technické vynálezy, ale v tejto chvíli ide práve o kovové čudo na koľajniciach poháňané uhlím). V 40. časti série Úžasná Plochozem/Zeměplocha - Pod parou vymyslí a vytvorí parnú lokomotívu Mandlomil Štědrovka. A že to vyvolá patričný ohlas, to je jasné. Pratchettovi sa navyše podarí spojiť nespojiteľné. 50 tonovú kovovú obludu nazýva krásnou, štíhlou a elegantnou a robí to takým spôsobom, že mu to čitateľ zožerie do poslednej skrutky.

„Viděl, jak ho dohání budoucnost. Viděl, jak na něj mává. Jenže, samozřejmě, dřív nebo později se ho někdo pokusí zabít. Obvykle se to stávalo, ale to už jste museli riskovat.“

Prekladateľ musel chvíľami potiť krv...

Mandlomil svoju mašinku nazve Železná vrtilka. No tak, ako je to pri všetkých vynálezoch, objavoch a zlepšovákoch, ľudia ju vnímajú dvojako. Zatiaľ čo jedna skupina sa teší a zvedavo sa necháva okúzliť ponúkaným zázrakom ako výsledkom ľudského rozumu, druhá skupina je silne proti. Obáva sa pokroku, zmeny statusu qou a teda, koniec koncov, najmä ohrozenia svojho postavenia, moci a majetku.

Okrem bežných obyvateľov Ankh-Morporku, pretože, pravdaže, kde inde mohla Železná vrtilka uzrieť svetlo sveta, ak nie v tom naj meste na celej Plochozemi, sa z vlaku teší Jindřich Král. Kráľ kanálov a výkalov, ktorý sa topí v peniazoch. Vlastne sa topí vo všeličom... Doslova. Jindřich však vníma vlak ako investíciu do budúcna, nebojí sa výziev, ktoré to prináša, pretože má odvahu žiť v budúcnosti. Do druhej skupiny odporcov vlaku patria spočiatku napríklad Patricij Ankh-Morporku, lord Vetinari a s ním jeho pravá ruka, Vlahoš von Rosret. Avšak i oni si napokon uvedomia výhody železnice a Vlahoš (škriatkami nazývaný tiež Nedoliaty, Orosený, Navlhčený a podobne) urobí pre jej rozmach napokon prvé posledné.

„Já cítím tlak budoucnosti a v tomhle klíčovém okamžiku musí svět ten vynález zabít, nebo ovládnout. Mám na tyhle věci nos… a tak mám v úmyslu naskočit na budoucnost jako na surfovací prkno. Malé postrčení tady a malé přiškrcení tam, to podle mých zkušeností vždycky fungovalo.“

Mágia ním vytvorená vedela byť nápadne ľudská.

Pod parou ponúka pekný príbeh o zmene sveta vďaka pare a spolupráci všetkých zainteresovaných. Ľudí, trpaslíkov, trollov, golemov. Nie je až tak o kúzlach a mágii, jedine ak takej tej inej, akoby všednej, ktorou disponujeme všetci. A to je rozum, otvorená myseľ, schopnosť snívať a tvoriť. Možno je preto trochu iná ako ostatné pratchettovky, ale až tak veľmi o tom presvedčená nie som. Jeho schopnosť ako autora totiž okrem iného spočívala v tom, že mágia ním vytvorená vedela byť nápadne ľudská.

Navyše, to je úplne krásne, on dokázal vymyslieť také mená a názvy, že človek sa pri nich musel uchechtávať, aj keď nechcel. V tomto prípade však klobúk dole i pred prekladateľom. Chvíľami musel potiť krv. Respektíve púšťať paru...
Stále je to však starý dobrý Pratchett. Humor je základom jeho fantasy sveta. Kniha Pod parou vyšla v češtine krátko po smrti slávneho autora a má tak svojskú auru. Zapadá do celej kolekcie a rozhodne by nemala chýbať žiadnemu milovníkovi príbehov z Úžasnej Plochozeme.

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Knihu vydalo: Talpress
  • Počet strán: 500