sobota, 16 máj 2015 11:06

Adaptácia

Predstavte si, že sa váš denný stereotyp, pozostávajúci z nudných a stále sa opakujúcich činností, zrazu zrúti. Svet postihnú vojny, katastrofy a epidémie, a obyvateľstvo tvoria len hŕstky tých šťastnejších. Slabí neprežili a silní museli zabojovať. Zoya, osemnásťročné dievča bez rodiny a priateľov, sa rovnako musela adaptovať.

Keby ste zrazu začuli sirénu, mali by ste svoju batožinu záchrany pripravenú? Vzdali by ste to v prvej sekunde, alebo sa začali baliť čo najskôr? Zoyin balíček obsahuje silu, odvahu a nádej (a tablety na čistenie vody, ktoré jej zrazu dochádzajú). Sama sa motká po zdevastovanej krajine, skôr prežíva, ako žije a snaží sa čeliť nielen krajine, ale aj neustálym výpadom ľudí, ktorým pud sebazáchovy a spolunažívanie v mieri nič nehovorí. Mladé dievča mieri na miesto označené x-kom na mape, ktorú dostala od svojho údajne mŕtveho frajera, a dúfa v záchranu.

Druhý dystopický príbeh Mirky Varáčkovej narobil poriadny hurhaj všade možne, kde sa len dalo, a to už len jeho žánrovým umiestnením a autorkinou národnosťou.

Keď si myslí, že zlyhala a najnutnejšej pitnej tekutiny sa už nedočká, stretne Simona – chlapca s pohárom vody. Po istých udalostiach sa Zoyi napokon rozšíri tím o dve osoby – o čosi staršieho chlapca poznačeného apokalypsou a o jeho jedinú rodinu, malú sestru Emily. A tak sa obaja, chtiac či nechtiac, z pohľadu dvoch súperov s tvrdohlavými povahami musia zjednotiť, čeliť fyzickým i duševným prekážkam a hlavne prežiť.

Druhý dystopický príbeh Mirky Varáčkovej narobil poriadny hurhaj všade možne, kde sa len dalo, a to už len jeho žánrovým umiestnením a autorkinou národnosťou. Formy dystópie sme viac-menej videli len očami zahraničných spisovateľov, a tak v knižnej blogosfére lietali otázky: Nenastavila si Mirka latku príliš vysoko? Bude to stáť zato a neskončí sa to nejakou trápnou romancou, ktorá sa bude ťahať celým príbehom? Najrýchlejší mali knihu preletenú hneď večer po vydaní a príbeh sa nečakane ujal.

„Simon mi podá jednu z fliaš s vodou. ,Umy si to,‘ povie. Vďačne prikývnem. Kým sa snažím dostať zo seba sadze, on sa stará o sestru. Čistí jej tvár, vyzlečie ju do trička a oblečenie prehodí cez konáre, aby sa usušilo. Aj ona má na koži množstvo väčších či menších popálenín.“

Vojny, rýchlo šíriace sa choroby a prírodné katastrofy boli autorke námetom na dystopický príbeh.

Začať si s dystopióu bez dostatku informácií určite nie je sranda. Príbeh takéhoto typu je dobré podať na uveriteľnú nôtu a bez prehnaného sci-fi. Vôbec sa však Mirke nečudujem, pretože vojny, rýchlo šíriace sa choroby a prírodné katastrofy, ktorých nám televízia vo večerných správach nakladá poriadnu várku, si už podobný príbeh jednoducho pýtali a ja autorke diel zo skazenej budúcnosti Prežila som svet a momentálnej Adaptácie maximálne rozumiem, preto ju v tomto rozhodnutí aj plne podporujem. Ako aj fanúšik akejkoľvek beletrie o budúcnosti privítam čokoľvek, čo je dobré. I napriek trochu zanedbanému apokalyptickému svetu a jeho nejasnej minulosti som si príbeh dokázala užiť, a keď už som sa zmierila so skutočnosťou, že týmto smerom to nepôjde, prijala som to a začala si príbeh užívať z iného pohľadu.

Zničené štvrte, riadky o mutácii vírusov či spomienky z počiatkov apokalypsy – to všetko sú prvky, ktoré tu zostali zabudnuté. Pre mňa možno nutná vec, pre niekoho iného nepotrebné a zbytočné kapitoly. Mirka sa vďaka svojim skúsenostiam, ktoré získala a použila v jej predchádzajúcich dielach, zamerala skôr na psychológiu postáv a ich priebeh.

Dvom hlavným postavám, ktoré si vďaka rovnakým tvrdohlavým povahám budujú svoj vzťah cez 200 strán, štýl písania v prvej osobe a v prítomnom čase výrazne pomáha a dej graduje so správnou porciou citu a akcie.

Dielo, za ktorým sa musíte minimálne obhliadnuť.

„Zloží ma na matrac v miestnosti za dverami skladu. ,Ani neviem, prečo kvôli tebe takto riskujem,‘ povie a ja si až po chvíli uvedomím, že tie slová adresoval mne. Zdvihnem k nemu zrak. Na jazyk sa mi derie pichľavá poznámka, no radšej mlčím. Zľahka, takmer nebadane myknem plecom.“

Ani ja sa nezaobídem bez porovnania troch častí, na ktoré je rozdelená. Oproti prvej, kde sa začína cesta, mi príde druhá časť sympatickejšia. Prekvapí vás niečo nové, v tomto žánri až tak neosvojené a miestami originálne. Iste, s pár hluchými miestami, ale túto časť považujem za jedinečnú a za určite dobrý krok vpred. Záver tiež nepokladám za urýchlený, naopak, napísaný bez zbytočných omáčok a primeraný tak, aby čitateľa vedel prekvapiť.

Adaptácia je dielo, za ktorým sa musíte minimálne obhliadnuť. Obsahuje všetko – post-apo, lásku, sci-fi a akciu. Dystópia možno s niekoľkými drobnými chybami, pri ktorých sa autorka určite vypracuje na ďalších skvelých knihách, je niečo neopísateľné, dobré a proste pecka. Miroslava Varáčková patrí medzi najlepších slovenských autorov, ak nie autorov všeobecne. Jednoducho niekto, od koho sa oplatí prečítať si aj nákupný zoznam, ako sa hovorí!

Čítané 1126 krát
Viac z tejto kategórie: « Cesta Adaptácia »