nedeľa, 19 apríl 2015 17:44

Selekcia

(12 hlasov)

Zaľúbiť sa je krásny pocit. No bojovať o lásku a miesto po boku princa pred zrakom celej krajiny je náročné a niekedy dokonca nebezpečné.

Keď Amerika skrachovala, podpísala mierovú dohodu s Čínou a nový štát – Čínska Amerika sa zmenila na kráľovstvo zvané Illeá. Ľudia sa tiež rozdelili – každý patril do jednej kasty. Jednotky sú najvyšší funkcionári, niekde okolo päťky sa nájdu umelci a najnižší stupeň, teda osmičky, sú otroci, bezdomovci, skrátka spodina. America Singerová je hrdá päťka – spieva a hrá na hudobných nástrojoch (kto by to pri jej priezvisku čakal). Jej rodina neoplýva peniazmi a ani žalúdok nemá nikdy úplne plný, avšak America dostane možnosť, aká sa neodmieta. Môže získať bohatstvo, moc a slávu. Čerešničkou na torte je manželstvo s korunným princom Maxonom. Musí však prejsť súťažou – Selekciou.

Čerešničkou na torte je manželstvo s korunným princom Maxonom.

„,Je to smiešne!´ zrevala som a opäť som trocha pozbierala stratenú odvahu.
,Čo je smiešne?´
,Táto súťaž! Celá tá vec! Čo ste nikdy nikoho neľúbili? Takto si chcete vybrať ženu? To ste naozaj taký povrchný?´ Trocha som sa zakolísala. Aby mi vyšiel v ústrety, sadol si na lavičku, takže som sa nemusela otáčať. Bola som však príliš naštvaná na to, aby som mu ďakovala.“

Reality show, v ktorej si princ hľadá manželku. Zúfalé alebo normálne?

Americu na jej vlastné prekvapenie vyberú medzi 35 žien, ktoré svojou múdrosťou, krásou a jedinečnosťou skúsia ohúriť princa, aby sa rozhodol práve pre jednu z nich. Kráľovská rodina má totiž zaujímavé pravidlo – svoje deti vždy vydáva či žení za človeka z ľudu, z nižšej vrstvy, aby im ukázala, že jej nezáleží na postavení a čísle kasty.

Bola by to skutočná rozprávka, keby America už nemala svojho princa dávno vybratého. Pred odchodom do paláca však od neho dostane kopačky, takže opustenenie domova je pre ňu v podstate príjemné. A rovnako príjemný je aj princ Maxon, hoci pri prvom stretnutí naňho navrieska a kopne ho do rozkroku. Ale ako sa hovorí, zlý začiatok, dobrý koniec. Hoci hovoriť o konci by bolo trošku predčasné. America má totiž jeden malý problém – s princom chce byť len kamarátka. Má totiž plnú hlavu Aspena (áno, to je ten, ktorý jej dal pred odchodom košom), no nejaké tie maličké zárodky lásky nezadusí ani v prípade princa Maxona. Pre koho sa rozhodne? A čo cíti princ Maxon k nej?

Rovnako príjemný je aj princ Maxon, hoci pri prvom stretnutí naňho navrieska a kopne ho do rozkroku.

„Cítila som, ako sa mi do očí hrnú slzy. Nemyslel to vážne. Nemohol. Skôr ako som mu však stihla povedať, aby to odvolal, už sa zberal von z domčeka.
,Kam... to ideš?´
,Odchádzam. Idem domov. Prepáč, že som ti to urobil, America. Je koniec.´
,Čože?´
,Je koniec. Už sa tu nikdy neukážem. Nie takto.´

Dobrý príbeh okorenený štipkou napätia

Príjemne strávené chvíle, z ktorých neľutujem ani sekundu. Naozaj. Selekcia je v podstate knihou o láske, no nie je presladená, America nepadá na zadok z každého pekného chlapa a pridanou hodnotou je aj smerovanie knihy. Selekcia je totiž prvou časťou trilógie a vašu zvedavosť preverí naozaj dokonale. Okrem romantického popredia je tu totiž aj atraktívne pozadie – zámok, v ktorom výber princovej budúcej manželky prebieha, je totiž často pod paľbou – pravidelne ho napádajú revolucionári, ktorí by kráľovskú rodinu najradšej videli dva metre pod zemou.

Vnútorné konflikty a rozpoltenosť hlavnej hrdinky ma celkom dostali. Prinútili ma totiž uvažovať, čo by som na jej mieste robila ja. Nevyhla som sa dokonca tomu, že som si obľúbila niektoré postavy. Aj keď toto bola iba prvá časť trilógie a v príbehu sa toho nejako brutálne veľa nestalo, kniha ma nenudila. Pekne po poriadku ma totiž dostala do obrazu, počkala, kým sa v príbehu úplne zorientujem a potom ma rozčúlila neuzavretým koncom s množstvom otáznikov.

Pri knihách, v ktorých je hlavnou hrdinkou žena, sa mi často stane, že mi začne liezť na nervy a irituje ma všetko, čo vypustí z úst, ako aj každý jej pohyb. Tu som si vydýchla úľavou, lebo sa mi to nestalo. Jasné, niekedy som jej v duchu nadávala, aby sa nepodceňovala a nerobila unáhlené závery, že je vyvrheľ, našťastie, America nemala dlhé vedenie a rýchlo veci pochopila. Stihla to ešte predtým, ako som jej v duchu sľubovala facku z otočky.

Stihla to ešte predtým, ako som jej v duchu sľubovala facku z otočky.

„,Ocko, ak by som si chcela vziať Šestku alebo Sedmičku a išlo by o niekoho, koho naozaj veľmi ľúbim, privolil by si?´
Otec položil svoj hrnček, pričom zo mňa nespúšťal pohľad. Snažila som sa nič v tvári neprezradiť. Ťažko a trpko si povzdychol.
,America, ak by si ľúbila niekoho z ôsmej kasty, chcel by som, aby si sa zaňho vydala. Mala by si však vedieť, že láska často vyprchá, keď sú manželia pod tlakom. Niekoho, koho teraz miluješ, môžeš neskôr začať nenávidieť, keď ťa nedokáže uživiť. A ak sa nedokážeš postarať o svoje deti, bude to len horšie. Láska často takéto situácie neprežije.´“

Asi sa nevyhnete túlavým myšlienkam niekde v pozadí, že kniha niečím pripomína iné scifi/fantasy knižné hity súčasnosti. Áno, máličko pripomína Hry o život, najmä rozdelením na kasty, áno, hlavná postava sa istými črtami podobá na Triss v Divergencii, ale záleží na tom? Príbeh má svoju vlastnú štruktúru, zvraty a koniec. Takže som porovnávanie nechala tak a sústredila som sa iba na knihu.

Tá obálka fakt nemá chybu

Ak máte radi knihy na pokračovanie, v ktorých je trochu romantiky bez zbytočných posteľových scén, prečítajte si Selekciu. Pohodový obsah sa totiž skryl za krásnu obálku, ktorá je pekná na dotyk ruky i oka.

891536a96f84cb755a872dbafe36b69astiahnuť 4stiahnuť 5

• Meno autora: Kiera Cassová
  • Knihu vydalo: CooBoo