sobota, 02 máj 2015 16:23

Elita

(7 hlasov)

Bojovať za to, čo máte radi, sa oplatí. A keď ide o princa a vy ste jeho favoritkou, zdá sa to ako sen. Malým háčikom je, že nie ste jediná – na vášho princa si brúsi zuby ďalšia pätica krásnych žien.

Nechty a zuby zaľúbených žien sú naozaj ostré a nabrúsené. Presvedčí sa o tom America, ktorá sa dostala do užšieho výberu niečoho ako reality show v postapokalyptickej Amerike. America sa dostáva do Elity – šestice žien, ktoré bojujú o princovo srdce. Nie sú to síce boje polonahých žien v blate, ale aj tak ide do tuhého. Okrem princa Americu „straší“ aj stará láska, takže dilema a neustála otázka „kto by bol lepší otec mojich detí“ jej takmer nedá spávať. Nuž, koho by ste si vybrali? Sexi vojaka, ktorý vás miluje celý život a urobí pre vás všetko alebo princa, ktorého výhodou je, prirodzene, koruna, ale aj príjemný vzhľad, dobrá povaha a nevýhodou ďalších päť žien v pätách? Neponáhľajte sa s odpoveďou, také jednoduché to nebude!

Táto kniha zrútila všetky moje predstavy o rozprávkových jemných princezničkách...

„,Nemyslím palác, Maxon. Nezáleží mi na šatách, posteli alebo – ver či nie – jedle.´
Maxon sa zasmial. Nebolo žiadnym tajomstvom, aká nadšená som bola z tunajších famóznych jedál.
,Ide o teba,´povedala som. ,Nechcem stratiť teba.´
,Mňa?´
Prikývla som.
,Ty ma chceš?´“

Táto kniha zrútila všetky moje predstavy o rozprávkových jemných princezničkách, ktorých jedinou starosťou je mať vyhladené volániky na šatách a permanentný úsmev bez makových zrniečok v zuboch. Tieto devy, ženy alebo potenciálne princezné si totiž hádžu pod nohy polená a bojujú všetkými (a najmä ženskými) zbraňami, aby dostali princa pred oltár.

Druhý diel skvelej trilógie

Zhltla som jednotku (recenziu na ňu si prečítajte tu) a dvojka išla rovnakým raketovým tempom. Tento príbeh ma jednoducho baví. Stále neviem, ako skončí. Stále môžem len dúfať, že mi vyjdú moje tipy. Väčšinou sa mi pri trilógiách stane, že druhý diel je v podstate o ničom, keďže prvý príbeh otvára a tretí končí. V prípade Elity to našťastie neplatilo. Nepadala som na zadok pri každej stránke, ale čítanie ma bavilo! Autorka totiž dokonale vystihla ženskú (ne)logiku, svet opätkov a krásnych šiat. Naozaj, celé prostredie som jej zožrala do poslednej záhradnej sochy a fontány.

Nepadala som na zadok pri každej stránke, ale čítanie ma bavilo!

Prínosom bola aj línia, ktorú autorka v menšej miere rozvinula v prvom diele a tu sa s ňou vyhrala trošku viac. Narážam na vpády povstalcov do zámku, kde si princ hľadal svoju pravú (a v zálohe mal jednu ľavú). Vpády rebelantov, ktoré sa čoraz viac stupňovali, vo mne vzbudili veľa otáznikov. Kiera Cassová mi s odpoveďami veľmi nepomohla, nechala ma v napätí, takže to, že siahnem po treťom diele, je isté. Čo už. Alebo chvalabohu? Zodpovedajte si to individuálne. Lebo presne tak som sa v mnohých častiach knihy cítila. Nevedela som, či chcem, aby sa scéna skončila alebo sa skončila inak, ako sa naozaj skončila, prípadne som v duchu prosila, aby trvala večne. Počas čítania knihy sa zo mňa stal malý schizofrenik, keďže som striedavo nadŕžala raz jednej postave, raz druhej. Dobre, väčšinou to boli chlapi, ktorí o Americu bojovali, ale môžem ja za to, že sú občas božskí a inokedy by som ich vyhodila cez zavreté okno?

„Ako je možné, že sa rebeli dostali do paláca dva dni po sebe? Dva dni po sebe! To sa od začiatku Selekcie situácia vonku tak zhrošila? Podľa toho, čo som zažila v Karolíne a zažila v paláci, to nemalo obdoby.“

America – ty a tvoje zvláštne meno

Ešte v jednotke som s hlavnou postavou uzavrela dohodu – ona mi nebude liezť na nervy nechápavosťou a slepačími úvahami a ja jej nebudem určovať osud a zhadzovať ju v recenziách. America je totiž jednou z mála ženských postáv, ktorou som nechcela zatriasť a zakričať na ňu, nech sa zobudí. Páčila sa mi jej úprimnosť, aj keď som niekedy nechápala jej duševné pochody – ale ona bola fakt stratená v samej sebe, čo sa týka rozhodnutia, ktorého švárneho šuhaja naozaj chce.

Ona bola fakt stratená v samej sebe!

„,To nie je všetko.´ Maxon sa pozrel na koberec a snažil sa usporiadať si myšlienky. ,America, niet pochýb o tom, že moje srdce od začiatku patrilo tebe. To už musíš dávno vedieť.´
Keď sa mi pozrel do očí, všetko na ňom tomu nasvedčovalo a všetko vo mne potvrdzovalo, že je to pravda. ,Áno.´
,To, čo však momentálne nemáš, je moja dôvera.´“

Konflikty, intrigy a faloš... znie to ako upútavka na venezuelskú telenovelu, ale táto kniha by skutočne nejakou telenovelou mohla byť. Nemyslím to preto, že jej dej bol rozťahaný ako syrový korbáčik, ale preto, že v tom prípade by kniha mala omnoho viac dielov. Lebo aj keď chcem vedieť, ako, došľaka, sa tento žensko-princeznovsko-fammefatale príbeh skončí, po každej stránke sa bojím, že už bude koniec. Lebo aj keď je to len oddychovka, je to brutálne dobrá strata času v tom najpozitívnejšom zmysle slova.

largeimagestumblr mux99n6Lc81qj6rw2o1 500

• Meno autora: Kiera Cassová
  • Knihu vydalo: CooBoo