pondelok, 11 máj 2015 20:04

Maškaráda

Dobrá kniha je tá, ktorá dokáže vyvolať emócie. Privedie vás k smiechu, plaču alebo hnevu. Je len na čitateľovi, aký druh emócií si vyberie. Smiech je však najlepší.

Terry Pratchett sa občas rád pohrá s rozprávkami a mýtmi, ktoré všetci poznáme. U neho však majú odrazu celkom iný priebeh a zmysel. V 18-tej knihe zo série Úžasná plochozemMaškaráda, si tak trochu vzal na mušku rozprávku o Janíčkovi a Marienke. Teda najmä tú čarodejnicu, ktorá chcela Janíčka zjesť, no deti ju spoločnými silami upálili. Ono to svojho času bola najmocnejšia čarodejnica na svete, Černá Alissa, len jej trochu preskočilo. Zlé je, že to vyzerá tak, že podobný osud čaká ďalšiu mocnú bosorku, Bábi Zlopočasnú. Nie to upálenie, ale to, že jej preskočí. Správanie Bábi Zlopočasnej robí starosti Stařenke Oggovej. Babka a starká, tak milo to znie, a ono sú to vlastne čarodejnice. Ale sú len dve. A dve nie je dobré číslo. Čarodejnice majú byť tri. Ony aj boli tri, ale odkedy sa Magráta stala kráľovnou, chýba im tretia do počtu.

Dve nie je dobré číslo. Čarodejnice majú byť tri.

„Bez Magráty si Bábi Zlopočasná se Stařenkou Oggovou lezly na nervy. S ní dokázaly všechny tři lézt na nervy celému světu, což byla mnohem větší legrace.“

Zálusk majú na Anežku Nulíčkovú. Tá má v sebe niečo, čo jej dáva predpoklady na to, aby sa stala bosorkou. Anežka to cíti a vie veru aj to, že sa čarodejnice na ňu zamerali, no rozhodne nemá v pláne stať sa čarodejnicou. Anežka bude speváčkou. Kariéru hviezdy sa vybrala urobiť do hlavného mesta, do Ankh-morporku, priamo do Opery. Operné divy môžu byť aj mohutné ženy s krásnym hlasom. Presne tento typ je Anežka s umeleckým menom Perdita X., no nie podľa tamojšieho riaditeľa a ďalších šéfov Opery.

„Anežka se zastavila. Tedy, přesněji řečeno, Anežčina větší část se zastavila. Anežky bylo mnoho. Trvalo nějakou chvíli, než se přestaly pohybovat i její předsunuté oblasti.“

Duch Opery - zlomyseľné stvorenie, ktoré sem-tam niečo rozbije, sem-tam niekoho zabije.

Anežkina cesta operou sa preplieta s cestou Kristíny. Prvá vie spievať, len je vo všetkých smeroch priveľká, druhá spievať nevie, zato je štíhlunká a blonďavá. Rozhodnutím šéfstva sa Anežka-Perdita stane fantómom Kristíny. Teda prvá spieva a druhá len otvára ústa. Aby to nebolo také jednoduché, v Opere sa pohybuje ešte niekto. Okrem zboristiek, hudobníkov, tanečníkov, maskérov, kulisárov atď. Je to Duch Opery. Zlomyseľné stvorenie, ktoré sem-tam niečo rozbije, sem-tam niekoho zabije. Aj s ním je potrebné urobiť poriadok.

Dejová línia má ešte jednu odbočku. Vydavateľ, pán Kozlovrch, objaví v doručených textoch, ktoré prichádzajú v nesmiernych množstvách od kadekoho, kto si myslí, že vie písať, poklad. Stránky, ktoré mu môžu priniesť bohatstvo. Aj prinesú. Ibaže on sa pokúsi okradnúť o podiel z predaja autorku, samotnú lancreskú čarodejnicu, teda Stařenku Oggovú. Stařenku by to až tak neštvalo, ale Bábi Zlopočasná sa nasrdí, a to je pre ňu impulz do ďalšieho života. Nechcite však nahnevať Bábi Zlopočasnú, dobre to nedopadne... Mimochodom, len pre objasnenie, Stařenka Oggová napísala kuchársku knihu Radost z bašty. A keďže autorkou je bosorka, obyčajné recepty v nej nie sú. A po čom ľudia túžia najviac? Po láske. Stařenka im recepty na ňu ponúkne pekne čierne na bielom.

„,Čajové lístky nedokážou předpovídat budoucnost,´ odpověděla jí Bábi tiše. ,To ví každý´
,Jenže čajový lístky to nevědí!´“

Po knihách Terryho Pratchetta siahnite, ak máte radi inteligentný humor, ak sa chcete zasmiať. On vlastne vyrába krásne rozprávky pre dospelých. A niekedy ani nie sú veľmi sci fi, hoci je inak tento autor zaradený práve do tohto žánru. Aj Maškaráda je kniha taká blízka ľudskej realite, ako len môže byť. Áno, hlavnými hrdinkami sú čarodejnice a ešte nejaký ten Duch, ale všetko, čo riešia, je absolútne totožné s problémami ľudského sveta. Ibaže pri čítaní Maškarády sa pri tých problémoch nasmejete. Terry Pratchett vie aj obyčajnú vetu napísať tak, že sa pritom človek chechtá. Navyše vôbec nevadí, ak si trebárs tento diel prečítate ako prvý zo série kníh o Úžasnej plochozemi. Jednotlivé časti na seba nadväzujú veľmi voľne, postavy sa míňajú a preplietajú pripevnené na veľmi pružnom dlhom lane, občas sú pritiahnuté späť, občas o nich aj niekoľko kníh neviete. A ešte jedno odporúčanie mám. Čítajte Pratchetta, keď ste smutní. Po ňom nebudete.

„,Já myslela, že nemáte knihy ráda,´ ozvala se Anežka.
,To taky nemám,´ přikývla Bábi a otočila další list. ,Dokážou se ti dívat přímo do tváře a přitom lhát.´“

• Meno autora: Terry Pratchett