pondelok, 26 január 2015 10:34

Po apokalypse

(5 hlasov)

Názov výborný, referencie od svetových magazínov sľubné, obálka výstižná. Aj tak by sa dalo zhrnúť všetko to, čo nás núti čítať niektoré knihy po náhodnom vytiahnutí z police v kníhkupectve. A presne to charakterizuje aj knihu Po apokalypse. Ale knižní fajnšmekri vedia, že kniha sa jednoducho podľa obalu nesúdi. Dôležitý je obsah.

Autorka Maureen F. McHughová svojim čitateľom ponúka deväť rôznorodých poviedok. A keď hovorím rôznorodých, naozaj to tak myslím. Ani jedna sa totiž nepodobá na tú druhú a to je výborné. Môžete sa tak pripraviť na deväť príbehov, ktoré majú spoločný len názov knihy – odohrávajú sa po apokalypse. Či už po tej celosvetovej, alebo osobnej.

príbehy, ktoré majú spoločný len názov knihy – odohrávajú sa po apokalypse

S veľkými očakávaniami som sa zahryzla do prvej poviedky. Hmm, zombie apokalypsa, super! Avšak po pár stranách mi to začalo dochádzať. Toto nie je tá správna šálka kávy. Príbeh čudnejší ako čudný s ešte podivnejším záverom. Navyše amatérsky napísané (tu neviem, či mám pripisovať chybu autorke alebo slovenskému prekladu). Ale povedala som si, že ostatným poviedkam dám šancu. Postupne, ako som otvárala ďalší a ďalší príbeh, začínala som byť sklamaná. Toto predsa nie sú tie sľubované krásne, strhujúce a silné príbehy. Boli zvláštne, miestami nudné a nič mi do života nedali. Žiadnu povestnú iskru, ktorá zanecháva dojem a po prečítaní knihy vám je ľúto, že ste práve obrátili jej poslednú stránku.

Aby som však nebola úplne zlá a neobjektívna, vyzdvihnem aj pozitíva. Kreativitu autorke musím uznať. Pohrala sa s rôznymi situáciami a opísala rôzne typy postáv. Poviedky sa celkom ľahko čítali, mali primeranú dĺžku a miestami som naozaj sledovala osudy hlavných hrdinov so záujmom. Navyše, autorka si pred písaním pravdepodobne isté veci naštudovala, čo ju, dúfam, obohatilo. Aspoň ju. Počas čítania som sa stretávala so stúpajúcou aj klesajúcou kvalitou príb-ehov a textov a celé to bolo akoby na vážkach. To, že sa príbehy od seba diametrálne odlišovali, dáva čitateľom možnosť veľmi rýchlo opustiť predchádzajúci príbeh a naplno sa venovať tomu ďalšiemu. Prečítate si tak deväť samostatných poviedok, každú s vlastným posolstvom (ak sa to tak dá nazvať) a s vlastnými charakteristickými postavami. Prejdete si tak krajinou s čudákom vyhosteným do zeme, kde vládnu zombiovia, zoznámite sa s Ťie-ling a jej problémom so zamestnávateľom, ktorý ju vykorisťuje a skončíte so zúfalou Jane a jej dcérou Franny, putujúcimi cestou do Kanady. A medzitým, samozrejme, s ostatnými postavami.

Prečítate si deväť samostatných poviedok, každú s vlastným posolstvom (ak sa to tak dá nazvať)

„Nevidím tých dvoch. Nie je tam nikto v kožušinách a s tvárou namaľovanou namodro, nevezie sa na dunomobile poskladanom z častí motocykla a ovešanom lebkami nepriateľov. Sú tam len dvaja chlapíci z Nikaraguy či Guatemaly v tričku a džínsoch. A ja – sedím, pozerám sa, ako sa nad púšťou stmieva, vychádza mesiac, a v ruke držím nenabitú zbraň.“

Ak máte prečítaných viac kníh podobných tejto, budete pravdepodobne sklamaní. Ja som teda bola. Neustále som autorke dávala novú a novú šancu a s každou prečítanou poviedkou som nechápala, ako sa toto dielo mohlo zaradiť medzi top 10 kníh roka 2011 podľa Publisher´s Weekly a ako sa niekto mohol podpísať pod výrok, že na postavy z tejto knihy nikdy nezabudnem. Pretože som zabudla. V tom momente, ako som zatvorila knihu. Nelogické správanie protagonistov a futuristické vynálezy pritiahnuté za vlasy k takémuto typu literatúry síce patria, ale aj to treba vedieť dobre napísať.

sci-fi a fantasy knihy majú špecifickú čitateľskú základňu, ktorá chyby neodpúšťa, ale dáva ich autorom pekne vyžrať

McHughová akoby sa snažila, ale podľa môjho skromného názoru by som jej do budúcnosti odkázala, aby sa venovala radšej niečomu, čo sa nedá pokaziť. Lebo sci-fi a fantasy knihy majú špecifickú čitateľskú základňu, ktorá chyby neodpúšťa, ale dáva ich autorom pekne vyžrať. Možno jej však nevyšla len táto jedna, to zas neviem posúdiť.

„Všetko je preč. Stále si myslela, aká je odvážna a realistická, keď chce dostať Franny do Kanady, ale až do tejto chvíle si akosi neuvedomila, že to všetko je zrejme nadobro preč. Že možno pre ňu niet miesta, kde by fungovala elektrina, kde by boli koberce na drevených parketách a kde by niekomu ešte záležalo na damaskovom prestieraní.“

Vždy ma mrzí, keď musím ktorúkoľvek knihu častovať podobnými vyhláseniami. Pri tejto sa však inak ani nedá. Pretože keď raz niekto nevie vytvoriť zapamätateľnú zápletku, ktorá je okorenená výnimočnými postavami, majstrovským spisovateľstvom a dobrým pocitom počas čítania príbehu, nemôže sa zaradiť medzi mojich TOP autorov. Ale skúste to s knihou Po apokalypse aj vy. Knižka je útla a poviedková forma vás neviaže k tomu, aby ste s jedným príbehom strávili nalepení na stránkach niekoľko hodín. Môžete ju odložiť a vrátiť sa k nej kedykoľvek. A ak som sa v tomto diele zmýlila, dajte mi, prosím, vedieť. Za seba však hovorím, že ďakujem autorke. Za to, že aj vďaka nej viem oceniť dobré knihy.

72ce51a543ccf66f14288f1c787bad4b large

• Meno autora: Maureen F. McHughová
  • Knihu vydalo: Tatran