piatok, 03 apríl 2015 08:43

Muž na úteku

(7 hlasov)

Utiecť a pritom byť na očiach každému človeku alebo sa skrývať v tmavých tieňoch? Bezpečnejšie by bolo rozhodne byť nevidený, ale to by nebol Stephen King, keby to bolo také jednoduché. Muž na úteku sa totiž neskrýva.

Príbeh sa odohráva v roku 2025, ekonomika sa stala chaotickou, o organizácii nemožno hovoriť, ľudia žijú v chudobe a hlavný hrdina Ben Richards je tiež jedným z nich. Nutne však potrebuje financie na liek pre jeho chorú dcérku Cathy. Tak sa teda prihlási do násilnej televíznej show, ktorá víťazovi zaistí nemalú sumu peňazí.

Pozor! Hrá sa tu o život

Ben prejde psychologickými testami a stáva sa z neho Muž na úteku. Uniká pred Lovcami, čiže vlastne nájomnými vrahmi. Človek sa možno spýta, či mu to stojí za to. Ale čo by niekto nespravil pre svoje dieťa? Je tu však jeden háčik, v tejto súťaži ešte nikto neprežil.

V tejto súťaži ešte nikto neprežil...

Bena môžeme zaradiť k ľuďom, ktorí sa neboja povedať, čo si myslia. Je to typ drsňáka presne sa hodiaceho do reality show, v ktorej sa hrá na život a na smrť. Aj keď je navonok takýto, to, čo spravil pre svoju dcéru, je obdivuhodné. Nie každý by dokázal riskovať vlastný život kvôli záchrane iného.

„,Vidíš?´ ukázal naňho chlapík s trpkým hlasom. ,To nie je len tak. Sme nebezpeční pre spoločnosť. Musia nás vykynožiť.´ Vystrúhal ľahostajnú grimasu ako gangster a pokropil nepriestrelnú kabínku imaginárnym samopalom.“

Kráľ sa jednoducho nezaprie

Je to skôr útla knižka, žiadny 500 stranový román, no autorovi sa do tých strán podarilo vpísať všetko, čo bolo potrebné pre vytvorenie veľkolepého diela. Rozmýšľam či môžem povedať, že je veľkolepé. Nie je to prisilný výraz? Počkať, bavíme sa o Stephenovi Kingovi! Samozrejme, že to pokojne takto môžem zhodnotiť. Ešte k tomu to napísal za tri dni! Ale veď čo iné by sme aj čakali od takto talentovaného a skúseného autora. V tejto knihe prišiel s niečím novým a dokázal to sformovať tak, že som občas len naprázdno otvorila ústa a nevedela nič povedať. Pri jeho knihách sa mi to však stáva pomerne často. Dokáže tento muž vôbec napísať niečo, čo by bolo zlé? Neviem si to predstaviť, podľa mňa aj to, čo by bolo zlé, by bolo vlastne dobré, ak by to spracoval on. Už len opisy, ktoré píše, sú vystihujúce a predovšetkým nie zbytočné alebo rozťahané, len aby bolo v knihe viac strán. Lebo, povedzme si úprimne, pri mnohých dielach (nie od tohto autora) to tak vyzerá. Zapísať čo najviac strán však nie je vždy najlepší spôsob, ako stvoriť príbeh. A toto asi Stephen King vie a vďaka tomu nás neunudí k smrti, spôsobí nám len zástavu srdca.

Vytvoril veľkolepé dielo!

Svet v troskách. Naša budúcnosť alebo len výmysel?

Keď si uvedomím ako dávno napísal túto knihu, až sa čudujem ako dobre odhadol situáciu, ktorá o desať rokov môže pokojne nastať, lebo k tomu celkom jasne smerujeme. Román z roku 1982 opisujúci svet v roku 2025 sa mohol buď veľmi priblížiť skutočnosti, alebo to mohlo byť úplné odbočenie od reality. Musím smutne skonštatovať, že je to prvá možnosť. Môžeme sa však modliť, aby to tak neskončilo aj naozaj. Alebo ešte lepšie, môžeme pre to začať niečo robiť a predísť katastrofe v podobe zničenej Zeme a civilizácie v hlbokom úpadku, ako to vykresľuje autor.

„Obkľučujú ma, pomyslel si. A po tejto myšlienke ho zachvátil bezmocný, živočíšny strach.
Nie, opravil sa v duchu. Už ťa obkľúčili.“

Ďalšie dielo, ktoré dokazuje, že mu patrí označenie Majster slova"

Na čítanie Kingoviek sa vždy teším, lebo viem, že patria ku knihám, ktoré ma nesklamú, ale dokonale presunú do inej reality spolu s vymyslenými charaktermi. Prežívam s nimi všetky pocity a vďaka dokonale vykresleným situáciám sa ocitám priamo v strede diania ako neviditeľný divák. Mám možnosť nazrieť do každého zákutia skrývajúceho sa v knihe, čo vo mne vytvára pocit vzrušenia a napätia z nepoznaného. Ako v každej Kingovej knihe, ani tu som si nedovolila predvídať. Je to skrátka nemožné. Plno zvratov, naháňačiek a zúfalosti spôsobí búrku vašich emócií a po dočítaní bude vaša myseľ kričať. Prečo? To zistíte už sami, keď sa zahĺbite do skvelého príbehu z pera úžasného autora.

runningman

• Meno autora: Stephen King
  • Knihu vydalo: Práca