nedeľa, 26 apríl 2015 18:17

The Republic of Thieves

Ak pre vás knihy Scotta Lyncha nie sú neznáme, skočte na palubu a nechajte sa uniesť v poradí už treťou vlnou, ktorú vám pripravia Džentlmenskí Bastardi.

Začala by som varovaním nevyhnutným pre recenziu knihy, ktorá je prostredným dielom série. Tento text bude obsahovať „spoilery“ (prezrádzanie deja) z dielu číslo jeden a dva, takže ďalej čítajte len na vlastné riziko!

...stupeň napínavosti sa rapídne zdvíha...

Štartujeme zhurta

Kniha nadväzuje na koniec druhého dielu a hlavný dej sa točí okolo literárnej „súčasnosti“ našich dvoch hlavných hrdinov. Locke postupne podlieha jedu, ktorý je v jeho systéme a Jean sa ho zúfalo snaží zachrániť. Vtom sa objavujú starí známi, prekliati mágovia, a hneď sa stupeň napínavosti rapídne zdvíha (ako keby nestačilo, že spolu s Jeanom naplno prežívame neskutočnú frustráciu a každý márny pokus o záchranu života jeho najlepšieho priateľa). Mágovia ponúknu Bastardom zaujímavú možnosť – za vyliečenie Locka si pýtajú službu. V Karthain (hlavné sídlo mágov) sa totiž pravidelne konajú voľby do mestskej samosprávy a mágovia sa bavia stávkovaním o to, kto bude víťazom. Hoci oni samotní do volieb priamo zasahovať nemôžu (ani mágiou, ani fyzicky), nič im nebráni, aby si najali lobistov, ktorí budú rozbiehať a kontrolovať volebnú kampaň. A tak, aj keď sa im proti tomu prieči každý nerv v tele (pracovať pre ľudí, ktorí majú na svedomí smrť Cala, Galda a Buga?!), Locke a Jean nemajú veľmi na výber.

Vo voľbách existujú len dve strany a čitateľom vyskočí srdce do krku vtedy, keď Locke s Jeanom zisťujú, kto vedie kampaň ich protistrany. Nie je to nik iný, ako doposiaľ len náznakmi spomínaná a mýtmi opradená Sabetha.

„Locke vyskočil na nohy, ako keby jeho stolička bola kušou a niekto potiahol kohútik. Jeho pohár odletel, vylievajúc pri tom vodou riedené víno po povrchu stola. ,Nie,’ povedal. ,Nie. To si, dočerta, robíte žarty. Nie.’ ,Áno,’ odvetila Patience. ,Moji rivali si najali vašu starú známu Sabethu Belacoros, aby bola ich zástupkyňou. V Karthain je už zopár dní a pripravuje sa. Stavila by som sa, že zatiaľ čo sa my tu rozprávame, ona vám dvom chystá nejedno prekvapenie.’“

...kvalitný literárny hurikán.

Sabetha Belacoros, konečne sa stretávame!

Už sa vám niekedy stalo, že vám bola neznáma osoba spomínaná spoločným známym toľkokrát, až ste sa nevedeli dočkať, kedy ju/ho uvidíte na vlastné oči? A čo tak v literárnom svete? Scott Lynch urobil niečo podobné v prvých dvoch knihách so Sabethou a musím povedať, že táto kultivácia „pôdy“ mu vyšla a priniesla úrodu. Vedeli sme, že je to členka Bastardov, ale odišla po konflikte s Lockom. Vedeli sme aj to, že Locke je do nej beznádejne zaľúbený (a nevzdáva sa toho ani po rokoch jej neprítomnosti) a zároveň monumentálne naštvaný. Dokonca sme poznali farbu jej vlasov, ale to bolo všetko, až prišla The Republic of Thieves a predstavila nám nie len celkovú komplexnosť jej postavy, ale aj všetko z minulosti.

Lynch vracia požičané a verných fanúšikov odmeňuje za trpezlivosť. :-) Formou sa opäť vrátil k alternácii kapitol z prítomnosti a tých, ktoré nás vezmú do minulosti, k začiatkom celej bandy Bastardov. Tieto medzihry sú skvelou príležitosťou na opätovné stretnutia s milovanými postavami. Niekedy až srdce zabolí nostalgiou, keď sú späť Calo, Galdo a dynamika mladých Džentlmenských Bastardov pripomína časy dávno stratené. Musím zložiť poklonu autorovi, pretože podľa mňa sú medzihry aj napriek časovým skokom kapitoly perfektne prepracované, nenásilné a v podstate rozvíjajú vedľajšiu dejovú líniu. Jej ťahúňom je samozrejme vzťah Locka a Sabethy, ale naskytá sa nám i pohľad na úlohu, ktorú dostane tím prvýkrát mimo ich domáci Camorr. Musia sa infiltrovať do jednej skrachovanej divadelnej skupiny a pomôcť jej vyhrabať sa z dlhov prostredníctvom hry Republika zlodejov. Cez ich detstvo a „teen“ obdobie sledujeme vývoj myslenia, šikovnosti a zručností. Navyše sa nám naskytne pohľad na niekoľko kvalitných výmen názorov, ktoré nenechajú chladným nikoho.

...sledujeme vývoj myslenia, šikovnosti a zručností.

Útočisko pre fantáziu

Ak teda chcete či potrebujete vypadnúť z nezáživnej, alebo ubíjajúcej reality, a pritom sa neunudiť k smrti, vrelo odporúčam túto knihu (a vlastne celú sériu). Mám pocit, že som zažila kvalitný literárny hurikán. Poznáte to? Taký, ktorý vás nechá zdemolovaných, bezmocných pohnúť sa do iného knižného sveta, obľúbiť si iné postavy. Budete sa len zmätene prehrabávať všetkými pocitmi, ktoré vo vás zanechá, snažiť sa roztriediť ten chaos a komunikovať všetky tie skvelé dojmy poporiadku. Cítim sa ako literárny adrenalínový „junkie“ a už sa neviem dočkať ďalšej knižnej búrky v podaní Scotta Lyncha a jeho Džentlmenských Bastardov!

• Meno autora: Scott Lynch
  • Knihu vydalo: Gollancz
  • Počet strán: 736