nedeľa, 26 apríl 2015 16:52

Johnny a bomba

Ak si stroj času predstavujete ako vysoko sofistikované a technicky premyslené zariadenie, je to v poriadku. Máte na to plné právo. Predstavte si však, že by stroj času bol napríklad vo forme stoličky...

Okrem série kníh o Úžasnej Plochozemi napísal autor fantastiky, Terry Pratchett, aj iné diela. Napríklad o chlapcovi Johnnym a jeho kamarátoch. Johny a bomba je voľným pokračovaním, treťou časťou jeho príbehov. Predchádzali mu Johnny – iba ty môžeš zachrániť ľudstvo a Johnny a mŕtvi.

Partička chalanov rieši všetky možné sci-fi filmy a varianty diania v zmysle, čo by bolo, keby bolo...

Partička chalanov, Johnny, Antirapper, Bigmac a Sadlo, rieši, okrem iného, všetky možné sci-fi filmy a varianty diania v zmysle, čo by bolo, keby bolo... Jedným z ich snov je mať stroj času. Avšak občas sú ich filozofické úvahy čo by – keby, trochu zložité na pochopenie.

„Keby si niečo zmenil, možno by si sa nevrátil a zostal by si v minulosti, lenže potom by to znamenalo, že si ani nikam nešiel, takže by si sa nemohol vrátiť. Alebo ak by si sa aj mohol vrátiť, vrátil by si sa do iného času, akoby do nejakého paralelného rozmeru, lebo ak by sa to, čo si zmenil, nestalo, potom by si neodišiel, takže by si sa mohol vrátiť len niekam, kde si nikdy nebol.“

Ulicami mestečka Blackbury sa motká aj pani Tachyonová, bezdomovkyňa, ktorá je tak trochu mimo. Je však stabilnou súčasťou mesta a jej spoluobyvatelia si ju chránia. Pani Tachyonová má aj miláčika, tri a pol nohé a jedno uché čudo so štrbavými zubami, ktorého meno je Vinník. Spočiatku nie je jasné ani to, či je to pes alebo kocúr.

Kto by aj bol šťastný, keby mal mať na raňajky len 5 tabliet a pohár džúsu...

Do deja vstúpi sir John, najbohatší muž na svete. Oplýva peniazmi, nie však šťastím. Kto by aj bol šťastný, keby mal mať na raňajky len 5 tabliet a pohár džúsu... Sir John vie čosi o Johnnym, Vinníkovi, aj pani Tachyonovej. Oni ale nevedia o ňom, a tak sa nám príbeh začne pekne zamotávať. Keď pani Tachyonovú niekto prepadne a už spomínaná skupinka chalanov ju zachráni a zavolá záchranku, ostane po nej čosi na ulici. Majetok hádam všetkých bezdomovcov. Nákupný vozík naplnený igelitkami a igelitovými vrecami. Johnny sa rozhodne schovať to všetko v ich garáži, kým sa bezdomovkyňa nevráti z nemocnice. Tá sa, vzhľadom na to, že tie jej vrecia asi nie sú celkom obyčajné, začne zdať nielen Johynnmu, ale aj čitateľovi zaujímavejšou a záhadnejšou, ako sa na prvý pohľad zdá. Súčasťou kamarátskej partie sa stane aj dievča, ktorého meno začína na písmeno K., aj keď nepokračuje vždy rovnako ďalej. K. sa kamaráti najmä s Johnnym, no romantický vzťah za tým nehľadajte. K. má pocit, že Johnny je tak trochu zabednený, čo sú vlastne podľa nej v podstate všetci, zatiaľ čo ona je – povedzme to diplomaticky – značne svojská.
V momente, keď sa začalo hovoriť o paralelnom svete, ktorý by mal podobu kúska odevu, zbystrila som pozornosť. Mala som pocit, že toto bude dôležité. A veru aj bolo.

„,Vedeli ste, že keď sa zmení čas, idú popri sebe dve budúcnosti?´
,To som asi v škole vymeškal, pane.´
,Ako nohavice.´“

Presuny v čase a pozmeňovanie či ovplyvňovanie reality môžu priniesť zúčastneným viac problémov ako radosti.

Dôležitý je tiež fenomén času. Presuny v čase a pozmeňovanie či ovplyvňovanie reality môžu priniesť zúčastneným viac problémov ako radosti. Úplne zlé je to, keď vás stroj času prenesie do vášho mesta spred 50-tich rokov. Je rok 1941, obdobie druhej svetovej vojny a vy máte na sebe maskáčovú bundu, vyholenú hlavu a hnutie skinheads je pre tamojších policajtov synonymom Hitler Jugend... Voľačo, čo začne ako zábava, tak pokračovať nemusí. Chalani a K. si však poradia v každej situácii, nie ako neporaziteľní hrdinovia, ale tak normálne, ľudsky. Teda, vzhľadom na to, ako normálne je podľa vás cestovanie v čase...

„,To je pravda,´ povedal Johny. ,Nič, čo sa raz stalo, sa už neodstane. Niekde to zostane. To dáva dohromady množstvo časov. Jeden vedľa druhého.´
,Vždy si mal trochu čudné nápady,´ povedal Sadlo. ,Pamätám si to. Mal si takú fantáziu, že sa ti nezmestila do hlavy.´“

Knihy zo série Úžasná Plochozem od Terryho Pratchetta milujem. Jeho humor, fantáziu a postavy, ktoré nebývajú práve hrdinské. Johnny a bomba bola prvá kniha, ktorú som od neho čítala mimo spomínanej série. Zo začiatku som jej nevedela celkom prísť na chuť, chýbala mi v nej mágia, no postupne som sa začítala a podľahla. Takým príjemným spôsobom, hoci knihu by som odporúčala skôr mladším čitateľom. Johny má –násť rokov a práve táto veková kategória by sa na jeho zážitkoch asi vedela baviť najviac. Hoci, ako spestrenie pre čitateľov fantastiky v inej vekovej kategórii nie je vôbec zlá. My, starší, však, jednoducho povedané, už požadujeme predsa len čosi iné.

• Meno autora: Terry Pratchett
  • Knihu vydalo: Columbus
  • Počet strán: 203