sobota, 16 máj 2015 18:49

Adaptácia

Epidémia a vojny zničili všetko. Svet už nie je tým, čím býval. Ďaleko od reality? Omyl, aj takto to môže s našou matičkou Zemou vyzerať o pár rokov! Ak sa ľudstvo nezmení, môžeme dopadnúť podobne ako hlavní hrdinovia tohto príbehu.

Hneď na začiatok sa musím priznať, že som čítala skoro všetky knihy od Miroslavy Varáčkovej. Obľubujem jej štýl písania. Konečne nejaká slovenská spisovateľka píšuca dystopické príbehy. Keď som sa dopočula o jej novej knihe, bolo mi jasné, že si ju čo najskôr musím kúpiť. Originálna obálka spoločne s pútavým dejom ma v mojom rozhodnutí len utvrdili.

Tí, ktorí nezomreli, by boli radšej mŕtvi.

Príbeh nás zavedie do neďalekej budúcnosti. Svet je zdevastovaný. Ľudstvo zničila epidémia spoločne s vojnami. Skoro všetci zomreli. Tí, ktorí nezomreli, by boli radšej mŕtvi. Ľudia sa pred sebou skrývajú a oberajú o posledné zásoby. Ľudskosť sa zo sveta úplne vytratila. Každý pozerá len na seba a na to, aby prežil ďalší deň. Aj takto sa dá vykresliť prostredie Adaptácie. Hlavná hrdinka Zoya je úplne sama. Epidémia jej vzala rodinu a aj priateľa, ktorého milovala. Noe – jej bývalý priateľ pre ňu pripravil pred odchodom mapu a naučil ju porozumieť všetkým zvláštnym znakom na nej. Zoya má jedinú nádej – dostať sa na vyznačené miesto na mape, kde sa údajne nachádza niečo dobré. Čo tam je? Sama nevie, čo ju bude čakať.

Autorka vytvorila dokonalú vidinu zajtrajška. Už počas prvých strán budete schopní vžiť sa do deja.

„Ulica, ktorou kráčam, mi pripomína domov. Vysoké budovy, úzka cesta lemovaná množstvom rozbitých lámp, niekoľko vyhasnutých, mĺkvych reklamných pútačov, ktoré poznačil čas. Prebehnem po nich pohľadom, no snažím sa nevenovať im pozornosť. Nebolo by dobré, ak by som si čokoľvek z toho, čo vidím priveľmi pripúšťala. I tak mám čo robiť, aby som vládala ísť ďalej a nezosypala sa tak ako mnohí predo mnou. Ako mnohí z malej hŕstky nás, čo sme prežili."

Autorka vytvorila dokonalú vidinu zajtrajška.

Ako sa prediera krajinou, okradnú ju. Vezmú jej všetko, čo so sebou mala. Pomocnú ruku jej podá neznámy chalan. Kto to je? Prečo jej pomohol? Simon svojím dobrým skutkom naruší krehkú rovnováhu spoločenstva. Síce ju zachráni, ale poštve si proti sebe svojich spojencov. Zoya, Simon a jeho malá sestra sú naraz na úteku. Prišli o všetko. Pomocou mapy sa snažia nájsť posledný raj na zemi. Popri tom sa jej Simon postupne dostáva pod kožu. Spočiatku medzi nimi vládne napätie a nevraživosť. To sa ale časom zmení.

„,Tebe totálne šibe! Nechápem, čo si myslíš, že robíš,´ Simon zastaví auto rovno vedľa mňa, stiahne okno spolujazdca a prebodne ma nasrdeným pohľadom.
,Bežím,´ vyprsknem.
,Nasadni!´
,Naser si!´
,Buď pôjdeš po dobrom, alebo po zlom,´ zastrája sa.
Simon však splní, čím sa vyhrážal. Vyskočí z auta, jedným rýchlym pohybom ma zdrapne, hodí si ma cez plece a natlačí ma do auta.
,Nech sa páči, máš, čo si chcela, slečna dôležitá,´ zavrčí."

Nakoniec sa do raja dostanú. Je to naozaj raj? Vládnu tu prísne pravidlá a pokiaľ sa človek neadaptuje, čaká ho krutý trest. Zoya navyše nemôže byť ani so Simonom. Čo je to za svet? Dokážu prekonať všetky úskalia a byť znova spolu šťastní?

Môžete sa taktiež tešiť na ľúbostný trojuholník.

Na príbehu ma troška znepokojila podobnosť s Hrami o život a Divergenciou. „V raji" sú všetci zadelení do skupín a niektoré skupiny sa starajú o rastliny s týmto sa mi príbeh podobal na Divergenciu a so zostaveným denným harmonogramom mi pripomenul kraj 13 z Hier o život. Spočiatku sa mi kniha zdala podobná z Mirkinou prvotnou dystopiou Prežila som svet, no časom som zistila, že táto kniha je iná a ešte lepšia. Celý príbeh som nedočkavo prečítala behom dvadsiatich štyroch hodín. Bonus – obálka úplne dokonale vystihuje celý príbeh. Adaptáciu odporúčam všetkým young adults, ktorí sa radi aspoň na chvíľu odreagujú od reality. Môžete sa taktiež tešiť na ľúbostný trojuholník. Bude Zoya radšej s niekým, kto ju zradil a oklamal, ako s niekým, koho pozná len krátko a je s ním šťastná? Nechajte sa prekvapiť.

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Počet strán: 264
  • Dátum vydania: pondelok, 09 marec 2015