streda, 08 apríl 2015 15:57

Dokonalý pár

Je možné, aby existoval dokonalý svet, dokonalé spoločenstvo a dokonalé páry? Chceli by ste prežiť celý život s niekým, koho vám vybrala nekompromisná vláda? Vláda, ktorá vám určuje, kedy máte spať, jesť i koho milovať.

Všetci si myslia, že žijú v dokonalom svete, v dokonalej spoločnosti. Žiadna kriminalita, žiadne choroby ani predčasná smrť. Dokonalá utópia. Ak chcú mať dokonalé deti, musia prejsť výberom dokonalých partnerov. A takto sa začína aj príbeh Cassie, výberom. Nádherné zelené šaty a v nich nervózna zelenooká dievčina. Kto bude jej partner? Na obrovskej obrazovke by sa mala objaviť tvár, na ktorú už nikdy nezabudne. Tvár človeka, s ktorým o pár rokov spojí svoj život.

Rozhodujú o tom, kedy sa narodíte, koľko môžete zjesť a kedy presne zomriete.

No obrazovka je čierna. Čo to má, dopekla, znamenať? Nakoniec sa niekto predsa len objaví, je to Xander. Jej najlepší priateľ. Všetko by bolo super, keby jej mikrokarta (karta s informáciami o budúcom partnerovi) na ďalší deň nezobrazila inú tvár. Tvár Kya. Jeden okamih zmení všetko. Cassia stojí pred ťažkým rozhodnutím. Vybrať si pokojný život, ktorý jej naplánovali funkcionári, mať prvé dieťa v dvadsiatich štyroch rokoch a zomrieť na osemdesiate narodeniny, alebo sa vydať ťažkou cestou lásky a nevedieť, kým sa stane a čo bude zajtra.

„Postavila som sa, pustila som maminu ruku a obrátila sa k displeju. Srdce mi išlo vyskočiť z hrude a mala som hroznú chuť krútiť rukami ako Lea, no prinútila som sa ostať nehybná, s bradou hore a očami upretými na displej. Sledovala som ho a čakala, čo sa na ňom ukáže.”

Žiť v takomto dokonalom svete si vyžaduje určité obete a nezaobíde sa bez vyhrážania. Je to veľmi krehký systém, ťažko sa udržiava rovnováha. Funkcionári riadia všetko, vidia všetko. Rozhodujú o tom, kedy sa narodíte, koľko môžete zjesť a kedy presne zomriete. To je gro príbehu a vám sa to nebude páčiť. Predstava sveta, ako je tento, je až príliš reálna. Ani mi to nepripadá ako sci-fi. Žijeme v podobných podmienkach, no nik z nás si to poriadne neuvedomuje. Možno sa mýlim. Spoločnosť nám určuje, ako máme vyzerať, čo si obliekať, s kým sa stýkať. Podvedome riadi naše rozhodnutia.

Čitateľ sa ocitne v príbehu, ktorému veľmi nerozumie.

Dokonalý pár je dystópia so zaujímavým príbehom a dávkou romantiky. Dej sa trošku pomaly rozbieha, dokonca až nudne. Nakoniec ma ale kniha čímsi zaujala. Možno kvôli tej krásnej láske dvoch mladých ľudí.

„Chcela som sa niečo dozvedieť o chalanovi, čo prišiel žiť medzi nás, ale pritom o sebe nerozprával. Chcela som vedieť, čo sa mu stalo. Chcela som zistiť niečo o svojom nepravom partnerovi. Teraz som však mala pocit, že tým, ako zisťujem viac o ňom, sa dozvedám viac aj o sebe samej.”

Autorka mohla na začiatku knihy objasniť situáciu. Čitateľ sa ocitne v príbehu, ktorému veľmi nerozumie. Ani v polovičke knihy stále neviete, prečo je to tak, ako to je. Možno to bol zámer a dozvieme sa to až v ďalších dvoch dieloch. Dúfam. Veľmi pekne sa pohrala s hlavnými postavami, vykreslila ich živo a živý je aj svet v príbehu. Dej je dosť pochmúrny, ale pritom aj veľmi romantický.

Veľmi pekne sa pohrala s hlavnými postavami, vykreslila ich živo a živý je aj svet v príbehu.

Celkový dojem z knihy je príjemný. Žiadna veľká dráma sa tu nekoná. Trošku dynamiky by neuškodilo. Ak sa prehryziete cez nie veľmi záživný začiatok a stred, prekvapí vás, že to nakoniec nie je až také strašné. Že je to vlastne celkom dobrý príbeh. Aspoň u mňa to tak bolo. Veľkým plusom bolo, že dej nebol plný krvi a násilia, tak ako je v dnešnej dobe zvykom, viď Hunger Games a Divergencia. Preto by som tieto knihy radšej neporovnávala. Jediným spoločným znakom je žáner, nič viac. Niečo mi však našepkáva, že v ďalších dieloch sa násilie objaví aj tu.

Dokonalý pár je ako stvorený pre young adult čitateľa, po našom pre tínedžera. No napriek tomu, že už som mama, táto kniha sa mi páčila. Rada si totiž prečítam akékoľvek sci-fi. Je veľká škoda, že vydavateľstvo sa nerozhodlo vydať aj pokračovania. Preto, ak máte záujem prečítať si ďalšie dve časti, je to možné iba v češtine.

create your future

• Meno autora: Ally Condieová
  • Počet strán: 264