sobota, 30 máj 2015 18:53

Príbeh čarodejnice

Čarodejnice, upíri, démoni, duchovia, bohyne a ich osudy prepletené v minulosti, súčasnosti, ale aj v budúcnosti. Ak je čo i len jeden predmetom vášho záujmu alebo skúmania, prečítajte si Príbeh čarodejnice.

Príbeh čarodejnice americkej historičky Deborah Harknessovej je prvou knihou série o uznávanej historičke alchýmie – Diane Bishopovej. Pri svojom výskume v Bodleianskej knižnici v Oxforde narazí na stratený alchymistický rukopis. Navyše začarovaný. O tom, že je stratený, netuší, o tom, že je všetkými bytosťami dávno hľadaný, už vôbec nie. A že sa jej ako jedinej podarilo prelomiť jeho mágiu, o tom sa jej ani nesníva. Diana je moderná čarodejnica, no svoju mágiu nepoužíva. Alebo aspoň nie vedome. Prezentuje sa ako vedkyňa, preto aj svoj výskum zameriava len racionálnym smerom. To však nie je jediným dôvodom, prečo na mágiu zanevrela. Spúšťačom bola tragická smrť oboch rodičov, mocných čarodejníkov, keď mala iba sedem rokov. Je však ich odchod z tohto sveta naozaj skutočným dôvodom, prečo nemá mágiu pod kontrolou?

Ich intímny vzťah porušuje dávne tabu.

V knižnici okrem rukopisu objaví aj Matthewa Clairmonta, vyše 1500 rokov starého upíra s rovnako vážnym záujmom o bájnu knihu. Medzi Dianou a Matthewom to zaiskrí (u Diany je to iskrenie doslovné) a problémy tohto charakteru sa môžu začať. Prečo? Odpoveď je pomerne jednoduchá – spájanie sa bytostí rôzneho druhu, je pod hrozbou trestu prísne zakázané. Ani toto nepísané pravidlo však nezastaví to, čo je už dávno dané...

„Neuspokojuje ma iba vaša vôňa. Počujem vašu čarodejnícku krv prúdiť vo vašich žilách. (...) Vedeli ste o tom, že čarodejnícka krv hrá hudbu? Ako siréna, čo spieva námorníkovi a vábi ho, aby zaviedol loď na skaly, vaša krv by mohla byť mojou záhubou – aj vašou."

Autorka na jednej strane rúca mýty a stereotypy o magicko-mýtických bytostiach, na strane druhej sú niektoré jej vyjadrenia aj v rámci sci-fantasy riadne pritiahnuté za vlasy. Jej čarodejnice nelietajú na metle (lietajú totiž samy od seba), nemajú farebné prúžkované pančuchy s veľkým čiernym klobúkom (ak nerátame Halloween), zato používajú kotlíky a majú vnímavé mačky. Upírom neškodí cesnak, krucifix, ani odrezanie hlavy. Teda odrezanie hlavy áno, pokiaľ smrteľne zasiahnete aj iné dôležité miesto na ich tele. Harknessovej upíri sú však tiež neprirodzene bieli, krásni, vysokí, silní, ale pijú víno (čím staršie, tým lepšie) a neživia sa len krvou, zvládnu surové potraviny, tiež sú rozprávkovo bohatí. Nemohla som sa ubrániť pocitu, že mi to aspoň na začiatku, pripomínalo Twiligt ságu. Akurát tu sa upíri netrbliecu, znesú pobyt na slnku a hlavná hrdinka má o dosť koliesok viac.

Príliš veľa bytostí, súvislostí a konšpiračných teórií.

„Teraz, keď (Matthew) odišiel, doľahla na mňa jeho neprítomnosť. Sedela som na streche strážnej veže a slzy mi oslabili odhodlanie bojovať zaňho. Čoskoro bola voda všade. Sedela som v mláke, hladina neprestajne stúpala. Napriek zamračenej oblohe nepršalo. Tá voda vychádzala zo mňa.“

Treba uznať, že námet je pútavý, preto nepochybne pritiahne veľa čitateľov. Autorka sa snažila, to jej nemožno uprieť, aby bol dej napínavý, aby sme dychtivo otáčali stranu za stranou, aby nás držal v strehu, omráčil, či vzbudil strach. Spomína problematiku Salemu (aké prekvapivé pri čarodejniciach), dvojica sa vyberie do Francúzska, plánujú navštíviť aj Jeruzalem, vyskytnú sa tu templári aj iné rády rytierov (nebojte sa, napriek týmto miestam o hľadanie grálu a potomkov Márie Magdalény, našťastie, nepôjde). Ani tu sa však nevyhneme konšpiračným teóriám, budeme čítať o chimérach, hermafroditoch a podobných záležitostiach. Pri všetkých bytostiach a ich súvislostiach, ktoré autorka opisuje, som čakala, že na ďalšej strane na mňa už určite vyskočí vlkolak, nejaký ten jednorožec a bohvie, čo ešte, ale nestalo sa tak. Našťastie. Ale séria má ďalšie dve vyše 500-stranové pokračovania, tak ktovie, čoho sa ešte dočkáme.

Kniha ako celok pôsobí ako čajový odvar.

Romantické scény sú v podobnom žánri nevyhnutné, keďže ide o príbeh zakázanej lásky v hlbinách času. Potešujúce je, že dej nimi nie je prehustený. Navyše, ak sa prenesiete cez autorkinu chuť vkladať opisy vôní klinčekov, dažďa, čerstvo pokosenej trávy, citrónu a podobne do všetkého, tak sa to dá vydržať. Napriek zaklínadlám, hrozbám, mučeniu sa však báť nebudete.

Nad Príbehom čarodejnice určite netreba lámať palicu. Keďže ide o svetový bestseller, niečo na tej knihe musí byť. Viaceré pasáže však autorka mohla vynechať, rozsahu ani dielu ako celku, by to na jeho atraktivite neubralo. Tematika je lákavá, ale očakávala som viac mysticizmu, tajomna, temna, okultizmu. Výsledok pôsobí len ako čajový odvar mojich očakávaní. Škoda. Kniha na to potenciál má. Uvidíme teda, čo prinesú ďalšie dve časti.

• Meno autora: Deborah Harkness
  • Počet strán: 552
  • Dátum vydania: sobota, 01 január 2011