nedeľa, 21 jún 2015 16:41

Kniha života

Vyvrcholenia ság, sérií a kníh na pokračovanie bývajú dramaticky napísané a čitateľmi dychtivo očakávané. Ako teda nakoniec dopadla zakázaná láska v hlbinách času medzi čarodejnicou a upírom?

Kniha života predstavuje po Príbehu čarodejnice a Tieni noci finálnu časť série. V nej sa odysea čarodejnice Diany Bishopovej zavŕši. Našťastie. Po návrate do prítomnosti Diana spolu s Matthewom zisťujú, aké dramatické a tragické skutočnosti sa počas ich neprítomnosti udiali. Nájdenie tajomného rukopisu – Knihy života – sa kvôli tomu, ale aj Dianinmu pokročilému tehotenstvu, stáva o to naliehavejšie.

Utvorí sa neporušiteľný uzol, bez začiatku a bez konca.

Začína sa zápas o čas, nastáva preskupovanie síl, prejaví sa, kto je verný myšlienke zrušenia kongrečnej zmluvy o nemiešaní bytostí a zachovanie čistej rasy. Zistíme, akú úlohu v Matthewovej temnej minulosti zohráva jeho odvrhnutý syn – upír, ale aj jeho ďalšie tajomstvá. Nakoniec sa podarí nájsť začarovanú Knihu života, objavíme odhalenie čarodejníc, dozvieme sa o pôvode druhov. Minulosť sa tak spojí so súčasnosťou, staré s novým a začiatok s koncom. Kruh sa uzavrie a spojí pevným uzlom. Neporušiteľným.

„Strach vo mne zadusil aj akúkoľvek túžbu používať mágiu. Bol mojou oporou a mojím plášťom, bránil mi uplatňovať moju moc. Strach ma chrániť pred zvedavosťou iných a bol mojím väzením, kde som mohla zabudnúť, kto som – čarodejnica. Žila som v domnienke, že som sa strachu zbavila pred niekoľkými mesiacmi, keď som sa dozvedela, že som spriadačka, no lipla som na jeho posledných zvyškov bez toho, aby som o tom vedela. Už nikdy viac.“

Zo záveru nám nepadne sánka, ale keď neprší, aspoň kvapká.

Musím povedať, že Kniha života ma v mnohých ohľadoch prekvapila. Príjemne. Nečakala som, že zachráni potápajúcu sa loď v podobe predchádzajúcich dvoch častí série. Oproti nim sa v záverečnej časti dočkáme väčšej miery akčnosti, svižnosti a dynamickosti. Napätie bude nebadane stúpať a vyvrcholenie prichádzať pomaly. Nebude veľkolepé, ani nám z neho nepadne sánka, ale keď neprší, aspoň kvapká.

Tento diel je obohatený o prekvapivé zvraty a odhalenia, ktoré ani nečakáme. Samozrejme, záver bude v duchu happy-endu, ale nie všetko sa v ňom uzatvorí. Totiž, autorka nerozvinula počas všetkých troch dielov, čo bude s Dianou, keď zostane so svojím upírím manželom. Tí sa predsa dožívajú dlhovekosti a upíro-čarodejnícky pár čaká možno tridsať a možno aj viac rokov spoločného šťastia. Čo potom? Stane sa z nej upírka, aby mohla žiť večne so svojou upíriou rodinou? Alebo sa budú manžel a deti prizerať, ako pomaly starne, až kým nakoniec neumrie? Aké budú ich deti, keďže sa narodili zmiešanému páru, teda upírovi a čarodejnici. Síce to v príbehu načrtla, ale ďalej to už nerozvíjala. Možno bolo jej zámerom nechať tieto veci nedoriešené a nechať ich voľne plynúť. Predpokladám, že nie sú predzvesťou ďalšieho pokračovania. Neviem si predstaviť, čo by tam ešte vymyslela. Už teraz sa mi tieto knihy zdali prehnane a umelo natiahnuté.

Mimochodom, chválim autorku za vymyslenie, vykreslenie a vysvetlenie toho, prečo sú niektorí upíri schopní biologicky sa rozmnožovať. Áno, popiera aj túto skutočnosť a mýtus o upíroch. Niektoré odborné pasáže o genetike (a bolo ich tam v hojnej miere) na mňa pôsobili príliš zložito, ale bolo z nich poznať, že autorka sa vyzná a mnohé zo svojich tvrdení konzultovala a netára len tak do vetra.

Sériu mohla autorka skrátiť, pretože veľa deja naťahuje, zbytočne rozpitváva, je potom rozvláčny a nemastný-neslaný. Miestami nudný, napriek tomu, že nemá tak veľa bočných línií. 550 strán v Tieni noci o ich pobyte v minulosti mohla pokojne zosekať na polovicu a sústrediť sa len na cibrenie jej novoobjavených magických schopností a záležitostí s tým spojených.

To pravé orechové pre fanúšikov fantasy.

„,To, čo som povedal na Štedrý večer, som myslel vážne. Ak sa nevrátim, rodina prežije. Sú tu iní, ktorí môžu slúžiť ako jej hlava. Ty si však jej srdce.´
Otvorila som ústa a chcela protestovať, no Matthew mi pritlačil prst na pery a zastavil slová.
,Nemá zmysel hádať sa so mnou. Poznám to zo skúsenosti,´ povedal. ,Predtým, ako si prišla, som bol iba prachom a tieňmi. Dala si mi život. Bez teba neprežijem.´“

Celú túto čarodejnícko-upírsko-démonskú ságu hodnotím ako to pravé orechové pre fanúšikov fantasy žánru. So správnou dávkou napätia, fantázie, strašidelnosti, romantiky si Deborah Harknessová získala veľa priaznivcov. Svoju úlohu priblížiť nám svet nadprirodzených bytostí zvládla na výbornú, rovnako ako opisy reálií, historických súvislostí a iných vecí, dotvárajúcich atmosféru všetkých troch kníh. Námet je zaujímavý, zápletka dobre vystavaná. Autorkina trilógia môže byť príťažlivá aj pre čitateľov iných žánrov, pokiaľ si odmyslia všetky mytologické bytosti a rôzne konšpiračné teórie. Každopádne si myslím, že každý si v nich môže a vie nájsť to, čo ho v príbehu dokáže zaujať.

• Meno autora: Deborah Harkness
  • Počet strán: 568
Čítané 2539 krát