sobota, 28 marec 2015 08:55

Experiment

(8 hlasov)

Keď zrazu zistíte, že všetko, čomu ste verili, je len klamstvo, podvod, na ktorý vás nalákali a vďaka ktorému vás mohli ovládať, čo urobíte? V dnešnom svete by nebol problém otočiť sa a začať odznova. Ale hlavní hrdinovia to rozhodne také ľahké nemajú a zmieriť sa s tým všetkým je jeden z najťažších krokov.

Aj v tretej časti pokračuje príbeh mladučkej Tris, Tobiasa, ich priateľov a, samozrejme, aj nepriateľov. Neznáma žena im zanechala odkaz, ktorému sa ťažko verí. Pripustiť si, že pocit slobody, ktorý im ľudia celé roky dávali, bol úplne falošný a oni boli len uväznení v obrovskej klietke bez skutočnej možnosti výberu, sa zdá takmer nemožné. Teraz nadišiel čas zistiť, ako sa veci skutočne majú. A hlavne nájsť odpoveď na otázku: Čo je skutočnosť? Ich doterajšia realita pre nich zanikla a musia si vytvoriť novú. Aj o tomto je kniha Experiment, pokračovanie Divergencie a Rezistencie.

Ich doterajšia realita pre nich zanikla a musia si vytvoriť novú.

Rezistencia bola, podľa môjho názoru, zbytočné dielo. Len to natiahlo celkový dej, ale inak sa v nej nič podstatné neodohralo. Samozrejme, pár dych vyrážajúcich zvratov by sa našlo a potom to zaklincoval koniec, ktorý vás donútil v momente zobrať tretiu časť tejto série, ale inak by sa tento celý príbeh v pohode vošiel do dvoch kníh.

Odlišnosť knihy Experiment od ostatných je v tom, že je písaná z dvoch pohľadov. Jeden rozpráva stará známa Tris, no tentoraz sa pridal aj Tobias. V kapitolách je to teda prestriedané. Zo začiatku mi to trochu robilo ťažkosti, pretože som nebola zvyknutá na opisy z jeho strany, ale ku koncu sa to zlepšovalo. Problémom však bolo, že opisy zo strany Tris a Tobiasa sa nesmierne podobali. Často som mala pocit, že išlo o jednu osobu. Akoby sa autorka zabudla „prevteliť“ do Tobiasovej mysle, keď písala. Pasáže z jeho uhlu pohľadu na mňa pôsobili dojmom, že jeho charakter zaniká a splýva s Tris.

Autorka zjavne nemá problém takmer nám zastaviť dych...

„Keď vykašle trochu krvi na dlážku, vrhnem sa k nej, lebo viem, že inak svetlo z jej očí zmizne. Lenže márne, zo všetkých strán ma oblapia cudzie ruky a uväznia ma v klietke svalov a kostí. Bojujem s nimi a z celej sily do nich driapem, ale nechty zarývam do vlastnej kože.“

Formulácie slov do viet boli rovnako ako v prvej časti, skvelé. Autorka má jednoducho nepopierateľný talent, ale... Ale tak ako slovami zachytávala a vykresľovala potrebné informácie v Divergencii, tak v tomto diele pôsobili ako presný opak. Často úplne zbytočné, len oddialili to zaujímavé a ťažko sa cez ne dostávalo. Z toho dôvodu by som knihu rozdelila na dve pravidelne sa striedajúce fázy. V jednej som netrpezlivo pretáčala strany a v tej druhej som len čakala a čakala, kedy sa niečo udeje.

Tak ako v jednotke či dvojke, ani tu postavy nedostali šancu na toľko lásky, koľko by si možno zaslúžili a potrebovali. Samozrejme, toto nie je dielo o citových vzplanutiach a podobných veciach, je diametrálne odlišné a rieši skôr problémy celého ľudstva, ktoré v tom príbehu žije. Nemôžem teda vravieť, že bolo zlé práve to malé množstvo lásky. Tichý hlas vo mne však jemne protestoval. Tajne som dúfala, že trochu viac sa bude rozvíjať to krásne medzi Tris a Tobiasom. Nedočkala som sa.

Nemyslela som si, že ma nejaký príbeh dokáže tak hlboko zasiahnuť...

Autorka zjavne nemá problém takmer nám zastaviť dych alebo nás kvalitne potrápiť. Stalo sa vám niekedy, že ste popri čítaní niečo povedali alebo vykríkli? Trebárs: Nie! Lebo mne sa to pri tejto knihe stalo. Nemyslela som si, že ma nejaký príbeh dokáže tak hlboko zasiahnuť do srdca, prestreliť ho a spôsobiť ranu, ktorá sa bude hojiť veľmi dlho. A že po jeho dočítaní budem len pozerať do prázdna so slovami: Teraz čo? Neschopná myslieť na čokoľvek iné ako tento príbeh. Príbeh, ktorý ani nie je podľa skutočnosti.

„,Nehovorím, že nemáš iné gény ako trebárs ja,´ rozohním sa, ,ale prečo by jedny mali byť horšie ako druhé? Modré oči sú v génoch zakódované inak ako hnedé, ale znamená to, že sú poškodené? Úrad sa proste rozhodol, že niektorá DNA je lepšia.´“

Každý, kto si prečítal prvú a druhú časť, určite musí siahnuť aj po tejto tretej. Prekvapí vás, rozveselí a pokiaľ ste citlivejší, tak nenechá vaše oči bez sĺz. Toto všetko s vami urobí Experiment.

• Meno autora: Veronica Roth
  • Počet strán: 352