utorok, 21 máj 2013 12:18

Americkí bohovia

Zaujímavý mix mytológie, záhad a problémov reálneho sveta. Kniha, čo donúti zamyslieť sa nad kultúrnym dedičstvom či individuálnou identitou ľudí. No a samozrejme, ako to už u Neila Gaimana býva, s prídavkom primeraného množstva fantastiky.

Predstavte si, že sa sťahujete niekde do cudziny. Možno ste človek, ktorý pred niečím uteká, možno len hľadáte nové obzory, prípadne idete kvôli zárobku. Tak či onak – predstavte si, že okrem batožiny si so sebou nevedomky balíte a beriete aj náboženstvo, tradície, mýty a legendy domova. Keď už všetko toto pláva vo vašej fantázii, teraz si skúste predstaviť, že sa v danej novej krajine všetky vami „prinesené“ postavy/božstvá usadia. Dajme tomu, že existujú v ľudskej podobe a žijú medzi normálnymi ľuďmi, snažiac sa na jednej strane splynúť s davom, ale na strane druhej neupadnúť do zabudnutia. Pretože len čo prestanú byť pripomínaní alebo uctievaní, zomierajú. Postavy legiend, rozprávok, bohyne či bohovia tak vedú boj o ľudskú priazeň s modlami súčasného sveta, napríklad s médiámi alebo technickým pokrokom.

Postavy legiend, rozprávok, bohyne či bohovia tak vedú boj o ľudskú priazeň s modlami súčasného sveta...

„Vojna začala a nikto si to nevšimol. Búrka sa približovala a nikto to nevedel. Vojny sa vedú stále a svet, ktorý sa díva zvonka, nie je o nič múdrejší: vojna so zločinom, vojna s chudobou, vojna s drogami. Táto bola menšia a zároveň väčšia, viac selektívna, no bola rovnako reálna ako tie ostatné.“

Zaujímavo čudný nápad, však? Tiež som si to pri čítaní mnohokrát povedala. Nepopieram však, že práve nezvyčajnosť robí túto knihu všetkým fanúšikom fantasy viac ako odporúčaniahodnú. Mne osobne sa veľmi páčila detailná prepracovanosť deja a takisto plno symbolov a odkazov, ktoré človek nepochopí hneď po prvom prečítaní. Miestami to dokáže byť trošku mätúce a zložité – hlavne ak vás autor na začiatku kapitoly vnesie do stredu deja s novou postavou nenadväzujúcou na predchádzajúce dianie. No v pohode sa to dá prekonať. A ak ste zvedavci ako ja, občasná nevedomosť vás prinúti vygoogliť si odpovede, a tým sa dozvediete kopec zaujímavých vecí. Reč je najmä o mýtoch a legendách, ktoré nie sú všeobecne známe.

...práve nezvyčajnosť robí túto knihu všetkým fanúšikom fantasy viac ako odporúčaniahodnú.

Ak sa bojíte, že je všetko len o mýtických postavách, robíte to zbytočne. Hlavným protagonistom je totižto normálny človek menom Shadow (po slovensky Tieň), ktorý je po prepustení z väzenia a za zvláštnych okolností prijatý do služieb pána Wednesdaya (pán Streda) – neznámeho charizmatického muža, ktorý toho o Tieňovi vie prekvapivo veľa a leje do seba jeden pohár Jacka Daniel's-a za druhým. Tieň, putujúc naprieč USA v jeho službách, stretáva mnoho zaujímavých entít a viac-menej nesvojvoľne sa zamotáva do bojov celkom obyčajne ľudských i tých nadpozemských.

Nečakaný záver, dosť komplexný dej a veľa tajomstvom zahalených postáv si priam pýtajú širšiu diskusiu! Preto odporúčam zlanáriť niekoho blízkeho, aby si túto knihu prečítal paralelne s vami. Nech potom nie ste odkázaní iba na internetové diskusie. Rozhovorom určite zbohatnete, keďže, priznajme si, v dnešnej dobe nám často chýbajú kvalitné „face-to-face“ rozhovory. Aj toto mi pripomenuli Americkí bohovia.

...komplexný dej a veľa tajomstvom zahalených postáv si priam pýtajú širšiu diskusiu!

To je jeden z dôvodov, prečo som rada, že táto kniha konečne vyšla v slovenčine! Nie som si istá prekladom, keďže som zatiaľ nemala tú česť, ale rozhodne dajte Gaimanovi šancu. Hor sa za dobrodružstvom a štipkou sebareflexie! :)

• Meno autora: Neil Gaiman
  • Knihu vydalo: Headline Review
  • Počet strán: 640