štvrtok, 18 jún 2015 18:53

Half Wild - Polodivý

Svet sa skladá z protikladov. Nikto nie je vyslovene dobrý alebo zlý, každý si v sebe nesie dva svety a záleží na okolnostiach, vďaka ktorým sa v istých chvíľach života misky váh prehupnú na jednu alebo druhú stranu. Taký je aj Nathan, hlavný hrdina druhej časti trilógie o svete bielych a čiernych čarodejníkov.

ZNathana už nie je ten nesmelý čarodejník, ktorý nepatrí nikam a hľadá sám seba. V prvej časti sme sledovali jeho osud, ktorý ho zaviedol až k najmocnejšiemu čiernemu čarodejníkovi všetkých čias – jeho otcovi Marcusovi, aby mu odovzdal dary v rituáli, ktorým sa z Nathana stal právoplatný čarodejník. Nathan je totiž Polovičiak – syn bielej čarodejnice a čierneho čarodejníka. Nepatrí ani k jednému zo znepriatelených táborov, avšak udalosti ho prinútili priblížiť sa viac k tej temnej sorte. V časti Half Wild – Polodivý je z Nathana relatívne vyzretá osobnosť s istou dávkou moci a najmä vlastných názorov.

...spravila z Nathana chalana, ktorého nemáte chuť stále fackovať

Aliancia vs. Rada

Svet čarodejníkov sa otriasa v základoch – na čelo Rady sa dostáva Soul, ktorý je tak troška (alebo poriadne) vyšinutý. Nathan je spolu s ostatnými nútený vytvoriť Alianciu, ktorá spája čarodejníkov zo všetkých strán – bielych, čiernych, polovičných a štvrtinových, aby sa zbavili chorej vlády a vrátili ich svet do starej dobrej rovnováhy. Aby si bieli a čierni žili každý na svojom piesočku a veľmi sa navzájom do svojich životov nestarali. Nathan objavuje svoj čarodejnícky dar a učí sa ho ovládať, spoznáva však aj úskalia lásky (veď aký by to bol teenagerský fantasy román bez kúska romantiky?). Pomôže mu v boji aj strašný Marcus, ktorého sa bojí celý čarodejnícky svet?

„Kieran ma istotne vidí, ale bude si musieť prísť po mňa. Les mlčí ako hrob. Slnko je už vysoko, cez stromy prebleskujú ostré lúče. Jeden z nich naľavo odo mňa blikne, akoby cezeň prešlo čosi neviditeľné, zvierací adrenalín sa vo mne prudko vzduje a želám si, aby nado mnou zviera prebralo vládu. Zaštrkoce kaskáda uvoľnených kamienkov, strhnem sa za tým zvukom. Blikne ďalší lúč a zvierací adrenalín stúpa, obliznem si pery, zdvihnem sa v kolenách.“

Logicky očakávam, že poslednou časťou nás všetkých „zabije“!

Prvý diel – ehm..., druhý diel – dobré!

Po rozpačitom úvode (Half Bad - Polozlý, pozn. red.) tejto magic trilógie musím uznať, že autorke Sally Greenovej sa konečne podarilo to, o čom mnohí po prečítaní prvej časti pochybovali. Rozbehla dej celkom slušným tempom, rozvila postavy a hlavne spravila z Nathana chalana, ktorého nemáte chuť stále fackovať. Priznám sa, že spočiatku som mala trocha problém orientovať sa kde, kto, s kým a ako (predsa len od vydania prvej časti ubehol nejaký ten mesiac), ale autorka sa držala zaužívaných pravidiel písania románov na pokračovanie (rozumej čitateľovi jemne pripomínala, čo sa dialo v minulej časti), takže som sa celkom rýchlo rozpamätala.

Jediné, čo by som mohla autorke vytknúť, je to, že niekedy akoby sa bála alebo sa jej jednoducho nechcelo rozviť niektoré dejové zvraty a línie. Mám na mysli to, že v istých častiach si ani neuvedomíte, ako sa jedna akcia začala a hneď sa aj skončí. Niektoré pasáže by si jednoducho zaslúžili možno trochu rozvláčnejšie opisy a natiahnutie, ale v konečnom dôsledku je to v poriadku. Je to autorský štýl a všetko je tak, ako má byť.

Chuťovka, ktorú prečítate tak, že ani nebudete vedieť ako.

Mala som pocit, akoby sa autorka od prvého dielu rozpísala a ten druhý už bol na tom z čitateľského hľadiska omnoho lepšie. Predsa sa v závere aj priznala, že Polodivý je druhým románom, ktorý jej kedy na tomto svete vyšiel. Logickou postupnosťou teda očakávam, že poslednou časťou nás všetkých „zabije“ a môžeme sa tešiť na poriadnu dávku fantasy zážitku. Half Wild je chuťovka, ktorú prečítate tak, že ani nebudete vedieť ako.

Trilógia o bielych a čiernych čarodejníkoch sa nám pekne rozbieha a ja sa teším na jej vyvrcholenie. Aj keď je primárne určená pre mladších čitateľov, podľa mňa ňou nepohrdnú aj tí skôr narodení. V konečnom dôsledku by som ju vlastne ani veľmi mladým čitateľom nemala veľmi odporúčať, autorka sa totiž nebojí používať aj drsnejšie opisy a vkladať aj trochu viac násilné pasáže, ale decká to aj tak všetko vidia v televízii. Half Wild nie je rozprávočka pre deti. Črtá sa z nej čosi viac a celkom by sa mi páčilo, keby sa tento románový triptych jedného dňa rozhodol niekto natočiť. Uvidíme, nie je všetkým scenárom koniec.

• Meno autora: Sally Greenová
  • Knihu vydalo: YOLi/Ikar
  • Počet strán: 352