nedeľa, 25 január 2015 16:38

Marťan

Piesok, prach, mínusové teploty a tisícky kilometrov ďaleko od Zeme. O marťanoch však reč nebude, úplne stačí len ten jeden.

Román Andyho Weira Marťan bol plný čierneho humoru už od prvej strany a štýlom písania sľuboval zábavu aj napriek tomu, že vlastne išlo o život. Mark Watney stroskotal na Marse. Teda takto. Pristál na Marse spolu s ďalšími členmi posádky v rámci misie Ares 3. Ibaže piesočná búrka ich pobyt na Marse predčasne ukončila. Zatiaľ čo ostatní piati kozmonauti sa dostali do odletového modulu, Mark ostal trčať na červenej planéte. Ostatní ho tam však nechali len preto, lebo boli presvedčení, že je po ňom, neboli to sebecké hyeny snažiace sa zachrániť si len vlastné zadky. To si o nich, prosím pekne, nemyslite.

Mark nezahynul, práve naopak, žil a tento stav nemienil meniť.

Nepatrná chybička nastala v tom, že Mark nezahynul, práve naopak, žil a tento stav nemienil meniť. Aj keď neskúsenému čitateľovi to v úvode pripadalo tak, že možno by pre neho bolo napokon aj lepšie, kebyže ho už nebolo... Ukázalo sa však, že práca na vlastnej záchrane konečníkom (áno, čítate dobre, o zadok tu ide) je rovnako dôležitá, ako práca na vlastnej záchrane hlavou.

„Ja som bol iba členom posádky. Vlastne som mal najnižšiu hodnosť zo všetkých. Mohol som sa stať veliteľom iba v prípade, že by tu okrem mňa neostal nik iný. A viete čo? Som veliteľ.“

V úvode knihy však bolo na mňa priveľa chémie a zložitých výpočtov, ktoré ma, žiaľ, občas uspávali. Ešteže tomu nechýbal humor, vždy, keď som sa zasmiala, prebralo ma. A pri čítaní Marťana sa nasmejete dostatočne. Mark si nerobí ilúzie o svojich vlastných schopnostiach (aj keď ako kozmonaut má toho v hlave viac než dosť), čo vie vtipne a šťavnato okomentovať. Fyzika a chémia mi nikdy nešli, absolvovať som ich síce musela, ale nikdy som im nerozumela. Vďaka knihe Marťan som si 20 rokov po skončení gymnázia potvrdila, že im veru asi ani nikdy rozumieť nebudem. Áno, bolo to úžasné, ako Mark dokázal kombinovať a využiť svoje botanické i technické vzdelanie, mňa však nezaujímalo, pri akom percente kyslíka či vodíka či čoho vlastne prežijú baktérie alebo zasadené zemiaky. Aj mi bolo trochu ľúto, že tomu nerozumiem, pretože som si vedela živo predstaviť, ako by som bola nadšená z jeho nápadov a talentu spojiť zdanlivo nespojiteľné, keby som tomu rozumela... Mohla som (asi) s obdivom híkať nad jeho dômyselnými (asi) nápadmi. Takto ma to iba nudilo.

Vedela som si živo predstaviť, ako by som bola nadšená z jeho nápadov a talentu spojiť zdanlivo nespojiteľné, keby som tomu rozumela.

„,Bože, to je ale komplikovaný proces,´ vzdychol si Venkant.
,Skúste niekedy aktualizovať linuxový server,´ povedal mu Jack.
Po chvíli ticha Tim poznamenal: ,Viete, že sa pokúsil o žart, však? Malo to byť vtipné.´
,Aha,´ povedal Venkant. ,Nuž, ja som fyzik, nie programátor.´
,On nie je vtipný ani pre programátorov.´“

Úvodom som sa preto prehrýzala ťažko a dúfala som, že sa to zlepší. Nevyšlo to tak celkom. Keď sa kniha zaľudnila, stala sa pre mňa zrozumiteľnejšou a čítavejšou, k slovu sa však dostali softvéroví inžinieri, prenosy dát a bajty, a ja som sa zasa stratila. Našťastie bol Mark vtipný chlap. Opakujem, knihu zachránil jeho humor. Zatiaľ čo na druhej strane, teda presnejšie na Zemi, sa najskôr vyrovnávali s jeho smrťou, neskôr s tým, že žije (jedno i druhé bol šok, to druhé ale väčší), Mark sa celkom jednoducho snažil prežiť.

knihu zachránil jeho humor

„Konzoly som otestoval tak, že som po nich mlátil kameňmi. My, interplanetárni vedci, sme preslávení sofistikovanými postupmi.“

Marťan je jedinečná kniha. Takú ste ešte nečítali. Zabudnite na klasické sci-fi. Skutočne. Toto je celkom iná káva. Marťanská. Prípadne čaj. Hahaha. Kto si ju prečíta, môj pokus o humor pochopí. A nebojte sa, že tomu nebudete rozumieť. Nevadí. Kniha vás pobaví a zaujme tak či tak. Ak však rozumiete aspoň trochu technickým záležitostiam, môže to byť pre vás hádam aj lahôdka.

• Meno autora: Andy Weir
  • Počet strán: 408
  • Žáner: fantasy/scifi