nedeľa, 19 apríl 2015 15:10

Erik

Skúšali ste niekedy vyvolávať duchov? A báli ste sa? Viete si predstaviť, že by sa vám namiesto démona zjavil nejaký strapatý a poplašený čarodejník?

Postava Smrťa (Smrťa, lebo je to ON, ten Smrťo) sa v príbehoch o Úžasnej Plochozemi od Terryho Pratchetta objavuje pravidelne. V deviatej časti série, v knihe s názvom Erik, však odštartuje samotný dej. Navyše práve tu objavíme jeho netušené druhé ja. Vedeli ste napríklad, že Smrťo je vášnivým včelárom? Hoci slovo vášeň je v jeho prípade riadne pritiahnuté za vlasy... aj tie vlasy sú koniec koncov pritiahnuté... ktovie za čo. Jedine za kosti, jedine tak. Smrťo je dôležitou postavou, všade vo svete, v reálnom aj v tom fantastickom. V Plochozemi má však aj jednu špecifickú úlohu. Oberá o život nielen obyčajných ľudí, na to sme zvyknutí, ale aj čarodejníkov a mágov. Keď pomaly prichádza ich čas, stretnúť sa s ním napríklad na nejakej party je to posledné, po čom túžia.

Erik túži po nesmrteľnosti, svetovláde a najkrajšej žene na svete. Čo na tom, že má iba 14

Ak si pamätáte Vetroplaša, nedoštudovaného čarodejníka, ktorému hlavu svojho času obsadilo jedno z ôsmich veľkých kúziel a ktorý robil sprievodcu prvému turistovi v ich svete, Dvojkvietkovi, tešte sa, stretnete sa s ním znova. V danej chvíli sa Vetroplaš nachádza kdesi v podzemí medzi démonmi. Chvíľka je to však kratšia ako krátka. Erik Fusakelli ho privolá späť na svet. A v presvedčení, že ide o démona, prikáže mu splniť tri želania.

Erik túži po nesmrteľnosti, svetovláde a najkrajšej žene na svete. Čo na tom, že má iba 14... Mimochodom, do Erika vkladajú skutoční démoni veľké nádeje, mal by byť jediným démonologickým hackerom na Plochozemi. V skutočnosti sa mu vyvolávanie príliš nedarí, no jeho dedko bol úspešným vyvolávačom a tieto schopnosti sa, podľa všetkého, dedia. Démoni preto dúfajú, že sa občas na svet dostanú práve s Erikovou pomocou. Nie náhodou je na obale knihy cielene škrtnutý pôvodný názov Faust, ako odkaz na iného Fausta...

Nikoho neprekvapí viac ako jeho fakt, že sa mu kúzliť skutočne darí.

„Kráľ démonov vrčal. Problém so zlom je ten, a to musel priznať, že démoni nie sú ktovieako vynaliezaví a potrebujú ľudskú dômyselnosť. Naozaj sa tešil na Erika Fusakelliho, vybaveného zriedkavo lahôdkovým typom inteligentnej tuposti. Peklo potrebuje presne takých príšerne bystrých a egocentrických ľudí, ako je Erik. Takí totiž bývajú omnoho hnusnejší než démoni.“

Vetroplaš síce démonom nie je, stále je nedoštudovaným čarodejníkom, hoci to nik neberie do úvahy a chlapec, ktorý ho vyvolal, už vôbec nie, ale sila mágie je neprekonateľná. Raz bol vyvolaný z kruhov pekla, musí teda poslúchať. Bez ohľadu na to, či sa mu to páči a čo si o tom myslí. A tak sa pustí do plnenia Erikových želaní. Nikoho neprekvapí viac ako jeho fakt, že sa mu kúzliť skutočne darí. Aj tu sa potvrdí stará pravda, že človek by si mal dávať pozor na svoje želania, pretože sa mu môžu splniť. Putovanie Erika a Vetroplaša „spríjemňuje“ Erikov papagáj, ktorého najfrekventovanejšie slová sú „oné“ a „akosatopovie“. Pratchett v knihe Erik okrem iného oživí jednu zo starých gréckych báji, aj keď z nej urobí svojrázny príbeh.

„Medzi Vetroplašovými schopnosťami zaujímala čelné miesto schopnosť utiecť, ktorá sa za tie roky vyvinula na skutočnú vedu: bolo mu fuk, či uteká od niečoho, alebo k niečomu, stačilo, že uteká. Útek je základ. Utekám, teda som. Správnejšie, utekám, teda s troškou šťastia ešte chvíľu budem.“

Ani v tejto knihe nechýba humor a nepredvídateľné situácie

Erik je deviata časť zo série príbehov o Plochozemi. Mne sa však zdala najslabšia zo všetkých, ktoré som doteraz čítala. Neviem, či to bolo tým, že naozaj bola slabšia ako ostatné, alebo to bolo spôsobené tým, že som ju čítala v slovenčine. Na rozdiel od ostatných, ktoré som čítala preložené do českého jazyka. Nerada by som to však pripisovala prekladu. Niečo mi tam jednoducho nie celkom sedelo. Ale predpokladám, že pri štyridsiatke kníh z jednej série sa sem–tam musí objaviť aj menej vydarený kúsok. Napriek tomu som presvedčená, že aj Erik sa bude páčiť čitateľom fantastiky a milovníkom Terryho Pratchetta. Nedá sa inak, ani v tejto knihe nechýba humor a nepredvídateľné situácie, hoci ich je možno menej ako inde. Táto časť zároveň patrí k tým útlejším, prečítate ju preto bez problémov za jeden – dva večery.

„,Zdá sa, že sme obklopení ničím,´ vyhlásil Vetroplaš. ,Absolútne ničím.´ Zaváhal. ,Je na to nejaké slovo...´ zaodŕhal. ,Také, keď všetko zmizne, všetko sa pominie, keď je všetko fuč.´
,Uhm. To slovo je asi účet.´
Vetroplaš sa nad tým zamyslel. Bolo to takmer ono. ,Hej,´ povedal. ,Účet. Sme v účte. Vznášame sa v absolútnom účte. V absolútnom, totálnom, stopercentnom účte.´