nedeľa, 12 júl 2015 17:48

Queen of the Dark Things

Len málokedy sa stáva, že je druhý diel knižnej série lepší ako ten prvý. Queen of the Dark Things však tento mýtus úspešne rúca.

Opäť sa mi raz pošťastilo utiecť z reality a nechať sa zlákať druhou knihou C. Roberta Cargilla, ktorého štýl veľmi často prirovnávajú k Neilovi Gaimanovi. Mám tendenciu súhlasiť, aj keď musím uznať, že Gaimanovi sa zatiaľ nevyrovnáva. Aj napriek tomu sa Cargillovi darí zachovať si originalitu, keď zas a znova vytvoril perfektnú únikovú „zajačiu noru“, cez ktorú sa až pridobre padalo do temného, fantasy postavami pretkaného texaského Austinu.

Dej začína po šiestich mesiacoch od brutálneho ukončenia prvej knihy, kedy sa hlavný hrdina Colby nezdarne vyrovnáva so stratami a rozsahom vlastných schopností. Stratil mnoho starých priateľov, narobil si mnoho nových nepriateľov a ako by toho nebolo dosť, prichádza si po neho postava, ktorá mu pripomenie, že dlhy z minulosti je potrebné splácať a naše činy, akokoľvek malé, môžu mať obrovské následky.

Cargillovi sa darí zachovať si originalitu.

Napriek tomu, že som sa stretla s rôznymi názormi a niektorí označili knihu za urýchlene „zbúchanú“, mňa si jednoznačne získala. Hoci ju Cargill propaguje ako ešte temnejšieho súrodenca k už poriadne tmavému prvorodenému Dreams and Shadows, pre mňa bola akosi paradoxne svetlejšia. Áno, je pravda, máme dočinenia s riadne (a niekedy doslova) pekelnými, zvrátenými a strašidelnými postavami, ale keď si ich odmyslíte, dej je podľa mňa celkovo nadnášajúcejší v porovnaní s prvou knihou. Nie že by tam nebolo dosť pochmúrna a o postavy ste sa nemuseli báť, to nie, Cargill si zachováva svoju realistickosť aj napriek písaniu fantasy a nebojí sa siahnuť na život postavám, ktoré si obľúbite (či už v tejto, či v predošlej knihe). Alebo vás aspoň nechá v tom, aby ste sa o ne báli až do samotného konca. Mám však pocit, že sa mi pri čítaní tejto knihy dýchalo o čosi ľahšie. Možno to bude aj humorom, ktorý do deja nenásilne zapadá aj napriek často bezvýchodiskovým situáciám.

Nebojí sa siahnuť na život postavám, ktoré si obľúbite...

„Colby sa obzrel na Gossamera, ktorý naňho zazeral veľkými hnedými psími očami plnými mixovanej lásky a ľútosti. ,Drž hubu, psisko.’
,Prestaň s tým psiskom. Je to povýšenecké.’
,Veď preto to aj robím.’
,To dobrí priatelia nerobia.’
Colby sa urazene zaškeril. ,Čo ty už vieš o tom, ako byť dobrým priateľom?’
Gossamer sa hrdo vystatovačne vystrel s hlavou hore, vznešeným pohľadom a červenkastou srsťou vejúcou v ľahkom vánku. ,Najlepší priateľ človeka.’
,Ten vtip stále nie je smiešny.’
,Pre psy áno.´"

Znova sa stretávame s plejádou rôznych postáv z ríše za závojom. Na povrch sa opäť silne prebíja inšpirácia folkórom. Tentoraz pre zmenu mnoho nových tvorov pochádza z austrálskej mytológie pôvodných obyvateľov – Aborigéncov. Mne sa to veľmi páčilo, keďže mám veľký obdiv a nadšenie pre ich kultúru a spôsob, ktorým si vážia zem, ktorú obývajú a dedičstvo, ktoré im bolo dané do opatery. Práve s týmito tradíciami sa čitatelia a čitateľky bližšie zoznámia v Queen of the Dark Things. Zatiaľ čo som prvej knihe vytkla miernu neprehľadnosť, vznikajúcu neustálym prílivom nových podivných tvorov, v tejto knihe mi to vôbec neprekážalo. Buď som si na to zvykla a sledovať dianie bolo jednoduchšie, alebo Cargill nejakým spôsobom zjednodušil ich predstavovanie. Neviem, toto pravdepodobne nechám každého posúdiť samostatne.

Čitatelia a čitateľky ostávajú v údive a napätí, hoci nečítajú thriller ani detektívku.

Čo však autor nezmenil, je štýl písania. Opäť som sa prichytila pri tom, ako som sa takmer nedobrovoľne nútila obracať jednu stránku za druhou. Za zdanlivo nezrozumiteľnou kapitolou, ktorá ma nechala čudovať sa ako takú vyoranú myš (otázka typu „Čo sa to, dokelu, deje?!“ bola častá), nasleduje mnohokrát kapitola „vysvetľujúca“. Vysvetlenia sú poväčšine predostreté vo forme fiktívnych úryvkov a citátov z iných kníh či historických análov.

Myslím, že genialita autora vyniká práve vtedy, keď čitatelia a čitateľky ostávajú v údive a napätí, hoci nečítajú thriller ani detektívku. Cargill píše práve tak. Situáciám mnohokrát rozumejú len hlavné postavy, ktoré svoje myšlienkové pochody či nápady nezdieľajú a čítajúcim ostáva len zbierať kúsky náznakov, obracať stánku za stránkou, trpezlivo čakať a dúfať, že konečný obraz bude dávať zmysel. Tak čo, necháte sa zlákať výzvou? Zapojíte sa do tejto literárnej urban fantasy skladačky? :)

• Meno autora: C. Robert Cargill
  • Knihu vydalo: Gollancz
  • Počet strán: 406