štvrtok, 23 júl 2015 19:43

Těžké melodično

Raz, dva, tri; dva, dva, tri; tri, dva, tri... tanečná melódia známa mnohým. U Pratchetta však tento typ rytmu nehľadajte, radšej si pripravte hrnce a varechy, zahráme si na nich.

Kniha Těžké melodično je 16. časťou zo série Úžasná Plochozem od Terryho Pratchetta. Ako prezrádza samotný názov, dominovať v ňom bude hudba. Hudobníci v nej však hrajú na: tradičné nástroje (gitary), netradičné (harfa) a aj úplne absurdné (kamene). V hlavnej úlohe je obľúbená postavička všetkých živých – Smrť. Alebo teda Smrťo, vyberte si. Jeho najväčšia úloha spočíva v tom, že sa zašije. Má depku, chce na všetko zabudnúť a odmieta vykonávať svoju robotu. A tak zdrhne. Niekto to však robiť musí, svet bez neho nemôže existovať. Žreb padol na jeho vnučku, Zuzanku. Smrť má vnučku? Veru má, neprišiel k nej však úplne klasickým spôsobom. Raz si jedno dievča adoptoval a keď dosiahlo istý vek, vydesil sa, najal si pomocníka, poslal ju preč... No, udialo sa toho viac, takto v skratke však prišiel k vnučke Zuzanke.

Smrťo má depku, chce na všetko zabudnúť a odmieta vykonávať svoju robotu.

„Nikdo neví, kdy a proč se Smrť začal v praxi zajímat o lidské bytosti, se kterými tak dlouho pracoval. Pravděpodobně to bylo z obyčejné zvědavosti. Dokonce i ten nejvýkonnější deratizátor se nakonec začne zajímat o krysy.“

Malá Zuzanka žijúca v dievčenskej internátnej škole, sirôtka bez rodičov, si nie je vedomá toho, že by mala akýchkoľvek príbuzných. Je to ale zvláštne dieťa, ľudia z nej majú zmiešané pocity a v jej prítomnosti sa cítia nesvoji. Občas je navyše taká nenápadná, až je neviditeľná. Alebo že by vari bola skutočne neviditeľná? Mätie predovšetkým svoje učiteľky a rozhodne nemožno povedať, že by v tom bola úplne nevinne...

Keď zistí, že by mala byť Smrťovou vnučkou a dokonca by po ňom mala prebrať „rodinný“ podnik, spanikári. Tvári sa, že ona nič, že ona muzikantka... a tak sa na scénu dostane i muzika. Nie však v podaní Zuzanky. Čírou náhodou sa stretnú a spoja traja hudobníci. Imp y Cilin, trpaslík Zlota a troll Perm M., nesúrodá trojica, u ktorej pri prvom stretnutí vôbec nie je jasné, či ho prežijú, založí hudobnú skupinu s názvom Howling Rocks.

Jeden nevie hrať na trúbku, druhý nevie hrať na kamene a tretí nevie hrať na gitaru

Čo asi vznikne pri hudobníkoch, z ktorých jeden nevie hrať na trúbku, druhý nevie hrať na kamene a tretí nevie hrať na gitaru? No čo, najúspešnejšia kapela všetkých plochozemských čias! Nie oni však ovládajú hudbu, hudba ovládne ich. A postupne všetkých, ktorí majú to šťastie či nešťastie, záleží od uhla pohľadu, že ich počuli hrať. No rozmach hudby robí starosti vládcom miest a všetkým mágom. Teda aspoň tým, ktorí jej nepodľahli a necvičia potajomky v Neviditeľnej univerzite vo svojich kobkách na gitary...

„Lidé do Ankh-Morporku přicházely hledat své štěstí. K jejich neštěstí tam své štěstí přicházely hledat i jiní.“

Svoje nespochybniteľné čaro má logika Pratchettovych postáv. Oni vedia, čo a prečo a ako by mali urobiť. Avšak práve preto, opakujem práve preto, nie napriek tomu, konajú väčšinou presný opak. Tým sa dostávajú do absurdných a komických situácií, čo kvitujú vďační čitatelia. Čas je v tomto prípade navyše relatívny. Človek dokonca môže byť aj na dvoch miestach naraz, aj keď, pravda, musí mať v sebe čosi nesmrteľné, nadčasové. Teda byť napríklad vnučkou Smrťa.

Pratchett vytvoril neuveriteľný a zároveň neuveriteľne kúzelný svet, ktorému ak raz podľahnete, niet cesty von.

„Zuzana… to není moc pěkné jméno, že? Nebylo to přímo špatné jméno …, ale bylo takové nevýrazné. Zuzana. Zuzanka. Zuzi. Stará dobrá Zuzka. Bylo to jméno, se kterým se daly dělat obložené chlebíčky, uchovat si rozum v obtížných situacích a dokonale se postarat o cizí děti. Nebylo to však jméno, které by si dávaly bohyně nebo královny.“

Sú knihy, kde ťažko nájdete zopár viet na zaznamenanie. V tejto knihe bola veta hodná zápisu na takmer každej druhej strane a niekedy boli i dve na stranu. Pratchett je fantasticko-humoristický spisovateľ. Vytvoril neuveriteľný a zároveň neuveriteľne kúzelný svet, ktorému ak raz podľahnete, niet cesty von. A kto by ju aj hľadal? Těžké melodično je rovnako fantastickou knihou ako aj ďalšie časti úžasnej plochozemskej série. Pobaví vás, rozosmeje a človek si tak s vďakou povzdychne, že na Zemi predsa len nejaké tie všeobecne uznávané fyzikálne zákony platia. Aj keď – lietajúci kôň má určite svoje čaro...

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Knihu vydalo: Talpress
  • Počet strán: 447