pondelok, 27 júl 2015 09:48

Mačací gén: Reštart

(5 hlasov)

Viete si predstaviť, že jedného dňa zistíte, že máte mačacie gény? A vraj ich do vás implantovali rodičia preto, aby ste im slúžili ako pokus? Takéto veci zabolia a obzvlášť mladú Katie, ktorej svitla nádej, že konečne uvidí svojich rodičov, o ktorých jej vždy tvrdili, že sú dávno mŕtvi.

Ako som už spomínala, príbeh je zameraný na dievča menom Katie, ktoré je v tínedžerskom veku a má mačacie gény, a teda aj mačacie schopnosti. Občas sa to môže javiť ako výhoda, ale nie keď sa vás pokúšajú uniesť, len aby na vás mohli robiť pokusy. Toto je dôvod, prečo musí hlavná hrdinka opustiť svoj doterajší domov a začať úplne nový život. Musí zabudnúť úplne na všetko, na priateľov, školu, rodinu a musí pochovať aj svoje doterajšie meno. Dokáže sa mladé dievča vyrovnať s niečím takto závažným? Možno aj áno, keď zistí, že v tom nie je sama.

Postavy boli skutočne odlišní ľudia s vlastnými emóciami a s vlastným príbehom.

Hneď ako som začala čítať, sa mi ten príbeh zdal povedomý. Mala som pocit akoby som to už bola čítala, tak som si našla viac o tejto knihe a dozvedela som sa, že som ju naozaj už čítala. Ibaže mala iný názov a inú obálku.

Bola som vcelku prekvapená a úprimne som nechápala, prečo sa vydavateľstvo rozhodlo vydať túto knihu po dlhom čase s úplne iným názvom a úplne odlišným obalom. Dokonca bez toho, aby to bolo niekde spomenuté. A je mi to aj celkom ľúto, lebo prvá kniha Mačacie dievča mala nádherný obal a taktiež aj druhá s názvom Nový začiatok. A dielo Mačací gén: Reštart je vlastne kniha Nový začiatok. Má však vyslovene nepekný obal, ktorý nemá čím upútať a väzba je len paperbacková, na rozdiel od pôvodných kníh.

Ja viem, že sa vraví, že nemáme knihu súdiť podľa obalu, ale povedzme si, že prvé, čo zaujme na knihe, je práve obálka. Pokiaľ nás neosloví, tak knihu zväčša nechytíme do ruky. Ja som nesmierne rada, že pred pár rokmi som mala česť stretnúť sa s týmito knihami, pretože teraz sa pokojne mohlo stať, že by mi ani nenapadlo čítať ju. Keď som si ju brala, spočiatku som si myslela, že je to nejaké pokračovanie, prípadne nejaký doplnok k pôvodným knihám, no potom prišlo nemilé prekvapenie. Ale nevadí, obnovila som si spomienky na celý príbeh a vrátila sa mysľou pár rokov nazad.

„,Dozvedeli sme sa, že vaša spolužiačka...´ Bellingov ustarostený pohľad blúdil medzi Laurou a Mingom.
Laura s Mingom okamžite vedeli, že sa potvrdia ich najhoršie obavy.
,...že vaša spolužiačka Katie Collinsová zahynula pri nehode motorového člna.´
Radmi prebehol zdesený šepot.“

Dobré čítanie, veľmi príjemné a nenáročné.

Príbeh je písaný z pohľadu rozprávača, teda autora, takže okrem života Katie sa občas prenesieme aj do situácií jej blízkych a taktiež aj jej nepriateľov. Nestáva sa často, že by sa mi páčil takýto druh rozprávania, ale v tomto prípade je to naozaj skvelé. Autor dokonale dokázal opísať kohokoľvek pocity. Aj napriek tomu, že musel striedať rôzne postavy, dokázal každú jednu spraviť špecifickou, čiže sa na seba nepodobali, ale boli to skutočne odlišní ľudia s vlastnými emóciami a vlastným príbehom. Najviac sa však sústreďoval na Katie, keďže bola hlavnou hrdinkou.

Obdivujem, že autor, ktorý je muž, vedel tak dobre napísať knihu, ktorú by som zaradila skôr do kategórie pre dievčatá. Predsa len, ide tam hlavne o život mladej slečny. Ale evidentne s tým nemal problém. V diele nie je cítiť, že by sa nútil a nasilu dosádzal do postáv. Je pravda, že toto dielo nie je nejaké hlboké a precítené, ktoré by vo mne zanechalo stopy, ale je to rozhodne dobré čítanie, veľmi príjemné a nenáročné.

Dielo je spracované na výbornú...

„Ming cítil divoký tlkot svojho srdca. Pot mu vystupoval zo všetkých pórov. Neodvážil sa ani dýchať.
,Tak je to pravda!´ Otec sa blížil k nemu. Ming bol šokovaný. Nemohol sa rozhodnúť čo má spraviť. Utiecť? Zamknúť sa vo svojej izbe? Vymyslieť si výhovorku?
,Vystavil si nás posmechu celého ostrova!´“

V knihe ma obzvlášť zaujal príbeh chlapca Minga, ktorý sa rád obliekal do ženských šiat a bol vystavovaný posmechu. Bola to síce len okrajová časť celku, no stála za to. Som rada, že autor vsunul do diela aj niečo takéto. Minimálne to celé rozprávanie ozvláštnilo. Nápad autora o mačacom dievčati je naozaj skvelý, dielo je spracované na výbornú, ale čo sa čudovať, keď autor už má za sebou pár skvelých kníh pre mládež. Rovnako medzi ne patrí aj táto, ktorú by som rozhodne odporučila pre deti do 15 rokov. Nie je to nič namáhavé a ani nič zdĺhavé. Dej nie je zbytočne zauzlený tam, kde to nie je potrebné. Odporúčam len, pred jej čítaním si nezabudnite prečítať najskôr prvú časť.

• Meno autora: Thomas C. Brezina
  • Národnosť: rakúska
  • Knihu vydalo: Fragment