nedeľa, 10 máj 2015 11:49

Súmrak

Respektíve 3 rady, ako prečítať túto zlobu, a zachovať si svoje drahocenné duševné zdravie.

Aby bolo jasné, nečítal som Súmrak len pre potechu z čítania. Až taký masochista nie som. Súmrak slúži ako jedno z diel fantasy literatúry, ktoré vo svojej bakalárskej práci rozoberám. Počas čítania tohto literárneho „bestselleru“ som mal niekoľko krát chuť to zabaliť, poliať to benzínom a nahý okolo toho táboráka tancovať rituálne tance. Avšak radšej som túto myšlienku zavrhol a napísal 3 rady, ako prežiť túto knihu.

Rada číslo 1 – Nečítajte túto vec.

Stručne a jasne. Vyvarujte sa jej veľkým oblúkom a žiadna ujma vášho psychického zdravia vám nehrozí. Hlavne za to necálujte peniaze, pretože čím viac sa týchto vecí predá na našom trhu, tým viac sa ich bude prekladať. Urobte radosť sebe, mne, svojej peňaženke a nekupujte to. Ak ste však pevne presvedčený, že si to idete prečítať, nasledujúca rada je pre vás.

Rada číslo 2 – Majte pri čítaní Súmraku stále po ruke iné kvalitné literárne dielo.

Naozaj, toto vám môže zachrániť krk. Kniha je prešpikovaná momentmi, pri ktorých sa budete chytať za hlavu a mať chuť rozbiť niečo vo vašom okolí. Práve vtedy vstupuje do hry vaša knižná poistka. Rýchlo zahodíte Súmrak a schmatnite knihu, ktorú ste si pripravili. V mojom prípade to bol Stokerov Dracula. Pár strán, či len viet z niečoho fajnového a vaše psychické zdravie je zachránené. Odporúčam prečítať aspoň jednu kapitolu z tejto knihu, kým sa vrátite späť k Súmraku.

Rada číslo 3 – Pustite si niečo fajnové k čítaniu.

Ak už nič, aspoň si vypočujte peknú muziku. Ja viem, je ľahšie niečo zhovaďovať, ako vyzdvihnúť kvality oného literárneho diela. V prípade Súmraku je to však veľmi ťažké, ba až nemožné. Ale teraz vážne. V anglickom origináli je Twilight ultra super najznámejšia young adult fantasy kniha, ktorá teraz vo svete koluje.

V anglickom origináli je Twilight ultra super najznámejšia young adult fantasy kniha, ktorá teraz vo svete koluje.

„Co když nejsem žádny superhrdina? Co když jsem padouch?"

Dej, ktorý už určite všetci poznáte, sa točí okolo postavy menom Bella Swan, ktorá sa presťahuje do Forks, aby bývala so svojím otcom. V škole spozná rodinu Cullenovcov a hlavne Edwarda Cullena. Avšak pozor, prichádza twist, Edward je upír a neuveriteľne túži po Bellinej krvi. Ak teda za upírov počítate trblietajúcich sa stredoškolákov, ktorí svoju nesmrteľnosť trávia chodením do školy. Neskôr do Forks nabehnú iní upíri, nomádi, a môžu začať problémy.

Tak aby bolo jasné, Súmrak zobral upírsky folklór a znásilnil ho ako desať černochov 15-ročnú Japonku. Autorka do svojho diela preniesla minimum z legiend a upírskej mytológie, a ak aj niečo preniesla, prekrútila to na nepoznanie. Upírov v Súmraku nezabije posvätená guľka, nezastaví ich cesnak a už tobôž nie cirkevné predmety, ako je krucifix. Nepijú krv ľudí ale zvierat, sú to takí upírski vegetariáni (nie, vôbec sa neopisovalo od Anne Riceovej). Slnko ich nezabije, ani neoslabí ich silu, iba sa na ňom trblietajú ako lesné víly. Všetci sú nádherní a dokonalí ako grécki bohovia. Ach, bože, prečo ma tak tresceš. Meyerovej upíri sú absolútne domestikovaní a ako som napísal vo svojej bakalárskej práci, kde porovnávam Draculu a upírov zo Súmraku, citujem:

„zatiaľ čo Dracula je vlk, divý a zlomyseľný, zrodený pre lov, Edward a Carlisle sú psi, uviazaní reťazou na záhrade za domom, žobrajúci o zbytky z vašej večere.“

Dosť však bolo o folklóre a o tom, ako ju Súmrak zdecimoval.

Ja chápem, že je to young adult literatúra a romantika, ale nemusíme na každej strane čítať, ako úžasne Edward vyzerá, ako nádherne sa mu lesknú vlasy a že ma svaly vytesané ako z mramoru. Aj Na vine sú hviezdy je young adult romantika, ale to že je Augustus fit a má pekáč na bruchu, tam nebolo omieľané v každej tretej vete. A pre boha živého, prečo je hlavná postava taká sprostá a otravná? Belline rozhodnutia v tejto knihe sú ukážkou toho, ako by ste sa v živote nemali správať, pretože je rozdiel medzi zlým rozhodnutím a stupídnym rozhodnutím.

„Chytil mě přitom za ruku, aby mě zadržel. Jeho prsty byly ledově studené, jako kdyby je před začátkem hodiny strkal do sněhové závěje. Ale kvůli tomu to nebylo, že jsem svou rukou rychle ucukla. Když se mě dotknul, štíplo mě to do ruky, jako kdyby námi projel elektrický proud.“

Aby som ale nebol iba zlý, nehovorím, že Súmrak je úplná bludarina. Toto hodnotenie je vyhradené pre iné tituly, že 50 Shades of Grey? Súmrak je, no, povedzme, že čitateľný. Ak by som sa mal vžiť do kože obyčajného, občasného čitateľa, tak by som vám možno dokonca aj tvrdil, že je to dobré napísane. Nie že by to bol uplný výplach a odpad, avšak Súmrak sa ledva drží nad touto hladinou zlých kníh a ešte horších recenzií. Postavy (okrem Belly) sú zaujímavo napísané a autorka nevysvetľluje úplne všetko, necháva nám priestor na špekulácie a vytvára atmosféru istého mystéria. Strany utekajú rýchlo, autorka má veľmi svižný štýl písania, to jej nikto nevezme.

„Zírala jsem na ně, protože jejich tváře, tak rozdílné, a tak podobné, byly všechny úchvatně, nelidsky krásné. Takové tváře nikde neuvidíte, jedině snad na vyretušovaných stránkách módního časopisu. Takové tváře malovali staří mistři andělům. Bylo těžké rozhodnout, kdo je nejkrásnější – snad ta dokonalá blondýnka, nebo ten kluk s bronzovými vlasy.“

Takže je to v konečnom dôsledku dobré? Zase pomaly s tou odvahou.

Nie je to až také zlé, ako všetci hovoria, ale zaslúži si svoje označenie braku.

Nie je to hodné vášho času, ani vašich peňazí. Urobte si láskavosť a prečítajte si niečo iné, už spomínaného Draculu alebo Anne Riceovú a jej Interview s upírom. Poprípade Žihadlá od Guillerma del Tora, či Prokletí Salemu od Stephena Kinga.

• Meno autora: Stephenie Meyer
  • Knihu vydalo: Atombooks
  • Počet strán: 434