pondelok, 22 jún 2015 12:09

Pasca

Ak by som mala Pascu opísať jednou vetou, určite by som o nej povedala, že je extrémne krvavá a krutá.

Posledná časť Fukudovej trilógie o lovcoch/súmračníkoch, pre ktorých je najsilnejším pudom zabíjanie a požieranie ľudí, vo vode a na svetle sa roztápajú a sú stelesnením krutosti, je relatívne napínavým počinom. Obsahuje však aj mnoho nechutných scén, ktoré si vďaka autorovým detailným opisom budete vedieť ľahko predstaviť. Od knihy, ktorá mala byť vyvrcholením celej série, som však čakala oveľa viac. Záverečné rozuzlenie bolo dosť lacné a neuspokojivé, no uznávam, že kým som sa k nemu prepracovala, nestihla som sa nudiť. Akcia strieda akciu, v kuse sa uteká, bojuje, hrdinovia takmer kapitulujú, ale nakoniec vždy vymyslia brilantné a nečakané riešenie (samotný autor nám podsúva tieto slová).

Pre milovníkov fantasy môže byť Pasca príjemnou oddychovkou na jedno popoludnie.

„Obávame sa, že vlak smeruje do Paláca. Do toho, kde sídli Vládca. Do Paláca, kde sú ľudia väznení v pivniciach ako dobytok v stajniach, vydaní napospas vrtochom Vládcovho neukojiteľného apetítu.“

Gene a Sis, ktorí už pochopili, že súmračníkov vie premeniť do ľudskej podoby ich zmiešaná krv (podobne ako sa človek premení na súmračníka, keď sa mu do krvi dostanú jeho sliny), spolu s Epapom, Davidom a mnohými dievčatami odchádzajú vlakom z jedinej ľudskej osady, ktorá ešte na Zemi existuje. Utekajú tak pred súmračníkmi, ktorí síce s divokým revom bežia za vlakom a naťahujú svoje pazúry cez mreže, aby sa dostali bližšie k šťavnatému ľudskému mäsu, ale s východom slnka sa začínajú na svetle roztápať. Tu niekde končí druhý diel trilógie a začína tretí – Pasca.

Hlavní hrdinovia chvíľu verili, že vlak ich odvezie do zasľúbenej zeme, krajiny medu a mlieka, k ostatným ľuďom. Teraz však majú pochybnosti a v hlavách sa im usídlila pálčivá myšlienka – čo ak ich vezú ako dobytok na jatky, priamo do kuchyne súmračníkov?

Akcia strieda akciu, v kuse sa uteká, bojuje, hrdinovia takmer kapitulujú, ale nakoniec vždy vymyslia brilantné a nečakané riešenie.

„Pocítila dvojaké emócie. Najsilnejšia bola túžba brániť ho, objať a ochraňovať ho. Pomaly sa k nemu blížila a chcelo sa jej kričať z plných pľúc. Čakala, že po premene sa jej city k nemu utlmia alebo úplne zmiznú. Lenže ostali stále rovnako hlboké, rezonovali jej v čeľustiach, kľúčnych kostiach aj chrbtici. Potom však pocítila ešte niečo iné. Zatúžila ho zožrať. Vychutnať si na jazyku jeho mäso, naplniť si ústa jeho horúcou krvou, celého ho zhltnúť a spojiť sa s ním do jedného tela.“

Kniha je založená hlavne na opisoch a dlhých rozprávaniach, listoch a starých správach, ktoré odhaľujú čoraz viac informácií z minulosti. Niektoré postavy, ktoré v predošlých dieloch hrali výzmamnú úlohu, sú teraz spomínané len tak mimochodom. Iné sa vracajú, aby vyplnili logické medzery svojimi „absolútne náhodnými“ objavmi. Sis, ktorá medzi súmračníkmi nikdy nežila a je preto príliš ľudská, sa dozvedá viac o spôsoboch, ako medzi nich zapadnúť.

Ani v tejto časti nesmie chýbať trochu romantiky, ktorá je akoby nasilu vtesnaná do tých najnapínavejších momentov. A tak prichádza k slovu klasické hrdinské klišé, kedy sa chce každý obetovať ako prvý, len aby tí ostatní prežili. Hlavné postavy majú pred očami hrôzostrašné scény, ale zaujíma ich skôr to, ako sa tomu druhému dostať pod tričko. Žiaľ, táto absolútna láska pridáva knihe na neoriginálnosti a radí ju k stredne dobrým fantasy, ktoré síce neublížia, ale v pamäti dlho neostanú.

Záverečné rozuzlenie bolo dosť lacné a neuspokojivé.

„Na stenu výťahu skáče jeden súmračník a celým telom sa tlačí na sklo. Prezerá si nás chladnými očami, iba kúsok odo mňa. Stena postriekaná krvou sa však kĺže, takže nakoniec sa zošmykne dolu.“

Hoci je kniha z kategórie young adults, svojho čitateľa tak trochu podceňuje a núka mu nasilu extrémne situácie (či už týranie a pojedanie ľudí, alebo osudovú lásku detí, ktoré sa ani nepoznajú). Nevenuje sa však hlbšie prežívaniu postáv, ktoré masové vraždenie berú v podstate ako samozrejmosť. Nedá sa jej uprieť rýchly spád a vie k sebe čitateľa pripútať, lebo jednoducho budete chcieť vedieť, ako to celé dopadne. Pre milovníkov fantasy môže byť Pasca príjemnou oddychovkou na jedno popoludnie.

• Meno autora: Andrew Fukuda
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 312