piatok, 12 jún 2015 10:44

Tieň noci

Druhá časť série a pokračovanie Príbehu čarodejnice nielen o kontroverznej láske čarodejnice Diany Bishopovej a upíra Matthewa Clairmonta.

Vďaka Dianinej schopnosti cestovať v čase sa s dvojicou presúvame do konca 16. storočia. Okrem alžbetínskeho Anglicka nás autorka zavedie aj do rudolfínskej Prahy a niektoré časti knihy sa odohrávajú aj vo francúzskom Sept-Tours, sídle rodiny Clairmontovcov. Podstatu príbehu Tieňa noci tvorí Dianine pátranie po stratenom a všetkými hľadanom alchymistickom rukopise. Ten podľa všetkého obsahuje tajomstvá o pôvode bytostí – ľudí, démonov, čarodejníc a upírov. Súčasne sa Diana zoznamuje s miestnymi čarodejnicami a tie sa ju snažia zaučiť do tajov čarodejníckeho umenia a hlavne, aby dostala svoju mágiu konečne pod kontrolu. Počas toho o sebe Diana odhalí ďalšie tajomstvá a roky ukrývané schopnosti vyjdú najavo. Aký to bude mať vplyv na jej vzťah s Matthewom? Podarí sa im nájsť a rozlúštiť záhady tajomného začarovaného rukopisu? Zvíťazí nad nadprirodzenými bytosťami? Ako sa udalosti v 16. storočí vplyvom „pobytu“ Diany a Matthewa odrazia v 21. storočí?

Kniha totálne premrhala svoje šance...

Nestáva sa často, aby kniha s takým potenciálom zmeškala vlak a totálne premrhala svoje šance. Za toto si Tieň noci zaslúži prvé miesto. Ide o rozsiahly, takmer 550-stranový román, z čoho minimálne 300 strán zapĺňa na nič neslúžiaca „vata“. Zvyšné strany sa snažia robiť, čo sa dá, avšak knihu ako celok nič nezachráni. To, čo nám autorka sľubuje a čím si nás anotácia získava, tu, žiaľ, nenájdeme. Pre mňa veľké sklamanie.

„,Matthew vie byť ochranársky,´ ospravedlňovala som ho. ,Ešte väčšmi od...´
,Nikdy som nepoznala wearha, ktorý by taký nebol. Je to ich prirodzenosť,´ odvetila Goody Alsopová a pomohla mi na nohy. Vzduch sa zase rozdelil na čiastočky, jemne sa mi obtieral o pokožku, keď som sa hýbala.“

To, čo bolo dobré v prvej časti série, v Príbehu čarodejnice, v Tieni noci chýba. Oproti prvému dielu sa z knihy vytratilo povestné napätie. Autorka príbeh naťahuje, zbytočne veľa vysvetľuje, takže čitateľ sa o nedostatok vlastnej fantázie nemusí báť. Navyše mi tam chýbal hýbateľ deja.

Nemôžem poprieť, že autorka sa ako historička vyzná a minulosť popisuje takmer vierohodne, ale bolo by namieste, keby celú sériu zoškrtala a urobila o knihu menej. Do veľkej miery využíva fikciu, v niektorých častiach to vyslovene prekáža, navyše je priehľadná a takmer vždy predvídateľná. Čo mi veľmi prekážalo, bolo, že z Rudolfa II. urobila chlípneho úlisného starca a z Alžbety I. urážlivú náladovú matrónu.

Je tam všetko a dokopy nič...

V tejto knihe veľa vody nenamútia ani hlavné postavy. Nikto z nich vám nebude na prvý pohľad sympatický. Jedným slovom, boli čudní, často mi liezli na nervy. Matthew všetkých pozná a robil asi všetko. Bol tajným agentom Alžbety I., mal prsty v procesoch s čarodejnicami v Škótsku, zastával významné postavenie v rámci zoskupenia všetkých bytostí. Akoby riadil celý svet po celé tie stáročia, čo je upírom. Diana mi niekedy pripadala ako nevychované rozmaznané dievča a nie ako 33 ročná vzdelaná doktorka histórie. A keď začala otvárať svoje tretie oko, ja som knihu automaticky zatvárala. Romantiky na spôsob Súmraku sa dočkáte len v nevyhnutnej miere. Tieň noci by som charakterizovala ako všehochuť. Je tam všetko, ale dokopy nič, autorka akoby stále išla len po povrchu. Naopak, chýbalo mi tam viac napätia, tajomna, mystiky.

Ak v Príbehu čarodejnice vystupovalo príliš veľa tvorov a čakala som, že sa objaví aj vlkolak a jednorožec, Tieň noci v tomto nijako nezaostáva. Okrem spomínaných sa vyskytol aj biely jeleň, ohnivá dračica a povestným crème de la crème bol golem, ako pomocný duch žida – čarodejníka...

Veľmi násilne na mňa pôsobili rôzne konšpiračné teórie a prekrúcanie spojené so zavádzaním čitateľov. Nie, Hamleta skutočne nenapísala Alžbeta I. a Rudolf II. určite nezakúsil účinky kameňa mudrcov. Skôr kvalitne vypálenej ražnej, ktorou si udržiaval fyzickú i psychickú kondíciu.

Násilne pôsobiace konšpiračné teórie a zavádzanie čitateľov.

„,Napiť sa z milenca alebo milenky znamená vedieť, že nič nie je skryté.´ Matthew sklopil zrak na môj prsník, končekom prsta sa mi zase dotkol žily. ,Nazývame ju srdcová žila. Krv tu chutí sladšie. Ide o pocit absolútneho vlastníctva a oddanosti – vyžaduje to však absolútne sebaovládanie, aby ma nezmietli silné emócie, ktoré pritom vzniknú.´ V hlase mal smútok.“

Aby som nebola priveľmi kritická, uznávam, že kniha mala aj svetlé stránky. K nim patrí autorkina rozprávačská zručnosť, jej opisy miest a každodenného života vyznievali vskutku uveriteľne. Dokonca záver knihy začínal mať aký-taký zmysel, takže nehádžem flintu do žita.

Škoda, že dobrý námet sa niekde stratil. Po prečítaní Tieňa noci sa do vyvrcholenia série púšťam so značnými rozpakmi. Keďže nádej zomiera posledná, ostáva mi len veriť, že Kniha života celú túto sériu nejakým zázrakom zachráni.

• Meno autora: Deborah Harkness
  • Počet strán: 552
Čítané 1353 krát