nedeľa, 12 máj 2013 20:14

Rozprávky Barda Beedla

(9 hlasov)

Ak ste fanúšikmi hádam najznámejšieho čarodejníckeho príbehu všetkých čias, určite si spomínate, že v poslednej časti sa Harrymu, Ronovi a Hermione podarilo záhadu horcruxov rozlúštiť vďaka Príbehu troch bratov z knihy Rozprávky Barda Beedla. No vedeli ste, že túto knihu si môžete reálne prečítať aj vy?

Hoci ja osobne som knihami J.K. Rowlingovej o mladom čarodejníkovi so zelenými očami za sklami okuliarov a jeho kamarátoch z Rokfortu bola (a nehovorím, že už nie som) priam posadnutá, o tejto útlej knižočke som sa dozvedela len nedávno (v skutočnosti bola na Slovensku vydaná už v roku 2008). Vedela som, že toto si jednoducho musím prečítať! A aj som si prečítala. Či to ale uspokojilo moje, do Harryho ešte stále zamilované Ja, ťažko povedať...

Okrem toho, že sú tieto rozprávky určené najmä tým, ktorí si prečítali všetkých sedem zväzkov Harryho Pottera, pokojne sa dajú prečítať aj „nezainteresovaným“ deťom (existujú také?) a prečítať si ich môžu aj dospelí. Že vy už dávno nečítate rozprávky? Škoda. Ako i C. S. Lewis povedal: „Až budete jedného dňa dostatočne starí, začnete znova čítať rozprávky.“ A mal pravdu, veď si len spomeňte na Malého princa. Ja osobne verím, že rovnako je to s každou rozprávkou - svoje si v nej nájdu deti, ale i dospelí.

Ako i C. S. Lewis povedal: „Až budete jedného dňa dostatočne starí, začnete znova čítať rozprávky.“

„Rozprávky Barda Beedla sú zbierkou príbehov napísaných pre malých čarodejníkov a čarodejnice. Po stáročia boli obľúbeným čítaním na dobrú noc, a preto mnohí študenti Rokfortu poznajú Skákajúci hrniec a Fantastickú fontánu, rovnako ako deti muklov (nečarodeníkov) poznajú Popolušku alebo Šípkovú Ruženku. “

Čo sa týka rozprávok samotných, v podstate sa podobajú našim rozprávkam. Ako to už býva, na konci je vždy dobro odmenené a zlo potrestané. Stretávame sa tu s hrdinami, ktorí síce vedia čarovať, no svoje problémy riešia rovnako ťažko ako hrdinovia našich „muklovských“ rozprávok. Podľa Rowlingovej odkazu deťom majú upozorniť na to, že čary môžu problémy rovnako narobiť ako aj vyriešiť.

Stretávame sa tu s hrdinami, ktorí síce vedia čarovať, no svoje problémy riešia rovnako ťažko ako hrdinovia našich „muklovských“ rozprávok.

Kniha obsahuje 5 kratučkých príbehov: Čarodejník a skákajúci hrniec, Fantastická fontána, Mágovo chlpaté srdce, Babulica králica a chichotajúci sa peň, a napokon aj samotný Príbeh troch bratov. Sú to milé rozprávky napísané presne tým štýlom, akým je prerozprávaný Príbeh troch bratov v poslednej časti Harryho Pottera. Sú napísané presne tak, ako boli napísané klasické rozprávky, ktoré ste čítali v detstve.

Každý príbeh je doplnený komentárom Albusa Dumbledora. To je pre mňa jedným obrovským sklamaním. Neviem si pomôcť, ale tieto komentáre mi pripadajú strašne umelo, akoby ho J. K. chcela štylizovať do roly toho nezávislého riaditeľa Rokfortu, ktorého poznáme z filmu, nie knihy. Osobne som týmto žartíkom a vtipným príhodám nevedela prísť na chuť a celkový dojem z knihy mi to úplne pokazilo.

Každý príbeh je doplnený komentárom Albusa Dumbledora.

Plus má u mňa aspoň to, že výťažok z každej tejto knihy putuje Rowlingovej charitatívnej organizácii Children’s High Level Group, ktorá pomáha poskytovať základné potreby pre deti z najchudobnejších častí Európy. (Podrobne sa tejto organizácií venuje na posledných stranách knihy.) Pekné gesto, ktoré ma aspoň trochu ubránilo od predstavy, že som si túto knihu kupovala nadarmo.

Čo dodať na záver? Kniha ma nechytila za srdce tak, ako som predpokladala, že sa stane. Či je to tými spomínanými Dumbledorovými komentármi, či tým, že siedmimi knihami o Harrym nastavila latku tak vysoko, že sa nedá prekonať ani len autentickým príbehom z tohto prostredia, nevedno. A možno tejto knihe len krivdím. Každý skalný fanúšik by si ju asi mal prečítať a urobiť si na ňu názor sám. (Pokiaľ sa tak, pravda, ešte nestalo.)

deathly hallows wallpaper

• Meno autora: J. K. Rowlingová
  • Národnosť: britská