pondelok, 15 apríl 2013 08:25

Trója - Pán strieborného luku

Pán strieborného luku je prvou časťou monumentálneho epického príbehu plného lásky, nenávisti, zrád a intríg, zaaranžovaného do čias antického Grécka, do obdobia nemilosrdných vojen o impozantnú Tróju, kedy nastal čas pre nebojácnych, vášnivých hrdinov určujúcich osudy malých i veľkých ríš.

Túto úspešnú historickú trilógiu, zahŕňajúcu aj Štít hromu a Pád kráľov, napísal David Gemmell, autor známy predovšetkým fantasy literatúrou. Hlavnou postavou je dardanský kráľovič Aeneas (prezývaný Helikaón a považovaný za poloboha), ktorý vytrvalo a neľútostne bojuje proti mykénskym pirátom plieniacim jednotlivé pobrežia Veľkého zeleného mora. Tým sa však dostane do konfliktu so samotným mykénskym kráľom Agamemnónom, ktorý robí všetko pre to, aby sa Helikaóna zbavil.

"Myslíš, že nás bohovia potrestali za našu zmyselnosť?“ "Ja si to nemyslím,“ povedala Andromacha. "Rozzúrení muži plienia mečom a ohňom celé krajiny, vraždia a znásilňujú. A bohovia ich vraj za to obdivujú. Ak je to pravda, tak nechápem, ako môžu trestať ženy za to, že sa milujú.“

Gemmellovi hrdinovia majú všetko, čo v kolosálnych príbehoch hrdinovia majú mať. Helikaón je typickým antickým hrdinom, silným, rozvážnym a láskavým, no zároveň paradoxne krutým a pomstychtivým. V románe autor postupne, v neustálych retrospektívach, čitateľovi ozrejmuje príčiny Helikaónovho konania či konania iných postáv. Všetci v ňom podliehajú svojim vášňam, túžbam, nechávajú sa opantať nenávisťou a konajú v záchvate emócií. Gemmellovi sa už po prvých stránkach podarilo vtiahnuť ma do deja, v ktorom sa postupne pretínajú osudy mnohých ďalších antických hrdinov, známych prinajmenšom z Homérovej Iliady.

Obzvlášť výraznými postavami sú pyšná Andromacha, budúca manželka trójskeho princa Hektora, do ktorej sa Helikaón zamiluje. Itacký kráľ Odyseus, obohacujúci dej rozprávaním vymyslených, nadnesených príbehov či hrdý mykénsky bojovník Argurios, prechádzajúci postupnou, prekvapujúcou premenou. Chvíľami je čitateľ ohromený kladným charakterom postáv a vzápätí na to schladený poriadnou dávkou surovosti a brutality, čo však spadá do kontextu starovekého Grécka. Dediny a osady sú bezcitne plienené, ženy znásilňované, muži mučení a vraždení, otroci využívaní, územia drancované a podrobované mocnými vladármi.

"Takže naozaj veríš, že Minotauros existuje?“ "Ja neviem. Ale niečo ten hluk musí robiť a niečo musí triasť zemou.“ "A čím toho Minotaura uzmierujete?“ "Piesňami, ktoré majú utíšiť jeho ubolené srdce, vínom a modlitbami k veľkým bohom, aby ho uspokojili. Kréťania vraj kedysi obetovali panny, nútili ich vojsť do hlbokých skalných puklín a zostúpiť do jeho dúpäťa.“

Gemmell ma počas čítania zasvätil do nenapodobiteľných mystických obradov a rituálov súvisiacich s bezmedznou vierou ľudstva v moc bohov. Navyše sa dokázal priblížiť mentalite vtedajšieho obyvateľstva, rozprávať ich jazykom, čím sú niektoré pasáže pre súčasného čitateľa priam obludné a diabolské. Na druhej strane ma tiež zaujalo, akým spôsobom si ľudia vysvetľovali bežné prírodné úkazy a za všetkým videli pričinenie konkrétnych bohov ("Veľký boh Poseidón nemá rád veľké lode. Rozlomí ich na dva kusy.“).

Nebyť Petersenovej výpravnej filmovej Tróje z roku 2004, verím tomu, že by si hollywoodski producenti už dávno brúsili zuby na Gemmellovo prerozprávanie vekov minulých. Nadprirodzené, mýtické bytosti, veľkí hrdinovia, ktorí sa v láske stávajú malými, plno intríg, hašterivosti, naturalisticky vykreslených bitiek – to sú typické parametre úspešného hollywoodskeho filmu a Gemmellova Trója je nimi nasýtená od prvej stránky po poslednú.

• Meno autora: David Gemmell
  • Počet strán: 416
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012