streda, 18 február 2015 16:27

Kráľovná Tearlignu

(5 hlasov)

Náročná a nezvyčajná cesta na trón, kráľovstvo pod nepriamym nátlakom Červenej kráľovnej, neochvejná osobná stráž, tajomný Fantóm a devätnásťročná, tak trochu obyčajná Kelsea, ktorá sa má stať tou Pravou kráľovnou Tearlingu. To je to, čo vás čaká, keď otvoríte tento podarený fantasy kúsok.

Kráľovná Tearlingu je príbeh, ktorý je nezvyčajný najmä svojím datovaním. Odohráva sa totiž v našej budúcnosti, a to po Prechode, kedy sa všetko zmenilo a ľudia museli začať odznova. Ocitnete sa tak vo svete, ktorý má znaky akéhosi high-tech stredoveku – ľudia síce poznajú vynálezy „starého sveta“, ale obnoviť sa ich podarilo len pár (poznajú Harryho Pottera, len knihy v novom svete veľmi svoje miesto nemajú). V tomto svete žije v ústraní mladé dievča Kelsea, ktoré nevyniká krásou a skrytá pred očami sveta žije práve preto, že sa má stať budúcou kráľovnou. Na krk jej siaha jej nehodný a márnotratný strýko, ale aj Čierna kráľovná, vládkyňa susedného Mortmesnu. Pripravuje sa na svoju budúcu úlohu, až kým jej na dvere nezaklope kráľovnina stráž, aby ju odviedla do hradu. Odvtedy sa Kelsea musí neustále báť o svoj život, zvyká si na nové postavenie a na osud, ktorý má pripravený. Je odhodlaná stať sa úplne inou kráľovnou, aká bola jej matka, nenávidená Elyssa.

Je odhodlaná stať sa úplne inou kráľovnou, aká bola jej matka

Asi tak by sa dala zhrnúť prvá časť fantasy trilógie (áno, zase tá trilógia) o Kráľovnej Tearlingu a jej nepriateľoch. A musím uznať, že sa naozaj vydarila. Od prvých stránok drží čitateľa vo svojej moci a nedovolí mu knihu odložiť. Celý čas som čakala na nejakú detinskú spisovateľskú chybu, avšak ani po pretočení poslednej stránky som ju nenašla. Jednoducho, autorke sa dielo podarilo.

„Dvere sa otvorili. Kráľovná sa otočila a uvidela Beryll. Už ho išla požiadať o prášok proti bolesti hlavy, no slová jej uviazli v hrdle. Beryll mal bledú tvár, v očiach sa mu zračil hlboký strach. V roztrasenej ruke zvieral zvitok papiera. ,Pani,´ chvel sa.“

Konečne škaredá hlavná hrdinka

Johansenová vykreslila hlavnú ženskú postavu tak, že ju nebudete nenávidieť vďaka jej oslnivej hrive a dokonalej tváričke. Ocenila som, že Kelsea je celkom obyčajné, trošku pri sebe dievča bez výnimočnej krásy, z ktorej by padali muži do kolien. Aj ju to patrične trápi, ale chce byť kráľovnou, ku ktorej budú ľudia vzhliadať nie pre krásu a nádherné šaty, ale pre činy, ktorými pomôže Tearlingu vstať z popola, do ktorého ho uvrhla jej matka. Vďaka tomu si napríklad pre záchranu svojich ľudí neváha ostrihať vlasy celkom na krátko, čo spôsobí, že jej nepekné črty ešte viac vyniknú. Kráľovná Tearlingu aj týmto vyčnieva z radu nádherne klišéovitých hlavných hrdiniek, ktoré aj vďaka svojmu skvelému výzoru prekonávajú nejednu prekážku. Neviem prečo, ale táto skutočnosť sa mi na románe skutočne páčila.

Kráľovná Tearlingu vyčnieva z radu nádherne klišéovitých hlavných hrdiniek.

Čítanie pre starších mladých

Autorka vystriedala zopár rôznych dejových línií tým, že nie všetky kapitoly sú písané z pohľadu Kelsei. Dostaneme sa tak bližšie k zmýšľaniu jej strýka regenta alebo aj Červenej kráľovnej. Všetko dokopy pôsobilo nenútene a čítalo sa to jedna radosť. Myslím, že kniha upúta najmä ženské čitateľky, ktorým bude imponovať Kelsea a mnohé sa v nej nájdu, avšak netvrdím, že mužské publikum odíde z dlhým nosom. Každý si totiž v knihe nájde to svoje orechové. Aj keď vyšla kniha v edícii YOLi (young literature – čitanie pre mladých), hodiť sa bude skôr pre tých starších mladých. Pretože autorka vytiahla von jedny z najhorších neduhov spoločnosti – obchodovanie s ľuďmi (sex alebo aj orgány), drogy či pedofília, s ktorými si mladá kráľovná bude musieť poradiť.

„Myslel na Červenú kráľovnú a ich prvé stretnutie, na ten okamih hrôzy zmiešanej s túžbou, čo mu ešte vždy mrazil srdce. Potom si pomyslel na dievča, ktoré sa zdvihlo zo zeme s nožom v chrbte. Možno to dokáže a vytiahne ich všetkých z bahna, čo vytvorili. V histórii Teralingu sa už udiali aj zvláštnejšie veci. Možno bola naozaj Pravou kráľovnou. Možno.“

Keby išlo len o jednu knihu, bola by tak trocha nemastná neslaná...

Kráľovná Tearlingu je dobré fantasy, a keďže som počas čítania netušila, že ide o trilógiu, trochu som sa obávala toho, že autorka záver naprace do posledných 10 strán. Keby išlo len o jednu knihu, bola by tak trocha nemastná neslaná, pretože drvivú väčšinu priestoru dostala Kelseina cesta na trón a zvykanie si na nový život (a musím povedať, že aj takáto zdanlivo nudná vec ma veľmi bavila). Takto je to akurát, čitateľ si v nej nájde dobrodružstvo, štipku mágie a tajomstva, intrigy, ale aj kúsok sentimentu. Výborné rozprávačské schopnosti autorky vám pomôžu všetko si veľmi dobre predstaviť a ak sa dočkáme aj sľubovaného filmu, určite si ho pozriem. Nateraz mi ostáva len čakať na pokračovanie príbehu, ktorý ma pohltil všetkými svojimi súčasťami a niektorými postavami, ktoré mi doslova prirástli k môjmu čitateľskému srdcu.

emma-watson-610x600

• Meno autora: Erika Johansenová
  • Knihu vydalo: YOLI