piatok, 10 júl 2015 17:41

Kľúč

Kľúče. Sú malé, veľké, ozdobné či úplne obyčajné. Často ich strácame a ešte častejšie získavame nové. Odomkneme nimi domy, byty, garáže, kancelárie, obchody a niekedy aj srdcia. Ale čo ak existuje kľúč, ktorým sa dá zachrániť svet a len vy ním môžete otočiť?

Predstavte si záverečnú časť trilógie, aká by mala byť? Kniha, ktorá zjavne nedrží redukčnú diétu, v množstve popísaných strán niečo odhaľuje, niečo nanovo zamotáva, ale v závere čaká čitateľa vyvrcholenie, ako sa patrí. Neodmysliteľnou súčasťou sú straty na životoch, ľúbostné zápletky i zrada z najbližších miest. Súhlasíte? Ak by vás taký posledný diel priviedol do extázy a navyše ste teenager alebo aspoň milujete fantasy, môžete si zablahoželať. Taká kniha totiž stojí pred vami, alebo aspoň recenzia na ňu.

kto som, aby som zakazovala starším ročníkom čítať populárne knihy zo sveta fantasy?

Úspešná trilógia si priam vyžiadala veľkolepé ukončenie v podobe poslednej časti s názvom Kľúč. Prvé dva diely doslova opantali svojich čitateľov prirodzeným priebehom a dejom, ktorý zaujme mladšie aj tie staršie vekové kategórie. Veď kto som, aby som zakazovala starším ročníkom čítať populárne knihy zo sveta fantasy? A zvlášť, keď sú také dobré...

„,Čas čoskoro vyprší,´ upozornila ich Matilda. ,Posledný boj sa odohrá už v priebehu jedného roka.´ Minoo už toľko ráz počula, že apokalypsa sa blíži. Toľko ráz počula, že osud sveta stojí a padá na vyvolených. No až teraz mala pocit, že tie slová sú skutočné.“

Minoo sa pridáva k Rade, aby vytvorili náhradný kruh a zabránili tak rútiacej sa apokalypse.

V Engelsforse sa od druhej časti udejú rôzne zmeny, ktoré vo veľkej miere ovplyvnia život vyvolených. Vedia, že čoskoro príde deň, kedy bude nutné uzavrieť bránu, no netušia kedy a čo je horšie ešte ani nevedia ako. Po strate niektorých osôb si naplno uvedomujú, že kruh, ktorý by bol záchranou, už dávno netvoria. Ako to však vyriešiť, keď znamenia predvídajúce katastrofu sa blížia čoraz rýchlejšie? Minoo sa preto pridáva k Rade, aby vytvorila spolu s nimi náhradný kruh a aby tak zabránili rútiacej sa apokalypse. Nakoľko im však môže dôverovať, netuší... Ostatné vyvolené sa usilujú vyriešiť nadchádzajúce problémy bez Rady, len kto vie, či sa to tak dá.

Aj keď ovládajú kúzla a živly, vzťahy nie sú až tak ich parketou a to z pragmatického dôvodu. Pri zoznámení jednoducho nepoviete každému, že čarujete. A potom to skrývať a odchádzať a podobne. Zaujal ma aj fakt, že autori vložili do deja homosexuálny pár. Nepoviem, o koho ide, len prezradím, že sú v tom zapletené aj hlavné hrdinky.

„Zatmenie slnka. Nicolaus. Lebka. Hádka. Len čo si na ne spomenula, opäť ju premohol hnev. Hnev a frustrácia. Najviac ju sklamalo, že Minoo kráčala priamo v ústrety Walterovi. To, že vyvoleným nechcela dať ani len šancu nájsť iné riešenie.“

milí autori, vďaka, že myslíte aj na tých, čo začínajú záverom.

Dej nám predostiera neznámy rozprávač, ktorý však vie o každom všetko. Preto je aj čitateľ v postavení, kedy vie o hlavných postavách viac ako ich priatelia. Ako prví sa tak dozviete o blížiacej sa hrozbe i o tom, kto je pre kruh vyvolených nebezpečný. Nezatají vám ani dostatočné množstvo pocitov hlavných hrdiniek. Popritom nás autori presúvajú na Rozhranie. Tieto časti sú vždy od hlavného deja dostatočne odlíšené a popisujú miesto, ktoré je niekde v strede medzi životom a smrťou. Postavy z neho sa aj napriek obrovskému úsiliu nedokážu so živými bytosťami spojiť, teda im nemôžu ani povedať, čo vedia. A že je toho veľa, nepochybujte.

Dalo by sa povedať, že niekedy je to v knihe prehnané s prázdnymi informáciami, no bez nich by to nebolo ono. Vďaka nim sa totiž dozvedáme o súkromí hlavných postáv, čo nám pomáha zorientovať sa v problematike. Priznám sa, že do rúk sa mi prvé dve časti trilógie nedostali. Tak som začala až touto treťou časťou. Možno je to trochu nezvyčajné, ale na pochopenie udalostí z tohto dielu mi nebolo potrebné prečítať prvé dve. A to práve vďaka tým prázdnym informáciám. Takže, milí autori, vďaka, že myslíte aj na tých, čo začínajú záverom.

• Meno autora: Sara B. Elfgrenová, Mats Strandberg
  • Národnosť: švédska
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri