piatok, 10 apríl 2015 11:03

Arkádia: Precitnutie

Boje medzi mafiánskymi klanmi, vraždy z pomsty, ale aj zakázaná láska. Do toho všetkého zistenie, že členovia klanov patria medzi potomkov obyvateľov dávnej Arkádie. Čo to pre nich znamená?

Spojenie, aké som v knihe doposiaľ nenašla. Začalo sa to náhodným stretnutím v lietadle a pokračovalo na pohrebe Alessandrovho otca - vodcu klanu. Ak si však myslíte, že vzťah Rosy Alcantrovej a Alessandra Carnevareho bude jednoduchý a krásny, ste na omyle. Obaja totiž patria do dvoch mafiánskych klanov, ktoré sa nenávidia. Ich vzťah je zo začiatku veľmi rezervovaný, no pred citmi neuniknú – aj keď by možno mali.

Svet mafiánov a ich postavenie v rámci spoločnosti autor vykreslil famózne. Cosa Nostra na Sicílii, jej klany a tajomný boss všetkých bossov, ktorý by mohol pre ostatných znamenať vážny problém. Aj toto zisťuje Rosa po príchode k sestre a tete, ktoré vedú klan Alcantrovcov. Rosu spočiatku ich svet nezaujíma, má vlastné problémy a minulosť, ktorá ju prenasleduje – celý život prežila s mamou v Amerike, no po deprimujúcom zážitku sa rozhodla opustiť ju a vydať sa k rodine svojho otca. To, že Alcantrovci nie sú príkladní obyvatelia Sicílie, Rosa vie, ale až po príchode sem sa dozvedá tajomstvá svojej a neskôr aj Alessandrovej rodiny.

Cosa Nostra na Sicílii, jej klany a tajomný boss všetkých bossov...

„Ostrov bol gréckou kolóniou a nie bezdôvodne sa hovorí, že hromada Odyseových dobrodružstiev sa odohrala na pobreží Sicílie. ,Netvori tu boli odjakživa,´ prekrikovala Zoe helikoptéru a odtiahla Rose klapku z ucha, ,a nie až s príchodom Cosy Nostry.´“

Príbeh naberá obrátky, keď sa Alessandrov strýko Cesare usiluje získať miesto vodcu klanu Carnevareovcov. Táto výsada totiž po smrti otca mala patriť Alessandrovi, ale intrigami a svojím vplyvom sa medzi Alessandrom a Cesarem strhla otvorená vojna. Nuž, ako to v mafiánskych rodinách býva, nezaobíde sa to bez pár mŕtvol a pokusov o vraždu. Nebezpečenstvo nehrozí len Alessandrovi, ale aj Rose, keďže jej smrťou by Cesare vyriešil pár problémov, ktoré mu jej prítomnosť, inteligencia a dobré srdce spôsobujú.

„,Rodina stratila po smrti tvojho otca vodcu,´ skonštatovala, keď hneď nepokračoval.
,Áno. Klan je rozpoltený. Jedni podporujú Cesareho, druhí mňa. A ani jedna skupina nemôže riskovať, že by tú druhú na smrť urazila.´
Zdvihla obočie. ,Pretože by sa rozpadlo všemocné mafiánske impérium Carnevareovcov?´
,V lepšom prípade. V tom horšom by sa hocikto mohol rozhodnúť, že bude hľadať ochranu, ktorú mu dosiaľ poskytoval otec, u štátnej prokuratúry. Už to nie je ako kedysi, keď všetci držali pohromade a najväčšou hanbou bolo ísť na políciu.´“

Všetko budete cítiť a spoznávať cez Rosu...

Nezabudnime na fantasy prvok...

...ale ten vám neprezradím. Súvisí s dávnou legendou, podľa ktorej kedysi v krajine Arkádia žili ľudia obdarení istými, povedzme niekedy užitočnými, schopnosťami. A k potomkom patria aj hlavní predstavitelia Rosa a Alessandro. Keď v knihe zistíte, o čo ide, zo začiatku môžete byť mierne zmätení a môže sa vám to zdať maximálne zvláštne. Ale aj napriek tejto počiatočnej nedôvere voči spojeniu láska mafia fantasy vás do čítania bude hnať túžba zistiť, kto vlastne klame a kto je ten dobrý. Všetko toto budete cítiť a spoznávať cez Rosu, ktorá nie je naivná ani hlúpa, niekedy je, naopak, prehnane podozrievavá, až brutálna.

Láska kvitne v každom mafiánovi

Rosa a Alessandro. Bolo mi jasné, že asi budú spolu (alebo nie?), ale potešilo ma, že to opäť raz nebola láska na prvý pohľad. Rosa nefňuká, nevrhá sa mužom do náručia, nezvádza pohľadom a nesmeje sa na každom vtipe, ktorý mužské pokolenie vypustí z úst. A to je jej veľké plus, vďaka ktorému knihu nezatvoríte so znechutením. Myslím, že Rosa aj Alessandro sú dobre zvládnuté postavy. Aj keď sú na svoj vek príliš vyspelí, príliš rozumní a odvážni. Ale sú predsa členmi významných mafiánskych rodín, ktoré sa chcú vyvraždiť, takže sa to dalo pochopiť :).

„Nemáš strach. Spoznala si temné stránky osudu a nezlomilo ťa to, ale posilnilo. Si perfektná, Rosa! Musíš sa ešte veľa učiť, ale máš ideálne predpoklady. Podobáš sa na svojho otca oveľa viac než Zoe, a to je možno to, čo Florindu tak rozčuľuje. Nikdy mu neodpustila, že sa kvôli tvojej mame otočil klanu chrbtom. Asi sa bojí, že by si mohla urobiť to isté.“

Takmer na každej strane sa niečo stalo.

Autor do jednej knihy narval skutočne veľa. Takmer na každej strane sa niečo stalo. Niečo, čo pomohlo spojiť mozaiku otáznikov v mojej hlave. Napriek tomu som sa v knihe nestratila a nebojovala som so stránkami – tie mi mizli spred očí veľmi rýchlo. Bolo však potrebné trošku sa odosobniť od zdanlivo nespojiteľného (to opäť narážam na tie fantasy prvky). Niežeby mi prekážalo, že postavy majú zvláštne schopnosti, ale miestami som rozmýšľala, či by príbeh stál za to aj bez nich. Veď samotná téma, ktorú autor zvolil, bola perfektná! Ale ako som míňala riadky v knihe, tento pocit sa vytratil, lebo napokon to, že postavy sú výnimočné, hralo v príbehu podstatnú úlohu. Takže počiatočná nedôvera úplne zmizla a po čase mi schopnosti, ktoré potomkovia obyvateľov Arkádie majú, prišli celkom normálne.

Arkádia – Precitnutie je prvou časťou knihy, ktorá má v sebe napätie, lásku s príchuťou zrady a tiež potrebné množstvo akcie. Aj keď je príbeh domotaný, má veľa zvratov a odbočení, po prečítaní poslednej stránky si nevydýchnete, ale budete mať viac otázok ako na začiatku. Moja prvá bola: Kedy vyjde ďalšia časť?

Páčila sa vám recenzia a presvedčila vás o kúpe? Môžete si objednať knihu priamo vo vydavateľstve.

arkadiashop

• Meno autora: Kai Meyer