pondelok, 02 marec 2015 10:34

Divergencia

(8 hlasov)

Voľba, ktorá zmení človeku celý život. Každý z nás musí raz v živote učiniť dôležité rozhodnutie, ktoré ho niekam posúva. Ako však vie, že to bola správna voľba? To nevie ani hrdinka. Najlepší debut roku 2011. Aj takto je opisované dielo Divergencia. Sú to však pravdivé slová?

Po dlhom čase som sa konečne odhodlala vziať do rúk túto knihu a zahĺbiť sa do jej stránok. Odkladala som to naozaj veľmi dlho a kniha len zapadala prachom. Prečo som to robila? Dôvod je jednoduchý. Najskôr som videla film, ktorý ma sklamal, nenadchol, dokonca aj keď som pred tým nemala česť s týmto dielom. Potom som si však povedala jednu dôležitú vec: Neodsudzuj knihu kvôli filmu. Je to pravda právd. Všetci vieme, že filmové spracovania niekedy stoja za nič, to však neznamená, že aj kniha by musela byť rovnako zlá, no nie?

Neodsudzuj knihu kvôli filmu.

Dej sa točí okolo dievčaťa menom Beatrice. Má šestnásť rokov a prišiel čas, aby si aj ona vybrala, kam chce patriť. Svet je totiž rozdelený do frakcií a v každej sú nejaké pravidlá, ktoré je potrebné dodržiavať. Mladučká hlavná hrdinka patrí do frakcie Sebazaprenia. Ľudia zistili, že musia predchádzať konfliktom a vojnám, tak takýmto spôsobom rozdelili svet. Členovia každej frakcie obviňujú nejakú ľudskú vlastnosť a pripisujú jej príčinu vojny, a tak sa im snažia vyhýbať. Sebazaprenie obviňovalo sebectvo, preto si členovia mnohé odopierajú. Teraz však prichádza na radu ceremoniál, kde si mladí môžu zvoliť svoje ďalšie pôsobenie buď v ich doterajšej frakcii alebo prestúpia do inej a tým zradia svoju pôvodnú. Čo myslíte, čo urobí Beatrice?

„Otvorím oči a vystriem ruku. Moja krv kvapká na koberec medzi dvoma nádobami. Potom s povzdychom, ktorý nevládzem zadržať, natiahnem dopredu a krv zaškvrčí v ohni. Som sebecká o odvážna.“

Pekne sa formoval a rozvíjal charakter hlavnej postavy.

Ako som tak čítala túto knihu, presne som vedela, že toto je moja šálka kávy. Tento druh príbehov mi sedí a môžem povedať, že ich zbožňujem. Áno, sú občas naivné a predvídateľné (bolo to tak samozrejme aj tu), ale ktoré nie sú? Cítila som napätie a všetky pocity hlavnej hrdinky sa prenášali aj na mňa. Vžívala som sa do jej konania a pýtala sa samej seba, ktorú frakciu by som si vybrala ja. Harmóniu? Otvorenosť? Sebazaprenie? Informovanosť? Alebo Neohrozenosť? S poľutovaním musím skonštatovať, že by som sa nehodila ani do jednej.

V týchto dielach ma dojíma, že hlavná hrdinka je takmer vždy šestnásťročné dievča, ktorého správanie je však vyspelé, dokáže zakaždým správne vyhodnotiť situáciu a vie, čo robiť v skratových momentoch. Ja by som ani teraz niekedy nevedela, čo robiť a nie to ešte pred pár rokmi. Ale nevadí, počas čítania aj tak nevnímam, aký má kto vek.

Vec, ktorá sa mi obzvlášť páčila, bolo, ako pekne sa formoval a rozvíjal charakter hlavnej postavy. Najskôr mi prišla len taká nesmelá a utiahnutá. Nečudo, veď to vyžadovala jej frakcia. Postupne sa však menila, dospievala a mnohé sa naučila. Autorka si pekne dala záležať na opisoch. Neboli suché ani zbytočné, príliš zdĺhavé alebo nudné. Boli k veci a vysvetľovali všetko, čo bolo potrebné, aby sme sa v deji nestrácali.

Páčilo sa mi, aké to bolo postupné, neunáhlené...

Ako ďalšiu pozitívnu vec hodnotím spracovanie lásky. Je pravda, že to bolo viac-menej také klišé, ale páčilo sa mi, aké to bolo postupné, neunáhlené a všetko som prežívala spolu s ňou. Originalita prichádzala až potom.

„Pozri, kam nás dostali. Ľudstvo nikdy nevydrží správať sa slušne. Zlo sa zakaždým votrie naspať a otrávi nás."

Summa summarum, je to skvelé dielo, ktoré som prečítala takmer bez prestávky, ale hodnotiť túto knihu ako najlepší debut mi príde trochu prehnané. Preto by sa možno viac hodilo povedať, že je to jedno z najlepších alebo možno jedno z tých lepších. Má skvelý dej, dobrý nápad a jeho spracovanie je tiež výborné. Určite poteší nejedno násťročné dievča.

• Meno autora: Veronica Roth
  • Počet strán: 392
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012